عسل یک ترکیب محلول در آب بسیار غلیظ قندی است که خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد.
کد خبر: ۶۸۸۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱ 09 December 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: الهام باباعلی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: تصور غلط و رایج در ایران این است که عسل شکرک زده، سفت شده و رس کرده را تقلبی می‌دانند، برخی دیگر نیز رنگ عسل یا نحوه جریان آن هنگام ریخته شدن را ملاک تشخیص می‌دانند، در حالی که عسل طبیعی و خالص را تنها می‌توان در آزمایشگاه‌های مواد غذایی از انواع تقلبی تشخیص داد.

وی، آسان‌ترین و مطمئن‌ترین راه تشخیص عسل طبـیعی را خرید از فروشگاه‌ها و اشخاص معتبر دانست که از سابقه فعالیت آن‌ها در زنبورداری و یا تهیه و فروش عسل مطلع هستیم.

باباعلی یادآور شد: عسل به دلیل دارا بودن مقدار بسیار اندک آب به سختی فاسد می‌شود و از همین روی نگهداری، انتقال و تجارت آن آسان است.

این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی با اشاره به اینکه عسل به شدت اسیدی است و نباید در ظروف فلزی نگهداری شود، توضیح داد: برای نگهداری عسل در حجم زیاد از ظروف استیل و گالوانیزه و برای مصارف خانگی ظروف شیشه ای، لعابی و سفالی مناسب است.

او اضافه کرد: ظرف عسل را نباید بدون درب در اتاق یا یخچال نگهداری کرد، زیرا عسل، آب موجود در ھوا را به خود جذب می‌کند و پس از مدتی، رقیق و آبکی می‌شود.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی بیان کرد: عسل، بوھای خارجی را خیلی زود به خود جذب می‌کند، بنابراین نباید آن را نزدیک موادی، چون پارافین، قیر، بنزین و ماهی‌های دودی نگه داشت.

باباعلی تصریح کرد: بهترین دما برای نگهداری عسل ۷ تا ۱۲ درجه سانتیگراد است و مدت زمان نگهداری از آن در دمای محیط در شرایط خشک و خنک، ۲ تا ۳سال است.

برچسب ها: نگهداری ، عسل ، منزل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار