مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰ سال از زمان کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی لارستان می‌گذرد و اتمام آن به یک مطالبه مردمی تبدیل شده است، ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب منطقه لارستان و نقش تأثیرگذار پیگیری‌های نماینده مردم لارستان در سطخ ملی، انتظار می‌رود این پروژه به نتیجه مطلوبی برسد.
کد خبر: ۶۸۲۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 22 November 2018

تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان:به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار امروز در آئینی با حضور مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس، فرماندار ویژه لارستان، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر لار، معاون مدیرکل و رئیس اداره کتابخانه‌های لارستان، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی لارستان برگزار شد.

در این جلسه مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس در سخنانی گستره خدمات این نهاد را بسیار وسیع برشمرد و اظهار داشت: وظیفه اصلی کتابخانه‌های عمومی پرکردن اوقات فراعت آحاد جامعه و دیگر آموزش مادام العمر است.

روح‌الله منوچهری با بیان اینکه نخستین قانونی که برای کتابخانه‌های عمومی تصویب شد در سال ۱۳۴۴ مبنی بر آن بوده که نهاد کتابخانه‌ها یک نهاد خودگردان باشند و بودجه آنها از محل نیم درصد درآمد شهرداری‌ها تأمین شود، افزود: براساس قانون، کتابخانه‌های عمومی یک نهاد غیردولتی و محل بودجه آن شامل حق عضویت، نیم درصد از محل درآمد شهرداری‌ها، اهدا و وقف و غیره است.

وی با اشاره به اینکه ساخت کتابخانه در زمره وظایف دستگاه‌های اجرایی همچون راه و شهرسازی، ارشاد و غیره است، تصریح کرد: ساختمان کتابخانه مرکزی لارستان توسط اداره کل راه و شهرسازی این شهرستان در حال احداث است و پس از اتمام تحویل نهاد کتابخانه‌ها می‌شود.

منوچهری وظیفه اداره کتابخانه‌ها درباره کتابخانه‌های تازه تأسیس را تأمین نیرو و تجهیزات، تأمین منابع مستمر و نگهداری دانست و ادامه داد: کتابخانه خیرساز «ام الخیر» شهر اوز توسط نهاد کتابخانه‌ها تجهیز شده و آماده بهره‌برداری است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰ سال از زمان کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی لارستان می‌گذرد و اتمام آن به یک مطالبه مردمی تبدیل شده است، ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب منطقه لارستان و نقش تأثیرگذار پیگیری‌های نماینده مردم لارستان در سطخ ملی، انتظار می‌رود این پروژه به نتیجه مطلوبی برسد.

وی با درخواست از فرماندار ویژه لارستان برای شرکت در جلسه مشترک برنامه و بودجه استان برای پیگیری منابع مالی مورد نیاز کتابخانه مرکزی لارستان، عنوان کرد: امید می‌رود در اسرع وقت مناقصه این طرح برگزار و پیمانکار ترجیحاَ بومی مشخص شود.

منوچهری با تأکید بر نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی از دوران کودکی، تصریح کرد: در سال ۹۶ تعداد ۱۰ کتابخانه به طور همزمان در شهر شیراز افتتاح که از این میان ۳ کتابخانه آن ویژه کودک و نوجوان بوده است.

وی از آموزش کتابداران در سال ۹۷ در شهرستان سپیدان خبر داد و افزود: در این دوره آموزشی، کلاس‌های مربوط به قصه‌گویی، کتاب درمانی، حلقه‌های گفت و گو و غیره به کتابداران کودک آموزش داده شد.

این مسئول فرهنگی با اشاره به اینکه چهارمین کتابخانه ویژه کودکان استان فارس در شهر «اوز» افتتاح می‌شود،گفت: باید به صورت تخصصی در حوزه کودکان وارد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس با بیان اینکه در سال گذشته ۱۲۵ هزار نفر عضو کتابخانه‌ها در سطح این استان وجود داشت، گفت: در سال جاری بیش از ۱۳۹ هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان فارس هستند.

وی تعداد اعضای کتابخانه‌های شهرستان لارستان را در سال گذشته ۶ هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: در هفته کتاب امسال براساس آمار تعداد عضو در کتابخانه‌های عمومی لارستان به بیش از ۷ هزار نفر رسیده است و رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

منوچهری با بیان اینکه در شهرستان لارستان به طور میانگین ماهیانه ۲ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی اضافه می‌شود، افزود: کتاب‌هایی در کتابخانه‌ها توزیع می‌شود شامل کتبی است که در یکی دو سال اخیر به چاپ رسیده، مورد اقبال مردم قرار گرفته و دارای نویسندگان برجسته هستند.

وی با انتقاد از فضای کم اختصاص داده شده به بخش کوک و نوجوان در کتابخانه‌های شهر لار، تصریح کرد: به طور قطع شهرهایی که به امر اختصاص فضای لازم توجه داشته باشند در زمان تقسیم امکانات و تجهیزات به ناچار به آنها توجه بیشتری می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس با ابراز تأسف نسبت به عدم وجود فضای لازم برای اختصاص تجهیزات، گفت: امید می‌رود با اتمام هرچه سریعتر کتابخانه مرکزی لارستان بتوان آن را به طور ویژه تجهیز کرد تا مردم از آن استفاده بهتر ببرند.

وی با بیان اینکه در شهر لطیفی در صورت اختصاص یک مکان مناسب، نیرو تجهیزات لازم را تأمین می‌کنیم، یادآور شد: طبق قول شهردار لطیفی ۵ ماه دیگر با اتمام ساخت ساختمان کتابخانه این شهر، تجهیزات به مکان جدید منتقل می‌شود.

منوچهری با اشاره به اینکه ۲ شهر بنارویه و لطیفی در سطح لارستان بدون کتابخانه هستند، اعلام آمادگی کرد در صورت اختصاص یک مکان مورد نیاز، ما آمادگی راه‌اندازی و تجهیز آن را داریم.

این مسئول با اشاره به اینکه راه‌اندازی کتابخانه سیار که می‌تواند نیاز روستاهای لارستان به کتابخانه را برطرف کند، تصریح کرد: در آینده نزدیک با رونمایی از طرح «سفیر کتاب» مناطق عشایری نیز دسترسی راحت‌تری به کتاب دارند.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت کتاب و کتابخوانی در لارستان، گفت: باید با همکاری مسئولان سرانه زیربنای کتابخانه‌ای، سرانه منابع کتابخانه‌ای، تعداد اعضای کتابخانه‌ها و به امانت بردن کتاب‌ها افزایش یابد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس با ابراز خرسندی از رونمایی از فاز دوم اینترنت «وای فای» در سطح این استان، گفت: فاز اول این طرح سال گذشته از جوار آرامگاه حافظ آغاز و ۲۰ کتابخانه استان فارس به اینترنت رایگان مجهز شدند و در فاز دوم ۶۰ کتابخانه به اینترنت «وای فای» رایگان مجهز می‌شوند و اعضای کتابخانه‌ها از آن بهره‌مند می‌شوند.

برچسب ها: کتابخانه ، لار ، طلب مردمی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار