امروزه در زمانه ای زندگی می کنیم که تقریبا همه چیز رو به ماشینی شدن پیش می رود در این سرویس خبری تابناک فارس می خواهد از انسان های ماشینی برایتان بگوید که دقیقا مشابه انسان های واقعی قادر به انجام هر کاری هستند و ممکن است در آینده ای نه چندان دور بعنوان یک همدم یا یک پرستار در کنار شما زندگی کنند.
کد خبر: ۶۸۷۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲ 13 February 2019

تابناک فارس: محققان معتقدند امروزه با افزایش تعداد افراد سالخورده ها ،استفاده از ربات ها می تواند راه حل خوبی برای رفع نیازآن ها باشد. اما سوالی که مطرح می شود این است که: درست است که ربات ها قادر به ارائه خدمات زیادی هستند اما آیا واقعا می توانند راه حل مناسبی برای تعاملات اجتماعی و مسائل انسانی باشند؟

طبق نظرسنجی هایی که اخیرا انجام شد 68 درصد از مردم بر این باورند که ربات ها بسیار مفیدند و در موارد زیادی می توانند به ما انسان ها کمک کنند؛ بعنوان مثال: 26 درصد از کسانی که در بیمارستان ها بستری بودند اظهار کردند که در رابطه با ربات ها عملکرد راحت تری داشته اند .

همدم های رباتیک!

مفسران در رسانه نیز ضمن ابراز نگرانی از این موضوع استدلال می کنند که ربات ها هرگز نمی توانند مانند یک انسان همدل یا مراقب خوبی در زندگی انسان ها باشند.
اما متاسفانه درحال حاضر انزوای اجتماعی یکی از مشکلات اساسی بسیاری از سالمندان است وبا توجه به افزایش جمعیت سالمندان،این مشکل روز به روز فراگیر تر می شود. در نتیجه باید در پی راه حلی برای مقابله با این معضل باشیم.

راه حل پیشنهادی:

اخیرا مطالعات اولیه از ساخت ربات های اجتماعی و آموزش دیده ای حرف میزند که قادر به برقراری ارتباط با انسان ها هستند و می توانند به مسائل مراقبتی از سالمندان و تعامل اجتماعی با انها بپردازند.

اکثر محققان رباتیک مدعی این موضوع هستند که با این ربات ها میتوانند تنهایی و انزوا افراد سالخورده را کاهش دهند. دولت ژاپن نیز به معرفی این روبات ها می پردازد تا از مسئله پیری جمعیت در کشورش حمایت می کند.

یک دسته از ربات های اجتماعی - بنام (MRT) وجود دارد که تعامل اجتماعی مثبتی را با سالمندان داشته اند و عملکردشان به این صورت است که : دارای صفحه نمایش هایی با ارتفاع زیاد هستند که می توان با گوشی هوشمندی آن ها را کنترل کرد.

 همدم های رباتیک!

با استفاده از این ربات ها این امکان برای سالمندان فراهم می شود تا از طریق صفحه نمایش نصب شده با خویشاوندان خود ارتباط برقرار کنند، همچنین حضور فیزیکی این ربات ها برای سالمندان می تواند تجلی گر یک رابطه رو در رو با خویشاوندانشان باشد.تحقیقات نشان داده است که افراد هنگام صحبت با دیگران از طریق MRT ها واکنش مثبت تری نسبت به یک تماس ویدئویی داشتند.

نمونه ای از ربات هایی که اخیرا مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد مثبتی داشته اند شامل: ربات هایی مانند حیوان خانگی با اسم های Aibo و Paro است که توسط ژاپنی ها ساخته شده اند و MiRo که در انگلستان تولید می شود. دیگر روبات های انسانی مانند Care-O-bot و Pepper وجود دارند که قادر به ارائه خدمات پیچیده تر و جامع تر هستند.

همدم های رباتیک!Aibo

 

همدم های رباتیک!Paro

همدم های رباتیک!Pepper

برچسب ها: ربات ، سالخورده ، انزوا ، تنهایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار