دیابت بارداری شایع ‌ترین مشکل طبی در دوران بارداری است و حدود سه تا پنج درصد بانوان باردار، به ویژه در اواخر دوران بارداری، به دیابت مبتلا می شوند.
کد خبر: ۶۸۲۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 22 November 2018

تابناک فارس به نقل از برنا: کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: اگر چه دیابت بارداری اغلب بعد از زایمان و به دنیا آمدن نوزاد از بین می رود، اما درصدی از مبتلایان ممکن است به طور دایمی به این بیماری مبتلا شوند و یا بیماری در بارداری های بعدی، دوباره ظاهر شود.
«مریم روستا» مهمترین عوارض ناشی از دیابت بارداری درمان نشده بر روی جنین را وزن بالای نوزاد هنگام تولد، کاهش قند خون نوزاد بعد از تولد، مشکلات تنفسی، ناهنجاری های جنینی و سقط بیان کرد و ادامه داد: این نوع دیابت همچنین ممکن است خطر افزایش فشار خون و ابتلا به مسمومیت حاملگی را در دوران بارداری افزایش دهد، در نتیجه خطر تولد نوزاد با وزن بالا، میزان نیاز به روش سزارین افزایش یابد.
او درمان دیابت بارداری را به معنای نگه داشتن قند خون در محدوده طبیعی با استفاده از رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی مناسب و در صورت نیاز دریافت دارو عنوان کرد و افزود: کاهش وزن قبل از باردار شدن در صورتی که فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی باشد، از جمله راه های موثر در پیشگیری از دیابت بارداری است.
روستا با توصیه به مادران باردار برای دریافت یک رژیم غذایی مناسب به کمک متخصص تغذیه برای خود و جنین، گفت: یک برنامه غذایی مناسب ما را راهنمایی می کند که چه نوع غذاهایی بخوریم، چقدر بخوریم و چه وقت بخوریم.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: نوع، مقدار و زمان مصرف غذا سه نکته مهم در حفظ قند خون در محدوده طبیعی هستند و رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداری مشتمل بر یک رژیم متعادل، همراه با مصرف غذاهای سالم و پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب، پرنمک و دارای قند ساده است.
روستا اضافه کرد: بانوان مبتلا به دیابت بارداری باید هر سه سال یک بار، از نظر ابتلا به دیابت نوع دو، تحت بررسی کامل قرار گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار