‌رئیس بخش جراحی سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که نخستین کنگره بین‌المللی جراحی سرطان طی روزهای ۷ تا ۹ آذرماه به میزبانی شیراز برگزار می‌شود. ‌
کد خبر: ۶۸۲۷۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸ 21 November 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا:دکتر عبدالرسول طالعی چهارشنبه ٣٠ آبان در یک کنفرانس خبری با اعلام این خبر افزود: یکی از آمارهای مهم بیماری‌ها در سراسر دنیا را سرطان‌ها و بیماری‌های بدخیم به خود اختصاص داده‌اند که ایران نیز از این امر مستثنی نیست‌.

وی یکی از عوامل مرگ و میر افراد طی سال‌های اخیر را بیماری‌های بدخیم عنوان و اضافه کرد: سرطان معده و سینه در خانم‌ها شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در جهان و ایران محسوب می‌شوند.

رئیس بخش جراحی سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: از دو سال قبل مرکز بیماری‌های پستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصمیم به برگزاری یک کنگره آموزشی و تخصصی ویژه سرطان‌ها گرفت‌.

طالعی با اشاره به حضور ١٢ مهمان خارجی از کشورهای استرالیا، فرانسه، سوئد، ژاپن، آمریکا، ایتالیا، ترکیه و عمان، اضافه کرد: همچنین ٤٠٠ شرکت کننده از متخصصین داخلی در رشته‌های مختلف جراحی سرطان، آنکولوژی، رادیولوژی و ...در این کنگره حضور پیدا می‌کنند.

وی محوریت اصلی این کنگره را سرطان معده، سرطان سینه در زنان و سرطان تیروئید ذکر کرد و گفت: در حاشیه این کنگره نیز نشست تخصصی دو روزه ویژه پرستاران بخش سرطان بیمارستان‌ها برای ارتقای دانش مواجه با این بیماری برگزار خواهد شد.

رئیس بخش جراحی سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از ارائه ٨٨ مقاله برگزیده در این کنگره به شکل شفاهی اشاره و عنوان کرد که دو کارگاه رادیولوژی برای تشخیص بیماری‌های سرطان نیز در حاشیه این کنگره برگزار می‌شود.

طالعی همچنین با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده سالانه حدود ١٠٠ هزار نفر بیمار سرطانی در کشور شناسایی می‌شوند، اظهار کرد که یک سیزدهم از این تعداد بیمار یعنی هفت هزار نفر از آنها از استان فارس هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه برخلاف سرطان، در بیماری‌های عفونی راه‌های پیشگیری مشخص است، افزود: اما در بیماری سرطان یک پیشگیری اولیه و یک پیشگیری ثانویه داریم که پیشگیری اولیه برای سرطان‌ها در ایران وجود ندارد.

طالعی اظهار کرد: در بیماری‌های بدخیم و در رأس آن اصولا دو سرطان سینه و دهانه رحم در زنان با هزینه کم می‌توان پیشگیری ثانویه را انجام داد.

وی با بیان اینکه جراحی نقش اصلی در درمان سرطان‌ها دارد، عنوان کرد: اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود ابتدا بیمار باید جراحی انجام دهد و سپس مراحل دیگر درمان را باید اعمال کرد.

رئیس بخش جراحی سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با اشاره به کمبود موقت داروی ویژه سرطانی‌ها در برخی مقاطع بیان کرد: در طول ٤٠ سال گذشته با این مسئله مواجه بوده‌ایم اما امروز دسترسی به داروهای سرطان بیشتر شده است‌.

به گفته طالعی بیشترین آمار جراحی‌های سرطان در فارس مربوط به بیمارستان شهید فقیهی شیراز است، به طوری که سال ۹۶ بالغ بر هزار و ٢٠٠ بیمار در این مرکز بیمارستانی تحت عمل جراحی سرطان قرار گرفته‌اند.

رئیس بخش جراحی سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه شیمی درمانی اولین قدم بعد از جراحی است، گفت: بر اساس سازمان بهداست جهانی نزدیک به 15 میلیون نفر مورد جدید سرطان داشتیم که از این تعداد 80 مورد عمل جراحی قرار گرفتند.

طالعی یادآور شد: آیین افتتاح رسمی کنگره بین‌المللی جراحی سرطان صبح پنج شنبه ساعت ٨ صبح هشتم آذرماه در هتل بزرگ شیراز برگزار می‌شود.

دکتر صدیقه طهماسبی، دبیر علمی این کنگره نیز با بیان اینکه اولین کنگره جراحی سرطان با اشاره به انجام سالانه بیش از ٨٠٠ عمل سرطان سینه در زنان گفت: یک پندار غلط در خصوص بعضی از سرطان‌ها مانند معده وجود دارد و برخی تصور می‌کنند که ممکن است به دیگر نقاط بدن هم سرایت کند در حالی‌که مراحل درمان سرطان با توجه به شرایط بیمار متفاوت است‌.

طهماسبی با تاکید بر اینکه در اکثر بیماران سرطانی ابتدا شیمی درمانی و سپس جراحی انجام می‌شود، عنوان کرد: درمان سرطان یک درمان تیمی است‌.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار