دوران نوزادی و کودکی به عنوان دورانی زیربنایی و مهم در رشد و تکامل هر فرد شناخته شده است.
کد خبر: ۶۸۵۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ 29 November 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: زهرا سهرابی عضو هیات علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، در زمینه مصرف مکمل‌ها در نوزادان گفت: مصرف مکمل A+D به میزان ۲۵ قطره از بدو تولد برای همه نوزادان دارای اهمیت است، همچنین در مورد مصرف قطره آهن نیز باید زمان دو برابر شدن وزن نوزاد نسبت به زمان تولد، مصرف این قطره به میزان ۱۵ قطره در روز آغاز شود.

وی، مناسب‌ترین زمان برای آغاز تغذیه تکمیلی در نوزادان را همان سن ۶ ماهگی بیان کرد و یادآور شد: تنها در مواردی خاص و در صورت لزوم، تغذیه تکمیلی زودتر یا دیرتر شروع می‌شود.

فرنی یا حریره؛ آغازی برای تغذیه تکمیلی
سهرابی، فرنی یا حریره را مناسب‌ترین غذا برای شروع تغذیه تکمیلی عنوان کرد و گفت: این غذا‌ها باید در ابتدا با قوام کم و شبیه شیر تهیه شود و از حجم کم در حد یکی دو قاشق در روز آغاز شود.

استادیار دانشکده تغذیه و علوم غذایی توضیح داد: در سال اول زندگی تکیه اصلی بر روی شیر مصرفی در کودکان است و غذای اصلی را شیر می‌دانیم، اما برای عادت دادن کودک به غذا‌های جامد و برای اینکه کودک در انتهای یک سالگی بتواند غذای سفره خانواده را مصرف کند، به تدریج حجم و دفعات وعده‌های مصرفی افزایش می‌یابد و بعد از سن یک سالگی، تا دو سالگی، شیر در درجه دوم اهمیت قرار داشته و غذای اصلی همان غذای تکمیلی است.

او در مورد عقب ماندگی رشد نیز گفت: نگرانی در مورد عقب ماندگی رشد در چند گروه از کودکان شامل کودکان تک والدینی، کودکان دوقلو یا چندقلو، کودکان دارای مادر بیمار یا نوجوان، کودکان دارای عقب ماندگی‌های ذهنی یا جسمی، کودکان دارای مشکلات متابولیک مادرزادی یا مشکلات تکاملی و مغزی و مواردی از این قبیل مطرح است.

نخستین نشانه اختلال رشد در این کودکان
دکتر سهرابی با اشاره به اینکه نخستین نشانه اختلال رشد در این کودکان، توقف منحنی رشد و افقی شدن آن و یا حتی رفتن منحنی به سمت پایین است، ادامه داد: گاه مشکل اصلی در کودک به اشتهای کودک مرتبط نیست و در واقع مشکل نوعی اختلال متابولیک، کم خونی و یا موارد مشابه است که با برطرف کردن آن رشد کودک بهبود می‌یابد؛ اما گاهی مشکل در کاهش دریافت کودک است که در آن صورت ضمن مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه، در صورت لزوم مکمل‌های پروتئینی مناسب و یا شربت سولفات روی به کودک داده می‌شود.

عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی اضافه کرد: در کودکان دارای بی اشتهایی و بدغذایی، در صورت تشخیص پزشک، مکمل‌ها یا شربت‌های سولفات روی برای کودکان تجویز می‌شود و در صورت بهبود اشتهای کودک به مدت یکی دو ماه ادامه می‌یابد، اما باید بعد از هر دوره مصرف یکی دو ماهه، یک دوره استراحت چند هفته‌ای در نظر گرفته شود و دارو برای مدتی قطع شده تا مصرف مداوم آن با عوارض همراه نباشد.

سهرابی غذا‌های ممنوع در کودکان زیر یک سال را عسل، شیر پاستوریزه گاو (مگر در فرنی و حریره)، مرکبات، سفیده تخم مرغ، اسفناج، توت فرنگی، شکلات، پنیر، میگو، انبه، خربزه، خردل، آجیل، ماهی، دارچین و غذا‌های ممنوع در کودکان زیر دو سال را میگو و هر گونه غذای حساسیت زا عنوان کرد.

بهترین زمان برای قطع شیردهی
او یادآور شد: بهترین زمان برای قطع شیردهی همان سنین نزدیک به دو سالگی است، اما از بعد از یک سالگی باید کودک به مصرف شیر پاستوریزه از راه لیوان و فنجان عادت کرده باشد تا زمان قطع شیردهی با مشکلی مواجه نشود و در مورد کودکان دارای اختلال رشد، مشکلات تکاملی، تغذیه تکمیلی نامناسب می‌توان قطع شیردهی را کمی به تعویق انداخت تا خطر اختلال رشد در کودک مطرح نشود.

برچسب ها: غذا ، کودک ، زیر یکسال
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار