این طلای سرخ عمدتا در شهرستان‌های آباده، اقلید، بوانات، مرودشت، سپیدان، نی‌ریز، پاسارگاد، جهرم، سروستان، خرامه، رستم، استهبان و شیراز کشت می‌شود. به گفته حشمت‌الله صادقی، رئیس کمیته گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی فارس در حال حاضر در استان 720 هکتار سطح زیر کشت زعفران وجود دارد که از این سطح زیر کشت 3 هزار کیلوگرم زعفران در سال برداشت می‌شود.
کد خبر: ۶۸۱۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ 18 November 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: گیاهان دارویی در جهان ارزش بسیار بالایی دارد به گونه‌ای که براساس صحبت‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در شهریور 97 سهم تجارت گیاهان دارویی در دنیا 150 میلیارد دلار است اما با وجود ظرفیت‌ بسیار سهم ایران از این تجارت 100 میلیون دلار است.

استان فارس نیز به واسطه اقلیم مناسب سهم مهمی در پرورش و تولید گیاهان دارویی دارد به ویژه اینکه با افزایش خشکسالی روی آوردن به این نوع کشت می‌تواند راه نجاتی برای اقتصاد و کشاورزی استان باشد. محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس توسعه کشت گیاهان دارویی را یکی از اولویت‌های مهم این سازمان اعلام کرده است.

همچنین براساس اعلام جهاد کشاورزی استان فارس در سال گذشته بالغ بر 14 هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی فارس به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته که بیش از 20 هزار تن نیز تولید محصول داشته است. در میان گیاهان دارویی زعفران جایگاه ویژه‌ای دارد.

تولید سالانه 3 هزار کیلو زعفران در استان فارس

این طلای سرخ عمدتا در شهرستان‌های آباده، اقلید، بوانات، مرودشت، سپیدان، نی‌ریز، پاسارگاد، جهرم، سروستان، خرامه، رستم، استهبان و شیراز کشت می‌شود. به گفته حشمت‌الله صادقی، رئیس کمیته گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی فارس در حال حاضر در استان 720 هکتار سطح زیر کشت زعفران وجود دارد که از این سطح زیر کشت 3 هزار کیلوگرم زعفران در سال برداشت می‌شود.

بخش بیضا در شهرستان سپیدان یکی از شهرهایی است که کشت و توسعه گیاهان دارویی به عنوان عرصه اقتصاد مقاومتی برای آن از سوی بسیج سازندگی معرفی شده است. به گفته اصغر صادقی‌راد، مسئول بسیج سازندگی بیضا، این بخش شرایط مناسبی برای توسعه گیاهان دارویی دارد و از سال گذشته کشت آن در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی 2 پروژه گیاهان دارویی در این بخش در حال اجرا است که به صورت مشترک انجام می‌شود. صادقی‌راد می‌گوید: غیر از تسهیلات برگزاری کلاس‌های مشاوره و آموزش از اقداماتی است که بسیج سازندگی برای توسعه کشت گیاهان دارویی انجام می‌دهد.

«در حال حاضر این 2 پروژه در بخش بیضا برای 100 نفر به صورت غیرمستقیم و فصلی و 5 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است» این را مسئول بسیج سازندگی بخش بیضا می‌گوید.

محمد بذرگر، جوان موفق بیضایی که در س 34 سالگی به سر می‌برد و ترم اول رشته کشت گیاهان دارویی است، از سال 94 تصمیم می‌گیرد که زمین زراعی خود را به کشت زعفران اختصاص دهد. وی از زمین زراعی خود 2.5 کیلو زعفران برداشته می‌کند و موفق شده سالانه از هر هکتار 4.2 میلیون تومان درآمد کسب کند.

اشتغالزایی 100 نفره با کشت زعفران

وی که برای 100 نفر به صورت غیرمستقیم و فصلی اشتغالزایی کرده است، عمده محصول خود را به استهبان می‌فرستاده اما امسال تصمیم دارد خود در زمینه فروش و برندسازی اقدام کند. بذرگر به تسنیم می‌‌گوید: به دنبال این هستم که بتوانم برندسازی کنم و خودم محصولم را به فروش برسانم چراکه آزمایشی که از محصول انجام شده نشان داد کیفیتش از دیگر نقاط استان بهتر است.

این فعال اقتصادی هزار متر از زمین خود را نیز به کشت گل محمدی اختصاص داده و مقداری نیز گل نسترن کاشته است که برای عرق‌گیری به شیراز می‌فرستد. وی معتقد است اگر استقبال مردم بیشتر شود می‌توان صنایع تبدیلی را نیز در همین بخش مستقر کرد.

بذرگر پیش از این صیفی‌جات و گندم می‌کاشته که بسیار پرآب‌بر بوده است اما با کاشت زعفران هر ماه یک بار به محصولش آب می‌دهد. به گفته وی اگر بارش نیز مناسب باشد آبدهی به 2 ماه یک بار می‌رسد.

توجه به ظرفیت‌های هر منطقه در کنار حمایت از کارآفرینان و فعالان اقتصاد مقاومتی می‌تواند نقش مهمی در توسعه گیاهان دارویی و رونق اقتصادی استان فارس داشته باشد و سهم ایران را نیز از تجارت بزرگ گیاهان دارویی افزایش داد.

برچسب ها: تولید ، زعفران ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار