کد خبر: ۶۸۵۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸ 28 November 2018

کلیساها و مساجد و به طور کلی اماکن مذهبی همواره طوری ساخته می‌شدند که فضایی روحانی داشته باشند و برای بازدیدکنندگان به مکانی الهام‌بخش تبدیل شوند.
کلیساها و مساجد و به طور کلی اماکن مذهبی همواره طوری ساخته می‌شدند که فضایی روحانی داشته باشند و برای بازدیدکنندگان به مکانی الهام‌بخش تبدیل شوند.

تابناک فارس به نقل از صما:یکی از روش‌هایی که برای زیباتر شدن این نوع بناها استفاده می‌شود، بازی با نور است. معماران و هنرمندان دست به دست هم می‌دهند تا نیایشگاهی شاهکار و رویایی را بسازند. در این میان برخی از هنرمندان و معماران بناهایی را ساخته‌اند که می‌توان ساعت‌ها به آنها خیره شد و در دنیای رنگارنگ نور و شیشه رویاپردازی کرد. در این مطلب به معرفی 8 بنایی می‌پردازیم که شیشه‌هایی دارند، منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز. یکی از بناهایی که در این فهرست جای گرفته نیز در کشور عزیزمان ایران قرار دارد.

ساختمان‌هایی که با شیشه رنگ‌آمیزی شده‌اند

1-کلیسای سنت شاپل پاریس


سنت شاپل Sainte-Chapelle کلیسای زیبایی است که در شهر پاریس، پایتخت فرانسه قرار دارد. از دیرباز این عبادتگاه را با شیشه‌های زیبایش می‌شناختند و به‌راستی هم شاهکاری از هنر رنگ، نور و شیشه را به نمایش گذاشته است. این کلیسا شاهکاری از سبک معماری گوتیک به حساب می‌آید و با تماشای هر گوشه‌ای از آن می‌توانید ماجراها و دستورات عهد جدید و قدیم را تماشا کنید. این کلیسای فوق‌العاده با شیشه‌های بی‌همتایش تنها طی هفت سال ساخته شد و همین موضوع جذابیت سنت شاپل را دوچندان کرده است. ناگفته نماند که برای ورود به این کلیسا باید هزینه‌ی ورودی پرداخت کنید که در حال حاضر 12 دلار است.

 

2-قصر موسیقی کاتالان

ساختمان‌هایی که با شیشه رنگ‌آمیزی شده‌اند


قصر موسیقی کاتالان Palau de la Música Catalana نیز یکی دیگر از بناهای مشهور اروپاست که در اسپانیا و شهر بارسلون قرار دارد. این بنای باشکوه شهرتش را مدیون شیشه‌های رنگارنگ زیبایش است. همانطور که در تصاویر می‌بینید شیشه‌های این ساختمان از هر سو چون الماسی شفاف می‌درخشد. برنامه‌های متعددی در این قصر برپا می‌شود اما تماشای در و دیوار و سقف‌های بنا از مهمترین انگیزه‌های بازدیدکنندگان قصر موسیقی کاتالان به شمار می‌رود. ورودی این مجموعه در حال حاضر 15 یورو است.

 

3-کلیسای دوم بوسکو

ساختمان‌هایی که با شیشه رنگ‌آمیزی شده‌اند


این کلیسا که در زبان پرتغالی Santuário Dom Bosco خوانده می‌شود در شهر برازیلیای کشور برزیل قرار دارد. دوم بوسکو تجلی زیبایی از هنر شیشه‌کاری است. اینجا را طوری ساختند که نماد نور و روشنی حضرت عیسی (ع) برای تمام مردم جهان باشد؛ به همین خاطر به این کلیسا لقب "نور جهان" را داده‌اند.

برای ورود به این کلیسا لازم به پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای نیست زیرا صاحبان آن معتقدند که باید درِ این کلیسا به روی جوانان و نوجوانان باز باشد تا بتوانند به راحتی وارد آن شده و با مسیح آشنا شوند.

 

4-مسجد نصیر الملک

ساختمان‌هایی که با شیشه رنگ‌آمیزی شده‌اند


مسجد نصیر الملک که در شیراز قرار دارد، همواره افتخار ایرانیان در عرصه‌ی جهانی بوده است. زیبایی این عبادتگاه به قدری است که تا از نزدیک آن را نبینید باورتان نخواهد شد. این عبادتگاه را با نام مسجد صورتی و مسجد رنگها نیز می‌شناسند.

هنرمندان سازنده‌ی این مسجد طوری شیشه‌ها را کنار هم قرار داده‌اند که در یک نگاه می‌توانید صدها رنگ را در کنار هم ببینید. ساخت این مسجد در سال 1305 هجری قمری به پایان رسید و هنوز هم یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز به شمار می‌آید.

 

5-موزه ی اراوان تایلند

ساختمان‌هایی که با شیشه رنگ‌آمیزی شده‌اند


اگر به تایلند و شهر بانکوک می‌‌روید به هیچ وجه بازدید از موزه‌ی اراوان Erawan را از دست ندهید. این موزه سه طبقه دارد که هریک از آنها به نوبه‌ی خود زیبا و تماشایی هستند. این موزه را با شیشه‌کاری‌های فوق‌العاده و مجسمه‌ی فیلی که در جوار ورودی آن قرار دارد، می‌شناسند. این موزه‌ی منحصربه‌فرد هر روز از ساعت 8 صبح تا 18 پذیرای بازدیدکنندگان است. قیمت بلیط بازدید از این موزه 300 بات (کمتر از 8 دلار) خواهد بود.

 

6-گرن هتل مکزیک

ساختمان‌هایی که با شیشه رنگ‌آمیزی شده‌اند


ششمین بنای زیبای مزین به شیشه‌کاری، مربوط به هتلی به نام گرن Gran Hotel Ciudad de است. در حقیقت این بنا یکی از چهار بنای شیشه‌ای وسیع در دنیا به شمار می‌آید. گرن هتل بنایی قدیمی است و ساختش به سال 1899 برمی‌گردد به همین خاطر توقع روبه‌رو شدن با هتلی مدرن را نداشته باشید، هرچه در این بنا مشاهده می‌شود هنر است و هنر. سقفهای این هتل سراسر با فرفروژه و شیشه تزیین شده‌اند و فضایی خاص را به وجود آورده‌اند.

 

7-کلیسای شکرگزاری

ساختمان‌هایی که با شیشه رنگ‌آمیزی شده‌اند


کلیسای تنکس گیوینگ یا شکرگزاری Chapel of Thanksgiving در دالاس تگزاس واقع شده است. در اطراف این عبادتگاه مراکز دیگری چون باغ‌های مدیتیشن، تالار گفت‌وگو و سالن جلسات نیز وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند از آنها استفاده کنند. تماشای پنجره‌ها و درهای شیشه‌کاری شده‌ی این کلیسا حتما توجه‌تان را به خود جلب خواهد کرد.

خوب است بدانید که برای ورود به این نیایشگاه لازم است هزینه‌ای بابت ورودی پرداخت کنید به همین خاطر اگر دوست دارید به صورت رایگان از کلیسا بازدید کنید، می‌توانید روزهای سه‌شنبه از ساعت 11 صبح تا 15 عصر که بازدید رایگان است به کلیسا بروید.

 

8-کلیسای سنت سباستین

ساختمان‌هایی که با شیشه رنگ‌آمیزی شده‌اند


کلیسایی به نام سنت سباستین Cathedral of Saint Sebastian در شهر ریودوژانیروی برزیل وجود دارد که به دلیل شیشه‌کاری‌های رویایی‌اش شهرتی جهانی یافته است. این کلیسا سقفی مخروطی شکل دارد که چشمان هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این کلیسا برای عبادت کارگران ساخته شده است بنابراین برای ورود به آن نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار