علی رغم باور شفاهی تمام مسئولان و دست اندرکاران مسائل فرهنگی به بدحالی وضعیت کتاب و کتابخوانی، شیراز که زمانی در کنار تمام القاب و عناوین، پایتخت فرهنگی ایران اسلامی محسوب می شد، ساختمانی شایسته و مناسب به عنوان کتابخانه مرکزی ندارد! ‌
کد خبر: ۶۸۵۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸ 01 December 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: کتاب و کتابخوانی از مهمترین اولویت‌ها برای بسترسازی توسعه جوامع بشری محسوب می‌شود، اولویتی که در ایران هم به عنوان یک اولویت اما در حد شعار پذیرفته و مدام بر آن تاکید شده است؛ حال آنکه آمارها نشان از این دارد که حال عمومی کتاب و کتابخوانی در ایران با ریشه‌های تمدنی بیش از هفت هزار ساله، اصلا خوب نیست.

علی رغم باور شفاهی تمام مسئولان و دست اندرکاران مسائل فرهنگی به بدحالی وضعیت کتاب و کتابخوانی، شیراز که زمانی در کنار تمام القاب و عناوین، پایتخت فرهنگی ایران اسلامی محسوب می شد، ساختمانی شایسته و مناسب به عنوان کتابخانه مرکزی ندارد!

 بررسی سوابق نشان می‌دهد که اردیبهشت سال 91 مدیرکل وقت کتابخانه‌های عمومی استان فارس از نهایی شدن واگذاری قطعه زمینی از سوی شهرداری برای احداث کتابخانه مرکزی شیراز خبر داده بود.

صغری بابایی آن روز در کسوت مدیرکل کتابخانه‌های فارس اعلام کرده بود که با حمایت و تلاش مسئولان در فرمانداری و شهرداری شیراز، زمینی به منظور احداث کتابخانه مرکزی با زیر بنای 5 هزار و 500 مترمربع به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس واگذار شد.

او در عین حال که تذکر داد زمین یاد شده متعلق به یک خیر است، یادآور شده بود که احداث کتابخانه مرکزی شیراز یکی از مصوبات دور سوم سفر رئیس جمهور به استان فارس محسوب می‌شود!!!

اما بعد گذشت هفت سال از انتشار این خبر، در حالیکه هنوز کتابخانه مرکزی در شیراز احداث نشده است، هادی آشتیانی معاون ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی در سفر به استان فارس وعده داد که در ایام دهه فجر امسال، عملیات اجرایی احداث کتابخانه مرکزی شیراز آغاز خواهد شد.

آشتیانی که این وعده را در جلسه بزرگداشت کتاب و کتابخوانی در شیراز عنوان می‌کرد؛ البته اشاره‌ای به مکان مورد نظر برای احداث این مرکز بسیار مهم فرهنگی نداشت.

حال و بعد از گذشت حدود 10 روز از وعده معاون نهاد کتابخانه‌ها، مسئولان عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس از بلاتکلیفی زمین مربوط به این پروژه فرهنگی می‌گویند!! و بر لزوم رفع مشکلات آن تاکید می کنند.

روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس از بلاتکلیفی چند ساله مشخص شدن زمین کتابخانه مرکزی گلایه کرد.

بتول معلم گفت: بحث کتابخانه مرکزی شیراز سه سال است که همواره در تمامی جلسات مطرح شده اما اتفاقی شایسته انجام نمی‌شود. حال آنکه شیراز به عنوان شهر فرهنگی شناخته می شود و برنامه های کلانی نیز در حوزه فرهنگ در این شهر رقم خورده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس تصریح کرد که با این همه القاب شهر شیراز، شایسته نیست که کتابخانه مرکزی این کلانشهر بلاتکلیف باشد!!!

معلم خواستار برگزاری جلسه‌ای با حضور مدیران کلیه دستگاه‌های مسئول شد و ادامه داد: در این جلسه باید مشکلات یافتن زمین مناسب برای کتابخانه مرکزی بررسی شود، تا هرچه زودتر زمین مناسب مشخص شده و عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود.

وی همچنین از پیگیری برگزاری جلسه‌ای با حضور استاندار و مدیران سازمان برنامه و بودجه برای تأمین بخشی از اعتبارات بازسازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب خبر داد .

در این جلسه البته مدیرکل کتابخانه‌‎های عمومی استان فارس نیز با بیان اینکه در آیین ملی گرامیداشت روز کتاب و کتابخوانی ملی هشت جایزه نصیب استان فارس شد، جای قدردانی از انجمن فارس را خالی دانست و بر لزوم برگزاری جلسات منظم این ا نجمن تاکید کرد.

روح الله منوچهری به موضوع کتابخانه مرکزی شیراز نیز اشاره و اضافه کرد: این موضوع یکی از دغدعه‌های اصلی کتابخانه‌های عمومی محسوب می‌شود حال آنکه پیگیری‌ها و مکاتبات انجام شده با دستگاه‌های مرتبط هنوز به نتیجه نرسیده است.

منوچهری تصریح کرد که کتابخانه مرکزی شیراز یک پروژه ملی محسوب می‌شود اما بیش از سه سال است که پیگیری‌ها برای یافتن زمین به نتیجه نرسیده است .

 لزوم شفاف سازی پیرامون موضوع احداث ساختمان کتابخانه مرکزی شیراز، به عنوان گامی عملی در مسیر تحقق شعار پرداختن به کتاب و کتابخوانی، احساس می‌‍شود. حال آنکه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس جز در برنامه‌های نمادین، رو به رسانه‌ها نشان نداده است.

مسئولان اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس طی یکی دو سال اخیر ترجیح شان این بوده که روابط عمومی کار انعکاس اخبار و رویدادهای این نهاد را عهده دار باشد و از حضور در جمع خبرنگاران پرهیزی اکید داشته‌اند؛ اگرچه در جلسات نمادین کتابخوانی و بزرگداشت و ... حضوری فعال از این مسئولان مشهود بوده است!!

ارائه آماری از اقدامات اجرایی شده، جدای از فعالیت‌های نمادینی که برای گرفتن لقب شهر و روستای دوستدار کتاب انجام شده و تداوم داشته است، بسیار ضروری به نظر می‌رسد؛ اقداماتی نظیر توسعه فضاهای فیزیکی خصوصا در مرکز استان فارس، افزایش زمینه ورود کتاب‌های پرمخاطب، جذاب شدن فضاهای کتابخانه‌ای، شمار اعضای فعال کتابخانه‌ها و ملموس شدن حضور کتاب بین گروه‌های مختلف جامعه و ...

بی تردید رسانه‌ها طی سال‌های اخیر بارها و بارها مسائلی نظیر لزوم پرداختن به ایجاد فضایی مناسب برای کتابخانه مرکزی شیراز، مرمت کتابخانه قدیمی شهید آیت الله دستغیب، توسعه فضاهای کتابخانه‌ای به شکلی عادلانه در شیراز و ... را مطرح کرده‌اند؛ امروز و با توجه به شعارهایی که شورای اسلامی و شهرداری شیراز پیرامون انسان محوری مطرح می‌کنند، باید امیدوار بود که شاهد به نتیجه رسیدن بخشی از مطالبات مردم در این حوزه و خارج شدن از شعار و حرکت به سمت عملیاتی کردن شعارها باشیم.

اگرچه در این میان، سهم نمایندگان مردم شیراز و مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی، در فعالیت‌های فرهنگی خصوصا به نتیجه رسیدن پروژه‌های بر زمین مانده این حوزه، نظیر کتابخانه مرکزی، تالار مرکزی و موزه و ...... به دلیل دوری گزیدن اکثر نمایندگان از رسانه‌های استان، مشخص نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار