کد خبر: ۶۹۱۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۸ 16 December 2018

به گزارش تابناک کرمان، مسئله مطالعه و تحقیقات در خصوص سازماندهی منابع آبی استان کرمان ریشه ی تاریخی دارد ، بطوریکه برجسته ترین شرکت وزارت نیرو (مهاب قدس) برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی عمده دشتهای کرمان را از سال 1354 ممنوع اعلام نمود. ولی متأسفانه روند اجرائی حفاری و صدورپروانه و یا بدون مجوز درست از همین سال شدت پیدا کرد !!!

طرح‌های مطالعه شده و یا در دست مطالعه مرتبط با وزارت نیرو در استان کرمان ، تحت عناوین معین نمودن مکان چاه‌های غیرمجاز و برنامه‌ریزی برای پلمپ نمودن آنها، شناسایی محل‌های احداث سدهای خاکی کوچک برای تأمین آب روستائیان از طریق مهار آب‌های سطحی، نظارت بر امر طرح‌های تأمین آب، آبخیزداری، اجرای مفاد قانون توزیع عادلانه آب همه و همه روند اجرائی به خود ندیده‌اند !!

آنچه که امروزه برای هر شهروند یا روستائی که سر و کار با آب دارد از وزارت نیرو مشهود است ، صدور مجوزهای بیکران و مستمر برای حفر چاه حتی تا ده نوبت جابجایی آن هم در محل‌هایی که از لحاظ آب‌های زیرزمینی بشدت محدودیت دارد و نیز روالی که اخیراً راه اندازی و میرود که سرعت همه جانبه پیدا کند، به اینصورت که در هر محل مطروحه که حفاری و تأمین آب با دستگاه به بن‌بست خورده ، حفر چاه‌های دستی و سنتی به وسیله کارگر و بالابر تا عمق یکصد و هشتاد و دو بیست متر رواج پیدا کرده که در اعماق مختلف دستگاه‌های فرعی برای ردیابی و پمپاژ آب زده می‌شود تا به قول کرمانی ها آخرین قطرات آب زمین را قلا نمایند، یعنی ایجاد پدیده‌ای که هیچ‌گونه تحقیقاتی برای تجدیدپذیر نمودن آب راهکاری پیدا نمی‌کند.

مگر ایجاد تحولات زمین شناسی با میلیون میلیون سال محک نمی خورد ؟ پس باید منتظر ماند تا با فرا گرفتن و زیرآب رفتن استان کرمان و تزریق تدریجی پروفیل دویست تا سیصد متری زمین از آب ، سطح آب سفره های زیر زمینی هم تراز سطح زمین شود پس از آن در یک تحولات زمین شناسی میلیون سالی دیگر استان کرمان از آب خارج شده و با حالتی تجدید پذیر شده آماده تامین آب گردد !!!

خوب است که وزارت نیرو و شرکتهای سهامی متبوع آن به سؤالات ذیل پاسخ علمی و دقیق دهند:
1 ـ آیا مطالعات ممنوعیت حفر چاه در دشتها اجرایی شدند؟ میشود آمار چاه‌هایی که در همین مناطق با مجوز و یا با حکم دادگاه‌ها و یا به صورت غیر مجاز حفاری شده و در حال بهره برداری هستند اعلام فرمائید !؟

2 ـ محوریت تأمین آب تشویق شده وزارت نیرو در استان کرمان حفر ، جابجائی ، کف شکنی چاه‌های مجاز ، غیر مجاز بوده ، در حالیکه عمده همین مناطق برای تأمین آب به بن بست رسیده‌اند . همزمان نقش وزارت نیرو در مهار سیلاب‌ها ایجاد سیستم‌های پخش سیلاب برای جایگزین نمودن آب‌های برداشت شده چه بوده است ؟

3 ـ نقش نظارتی وزارت نیرو در شناسایی، انتخاب محل و هماهنگی برای اجرای طرح‌های آبخیرداری ، سدهای خاکی چه بوده و چه اقدامات مؤثری متناسب با نام و شرح وظایف وزارت نیرو در دست اجرا دارد ؟

4 ـ شرکت سهامی آب منطقه‌ای نماینده وزارت نیرو متولی نظارت بر آب استان چگونه با اجرای طرح‌های مسئله‌دار بعنوان بند انحرافی و سیستم پخش سیلاب شهداد، اندوهجرد، جوشان و حسین آباد در این عدم کفایت خود را توجیه می‌کند و در اجراء طرح‌های آب و خاک و مفید بودن را برای حل بحران آب به اثبات میرساند ؟

در پایان لازم به توضیح است که برای حل مشکلات آب اولین اقدام اصلاح و تجدید نظر نمودن در کلیه اموری است که طبق قانون، توزیع عادلانه آّب به نماینده وزارت نیرو در استان کرمان محول گردیده است و سپس ارزیابی و مطالعه کلیه پروژه‌هایی که متولی و سیاست‌گذار آنها وزارت نیرو بوده است. تأمین آب در استان کرمان در گرو انجام مطالعات کارشناسی از کلیه طرح‌های آب و خاک ( سدهای خاکی، بندهای انحرافی، انتقال آب، پخش سیلاب، آبیاری تحت فشار، قنوات ) اجرا شده و جمع‌بندی پارامترهای فنی ـ مهندسی منظور نشده می‌باشد.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار