رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: توئیت‌های ظریف را چه کسی می‌نویسد؟/توضیح صدرالساداتی درباره‌ی جزییات بازداشت خود/«الیاس حضرتی» کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود؟ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۸۳۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۷ 23 November 2018
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
خورشید مصنوعی در چین ساخته شد
 
محققان چینی یک خورشید مصنوعی ساخته اند که دمای آن به ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد می‌رسد و می‌تواند هیدروژن را به انرژی تجدیدپذیر ارزان تبدیل کند. دمای خورشید مصنوعی برای نخستین بار در هفته جاری به ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد (۱۸۰ میلیون درجه فارنهایت) رسید که نقطه عطفی در این پروژه است. دانشمندان معتقدند همجوشی هسته‌ای در این دما اتفاق می‌افتد. این پروژه منبع نامحدودی از یک انرژی پاک را ایجاد می‌کند که به اعتقاد دانشمندان می‌تواند زمین را از تغییرات آب و هوایی نجات دهد.

توئیت‌های ظریف را چه کسی می‌نویسد؟
 
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور درباره توئیت‌هایش گفت: توییتی نیست که خودم انجام ندهم. اما برای هر توییتی مشورت می‌گیرم، اولا به همه می‌گویم هر کس پیشنهادی دارد به من بگوید، لذا هم همکاران و هم مردم ایمیل می‌زنند که این خوب است. مشورت هم می‌گیرم، مفصل هم مشورت می‌گیرم من قبلا هم گفتم یک توییت ۱۴۰ حرفی و حالا ۲۸۰ کاراکتری.. شاید از من ساعت‌ها وقت می‌برد. برای افراد مختلف می‌فرستم. اگر ایده اولیه آن متعلق به خودم بوده باشد، برای افراد مختلف می‌فرستم، چون نوشتن یک موضوع، در این چند حرف کم، خیلی سخت‌تر از یک موضوع طولانی است، لذا سخت است، اما انجام می‌شود کمک هم می‌گیرم، ولی نهایتا اول و آخر هر توییتی خودم هستم.

چرا نمازجمعه دیگر در دانشگاه تهران برگزار نمی‌شود؟
 
با آغاز فصل سرما، نماز جمعه تهران ازاین هفته (دوم آذر) تا پایان اسفند در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود. بر اساس تفاهم ستاد نماز جمعه تهران و مصلای امام خمینی (ره)، شبستان اصلی مصلی، در فصل‌های گرم و سرد سال (بیش از ۶ ماه از سال) میزبان نمازگزاران نماز جمعه تهران است و طبق توافق صورت گرفته، نماز جمعه از امروز اولین جمعه آذر ماه در مصلی برگزار می‌شود. هفته گذشته امامی کاشانی خطیب نماز جمعه تهران در اخطار به مسوولان مصلا گفته بود: صاحبان مصلا، نمازگزاران هستند و گروه‌های دیگر، مستأجر. مدیران مصلا، باید طوری برنامه‌ریزی کنند که صاحبان مصلا در چنین روزی که هوا سرد است، اذیت نشوند و بتوانند نماز را در مصلا برگزار کنند. /فارس

انتقاد تندصالحی‌امیری از قاضی‌زاده هاشمی درباره قانون بازنشستگی
 
رئیس کمیته ملی المپیک درخصوص صحبت‌های قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان و بازنشسته بودنش گفت: خواهش می‌کنم با کسانی صحبت کنید که در جریان فرآیند این موضوع باشند. آنچه استراتژی ما است اجرای قطعی قانون با کمترین هزینه برای کشور است. نه من و نه وزیر ورزش یک دقیقه هم با این نماینده مجلس (قاضی‌زاده هاشمی) مذاکره نداشته‌ایم و نمی‌دانم او چه رابطه‌ای با ورزش دارد. این نماینده مجلس مسئول نظارتی نیست در واقع او کسی است که باید قانون را تشریح کند نه اجرا. من در پاسخ موضوع بازنشستگی به توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک و شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کردم که قانون منع بکارگیری بازنشستگان یک قانون مصوب در پارلمان کشور است. ما در این باره استدلال‌های حقوقی را نیز ارائه کردیم و در حال تدبیر موضوع هستیم. /ایسنا

کاهش شدید پرواز‌ها از فرودگاه‌های مهرآباد و امام
 
بر اساس آماری که شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرده تعداد سفر‌های هوایی در مهرماه سال جاری (۱۳۹۷) ۲۲ درصد کاهش داشته است. بر این اساس فرودگاه مهرآباد به عنوان فعال‌ترین فرودگاه ایران در این ماه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲۰۰۰ پرواز کمتر داشته است. فرودگاه "امام خمینی" که محوری‌ترین فرودگاه بین‌المللی ایران است، با کاهش ۱۳۰۰ پرواز و بیش از ۲۰۰ هزار مسافر روبه‌رو شده است. با خروج آمریکا از برجام که بازگشت تحریم‌ها همراه شده است، برخی شرکت‌های هواپیمایی خارجی فعالیت خود را در ایران متوقف کردند. مضاف بر این با تشدید بحران و نوسانات ارزی، شرکت‌های هواپیمایی داخلی که از دریافت ارز به نرخ دولتی محروم شدند نیز قیمت‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دادند.

حقوق‌های سال آینده ۲۵ درصد افزایش می‌یابد
 
محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: طبق حکم قانون برنامه ششم توسعه کل کشور، افزایش حقوق و دستمزد باید متناسب با تورم هر سال صورت گیرد، از آنجایی که تورم در سال ۹۷ از تک رقمی به ۲ رقمی رسیده است انتظار می‌رود حقوق سال آینده افزایش چشمگیری پیدا کند. دولت در نظر دارد حقوق‌های سال آینده را بین ۲۰ تا ۲۵ درصد و به صورت پلکانی افزایش دهد، مانند سال ۹۷ حقوق اقشار پردرآمد افزایشی نخواهد داشت. /خانه ملت

وقتی روبرتو کارلوس در تهران بدون شامپو ماند!
 
یکی از بزرگترین و هیجان‌انگیزترین بازی‌های نمادین در ایران مسابقه‌ای بود که تیم هنرمندان و منتخب ستاره‌های ملی ایران برابر ستاره‌های رئال مادرید برگزار کردند. نکته بامزه از آن بازی، اما این بود که در پایان بازی در رختکن ستاره‌های سابق فوتبال جهان، میزبان یادش رفته بود شامپو بگذارد تا بازیکنان بتوانند دوش بگیرند! چیزی که یک عرف ساده در همه بازی‌های این سطحی است. بعد از آن بازی ان طور که جواد نکونام با خنده تعریف می‌کند، روبرتو کارلوس می‌آید و سراغش را می‌گیرد، چون جواد به دلیل بازی در اوساسونا و گلزنی به تیم‌های بزرگ این کشور، در بین بازیکنان پیشین رئال هم شناخته شده بوده و البته پرتغالی هم بلد بوده. آن‌ها از جواد می‌خواهند تا به بازیکنان سرشناس دنیا شامپو بدهند تا بعد از یک بازی نمایشی دوش بگیرند! /خبرآنلاین
 
مولاوردی: برخلاف تصور جریان رقیب مردم هنوز به دولت امیدوارند 

شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی به خبرآنلاین گفت:من چنین صحبتی را نشنیدم که اصلاح طلبان بگویند «اشتباه کردیم سال ۹۲ از آقای روحانی حمایت کردیم»، در عوض بارها شنیدم که اصلاح طلبان گفتند «اگر باز هم در شرایط انتخابات ریاست جمهوری سال های ۹۲ و ۹۶ قرار بگیریم، دوباره تصمیم به حمایت از آقای روحانی می گیریم».استقبال خوب و گسترده مردمی از سفر اخیر رئیس جمهور به آذربایجان غربی نشان داد، برخلاف تصور جریان رقیب مردم هنوز به دولت امیدوارند و هنوز به برنامه های دولت دل بسته اند. انشاءالله در ادامه اجرای سیاست ها این امیدواری در مردم مضاعف شود.
 
ابتکار: وضعیت زنان در زندان ورامین را پیگیری خواهم کرد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:فضاهای اقامتی زندانیان دچار محدودیت بوده و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.تعاملاتی با سازمان زندان ها در موضوعات مختلف داشته و از جمله طی بازدیدهایی از بخش زنان برخی زندان ها اقدامات خوبی در حوزه آموزش، توان افزایی، مهارت آموزی و اقدامات رفاهی صورت گرفته است./ برنا
 
انتقاد امام جمعه تهران از موضع‌گیری یک روزنامه درباره الکل‌های تقلبی
 
سید احمد خاتمی، خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به مطالبی که در یکی از روزنامه ها منتشر شده بود، گفت: در روزنامه ای که بودجه از بیت المال می گیرد، نوشته شده «چون این مشروبات تقلبی موجب آسیب می شود، پس همانند زمان رژیم پهلوی، شراب را آزاد کنیم». من به هیات نظارت بر مطبوعات می گویم که شما باید رصد کنید نه اینکه من در خطبه ها بگویم. اینها امروز می‌گویند شراب را آزاد کنیم و فردا خواهند گفت حجاب را و بعد از آن می‌گویند اسلام را به رفراندوم بگذارید. به آنها می‌گوییم این آرزو را به گور می‌برید؛ این مردم به اسلام رأی دادند و برای دفاع از آن تا آخرین قطره خون دفاع می‌کنند. خاتمی ادامه داد: من جریانی را پشت این مطلب روزنامه می‌بینم که می‌خواهند اسلام‌ستیزی را تئوریزه کنند. مردم ما انقلاب کردند که شراب‌خواری نباشد؛ بنابراین با هرگونه اقدامی برای عادی‌سازی این شرایط به شدت مقابله می‌کنیم.

جعفرزاده ایمن‌آبادی: همچنان دانشجوی ستاره‌دار داریم
 
یک نماینده مجلس گفت: علیرغم اینکه مرتب اعلام می‌کنند که دانشجوی ستاره‌دار نداریم، اما کماکان دانشجوی ستاره‌دار داریم و به تازگی یک دانشجوی ستاره‌دار به بنده مراجعه کرده بود. غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت و نایب رئیس فراکسیون مستقلین در خصوص استیضاح وزیر علوم، گفت: وزیر علوم باید تحرک بیشتری از خود بروز دهد؛ در حال حاضر اوضاع در دانشگاه‌ها خوب نیست. او ادامه داد: کمترین رشد اعتبارات وزارتخانه‌ها، مربوط به وزارت علوم است و رشد بودجه این وزارتخانه بیش از 7 تا 8 درصد نبوده است. این موضوع دو دلیل می‌تواند داشته باشد. یک دلیل عدم توجه دولت و دلیل دیگر عدم دفاع قابل قبول وزارت علوم است که نتیجه آن عدم رشد امکانات فنی، آزمایشگاهی، توسعه‌ای و رفاهی دانشجویان است. انصافا دانشگاه‌ها مشکلات بسیاری دارند و غذای دانشگاه‌ها بسیار بی‌کیفیت است. این نماینده مجلس با انتقاد از وجود دانشجوی ستاره‌دار، تاکید کرد: علیرغم اینکه مرتب اعلام می‌کنند که دانشجوی ستاره دار نداریم، اما کماکان دانشجوی ستاره دار داریم و به تازگی یک دانشجوی ستاره دار به بنده مراجعه کرده بود.

عبدی: خطاب تیتر روزنامه‌ی رسالت به دستگاه قضاست
 
عباس عبدی، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب، در واکنش به فعالیت‌های اخیر اصولگرایان در حمایت از کارگران و همچنین تیتر روزنامه‌ی رسالت مبنی بر «کارگران مشغول حبس‌اند» که عکس‌العمل‌های فراوانی را در پی داشت، ضمن اشاره به این موضوع که باید از این کار اصولگرایان حمایت کرد گفت: تیتری که روزنامه‌ی رسالت زده خطابش بیشتر به دستگاه قضایی است چون حبس کردن در حوزه‌ی اختیارات دستگاه قضایی است و این هم یک نکته‌ی قابل توجه و جالب است.

توضیح صدرالساداتی درباره‌ی جزییات بازداشت خود
 
سید مهدی صدرالساداتی که دوشنبه شب، ۲۸ آبان، پس از دو روز و یک شب بازداشت آزاد شد ضمن ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی اتهاماتش به انصاف نیوز گفت: در مورد دیگر پرونده‌ها تفهیم اتهام نشده‌ام و مطرح کردن آنها به خاطر کاهش فشار رسانه‌ای است و دلیل اصلی بازداشت من ماجرای ده ونک است. صدر الساداتی در توضیح اتهاماتش گفت: «سه پرونده است، شاید از چهار لحاظ شکایت شده است. یکی از طرف خانم ملانظری، رییس دانشگاه الزهرا، شکایت او از من با عنوان تشویش اذهان عمومی و افترا به او از طرف من و نشر اکاذیب بوده است. وقتی گفتم یک کذب به من نشان بدهید یک کذب هم نشان ندادند. شب اول که مرا به زندان بردند به خاطر این پرونده بود.» او در مورد جزییات بازداشتش می‌گوید: «گفتند باید صد میلیون وثیقه بگذارم. ساعت هشت شب بود که و نمی‌تواستم وثیقه بیاورم. در نهایت من را به بازداشتگاه اوین بردند. از نه صبح یکشنبه تا نه شب دوشنبه در بازداشت بودم. خودم با احضاریه وارد دادگاه ویژه شدم، بعد از تعیین وثیقه مرا به زندان بردند.» او در مورد پرونده‌ی دوم توضیح می‌دهد: «پرونده‌ی دوم هم مربوط به تجمع ۲۱ آبان ده ونک است. جلوی اجرای حکم توسط مردم گرفته شده بود و حتی نیروهای امنیتی هم رفته بودند؛ حالا از من شکایت کرده‌اند که مانع اجرای حکم شده‌ام. بعد از تجمع، حدود ساعت پنج، یک سمند سفید شخصی آمد که من را به زور داخل آن می‌کردند مردم جمع شدند و روی شیشه‌ی آن زدند. چون حکم نداشتند و نمی‌دانستیم که من را کجا می‌برند. یک شکایت هم به خاطر آسیب به اموال عمومی از من شده‌است.» او با تاکید براینکه دلیل اصلی بازداشت او ده ونک بود و نه دیگر پرونده‌ها اضافه کرد: «بازداشت من ربطی به دو پرونده‌ی دیگر ندارد. اینکه دادگاه ویژه روحانیت می‌گوید به خاطر چهار شاکی شما را احضار کردیم دروغ است. پرونده‌ی این دو نفر اصلا مطرح نشده؛ اگر به خاطر آنها بود باید تفهیم اتهام می‌شد و برایش وثیقه تعیین می‌کردند. درحالی که این اتفاق نیافتاد و فقط به من گفتند پرونده دیگری هم داری. بازداشت من فقط به خاطر مسایل ده ونک بود.»
 
«الیاس حضرتی» کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود؟
 
مجید بهمن‌زاده رئیس جبهه اصلاح‌طلبان درباره اظهارات الیاس حضرتی مبنی بر اینکه عارف و جهانگیری گزینه قطعی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ هستند، گفت: ورود به مباحث انتخاباتی زودهنگام است و امروز باید به معیشت و اقتصاد مردم توجه داشته باشیم.وی افزود: نباید کد انحرافی به جامعه درباره انتخابات بدهیم. ما اطلاع موثق داریم که الیاس حضرتی هم اینک برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی می‌کند و بنا دارد نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شود.رئیس جبهه اصلاح‌طلبان با بیان اینکه ورود به بحث انتخابات ۱۴۰۰ توسط حضرتی از منظر روانشناسی فردی بیانگر این است که خودش را در قامت نامزد ریاست جمهوری میداند، گفت: بعد از تعاملات و رقابت‌های حزبی و تصفیه‌های سیاسی در حزب اعتماد ملی و به کنار گذاشتن منتجب نیا مشخص است که الیاس حضرتی قائم مقام حزب اعتماد ملی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی می‌کند و بنا دارد نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :