رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های معلولان فارس با بیان اینکه براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت 10 درصد از جمعیت هر کشوری را معلولان تشکیل می‌دهند، بیشترین معلولیت معلولان در استان فارس را به ترتیب جسمی، حرکتی، ناشنوایی و نابینایی عنوان کرد.
کد خبر: ۶۸۷۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 05 December 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا:سعید فانی بیان کرد: در سال 83 قانون ویژه معلولان به تصویب رسید اما با توجه به ایرادات واردشده در سال ۹۶ با پیپست یکسری اصلاحات، مجددا در مجلس به تصویب رسید. این قانون علی‌رغم تصویب اما از ضمانت اجرایی کامل برخوردار نیست.

وی به نگرش منفی جامعه نسبت به معلولیت و معلولان اشاره و عنوان کرد: معمولا در مواجه با فرد معلول ناتوانی‌ها وکم توانی‌های جسمی آنها به چشم می‌آید در حالی‌که بسیاری از آنها از اراده‌ای قوی برخوردار هستند.

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های معلولان فارس کسب رتبه‌های برتر علمی، تحقیقاتی و ورزشی توسط معلولان را گویای توانمندی‌های آنها عنوان کرد‌.

فانی ادامه داد: علی‌رغم وجود توانمندی‌ها در معلولان شاخص، اما هنوز جامعه نگرش مثبتی به آنها ندارد که البته این نوع نگاه ریشه در سنت‌هایی دارد که معلول را سربار جامعه می‌دانستند‌.

وی با ابراز تاسف از اینکه این نگرش نه تنها در بین مردم عادی در بین مسئولان هم وجود دارد، گفت: بعضی از مدیران از مشارکت معلولان امتناع می‌کنند‌.

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های معلولان فارس همچنین به نامناسب بودن محیط شهرها و اماکن عمومی برای تردد معلولان اشاره کرد و گفت: این قشر از جامعه در شرایط عادی معلول نیستند اما متاسفانه جامعه‌ی ما زمینه‌ی پذیرش آنها را ندارد‌.

فانی به عدم توان مالی بسیاری از معلولان برای خرید لوازم پزشکی مورد نیاز در شرایط فعلی که با افزایش نرخ ارز مواجه است هم اشاره و عنوان کرد این مهم قدرت استفاده معلولان از امکانات پزشکی را گرفته و آنها را دچار مشکل کرده است‌.

وی به اشتغال معلولان و امتناع مدیران از اجرای استخدام و بکارگیری 3 درصد از معلولان در دستگاه‌های اجرایی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 60 درصد از معلولان تحصیل کرده موفق به اشتغال در رشته‌های تحصیلی خود نشده‌اند‌.

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های معلولان فارس به نگرش‌های منفی جامعه به افراد معلول در بحث ازدواج آنها اشاره و با بیان اینکه معلولیت در ایران فرصت ازدواج از معلولان را گرفته است، تصریح کرد: ۶۰ درصد از مردان و ۹۰ درصد از زنان معلول در کشور موفق به ازدواج و تشکیل خانواده نشده‌اند‌.

فانی همچنین با بیان اینکه شورای هماهنگی تشکل‌های معلولان فارس از 80 تشکل غیر دولتی تشکیل شده است، گفت: اگرچه تاکنون 130هزار معلول در سطح فارس شناسایی شده و تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند اما به دلیل اختیار در عضویت، همه‌ی آنها عضو این شورا نیستند‌.

وی با تصریح براینکه معلولان زیادی در فارس زندگی می‌کنند که شناسایی نشده‌اند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل آمار دقیقی از کل معلولین استان موجود نیست‌.

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های معلولان فارس با بیان اینکه براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت 10 درصد از جمعیت هر کشوری را معلولان تشکیل می‌دهند، بیشترین معلولیت معلولان در استان فارس را به ترتیب جسمی، حرکتی، ناشنوایی و نابینایی عنوان کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار