دادستان عمومی و انقلاب داراب گفت: ازآنجاکه کلاهبرداری از طریق فضای مجازی افزایش‌یافته، مردم باید نسبت به این قبیل اتفاقات هوشیار باشد.
کد خبر: ۶۹۱۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ 16 December 2018

تابناک فارس به نقل از فارس :صادق صادقی صبح امروز در نشست خبری با اشاره به افزایش روزافزون جرائم رایانه‌ای اظهار داشت: در حال حاضر جرائم رایانه نسبت به سایر جرائم فشار بیشتری ایجاد می‌کند که یکی از این جرائم درخواست کمک مالی از طریق هک کردن پیام‌رسان‌های واتس آپ، تلگرام و اینستاگرام است.

وی تصریح کرد: تاکنون چند مورد کلاهبرداری به این شیوه گزارش‌شده است که طی آن با شماره‌ای تماس می‌گیرند و پس از اغفال طرف مقابل، کد مربوط به نرم‌افزار را دریافت کرده پس‌ازآن با شماره آن فرد، وارد پیام‌رسان شده و از دوستان و آشنایان او درخواست وجه نقد می‌کنند.

دادستان داراب با اشاره به مشکلاتی که در مسیر رسیدگی به چنین پرونده‌هایی وجود دارد، گفت: یکی از مشکلات موجود، نبود پلیس فتا در شهرستان داراب است و ارجاع پرونده‌های جرائم اینترنتی به دادگستری شیراز روند دادرسی را طولانی می‌کند و ازآنجاکه مجرمان این پرونده‌ها بیشتر در استان‌های سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی و... هستند بعد مسافت مانعی برای پیگیری شاکیان می‌شود.

صادقی ضمن تأکید بر خرید از درگاه اینترنتی مطمئن و باسابقه معتبر، اظهار داشت: مورد بعدی وجود سایت دیوار یا شیپور و تبلیغات آن‌ها برای فروش کالاها باقیمتی بسیار نازل‌تر از قیمت واقعی است که مردم باید در این زمینه توجه و دقت کافی را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: توهین و تحقیر در شبکه‌های مجازی نسبت به مسؤولان و هم اشخاص حقیقی، انتشار فیلم، عکس، اسکرین شات که سه ماه تا دو سال حبس مجازات برای آن در نظر گرفته‌شده و تعداد زیادی از افراد از این موضوع اطلاع ندارند.

دادستان داراب بیان کرد: موضوع دیگری که مردم باید به آن توجه کنند، افرادی هستند که به‌صورت تقلبی بابیان اینکه شما از فلان برنامه صداوسیما برنده جایزه نقدی هستید، شماره کارت افراد را می‌پرسند درحالی‌که هیچ ارتباطی با برنامه‌های تلویزیونی ندارند.

وی با اشاره به پلمپ شرکت بازاریابی در داراب گفت: ماهیت این شرکت هنوز برای ما محرز نشده و به دلیل وجود شاکیان، پلمب‌شده است اما چنانچه ثابت شود ماهیت این شرکت هرمی و شبکه‌ای است با آن برخوردی قاطع صورت می‌گیرد.

صادقی با تأکید بر ارتقا آگاهی مردم نسبت به شکل کار این‌گونه شرکت‌ها گفت: این شرکت‌ها ابتدا با اخذ مجوز کار می‌کنند اما در پوشش کار تجاری و بازاریابی، ساختار هرمی و غیرقانونی دارند و مردم در مواجهه با عضوگیری این‌گونه شرکت‌ها باید هوشیار باشند.

دادستان داراب با اشاره به روند کاهش جرائم درجه‌یک در داراب اظهار داشت: امسال در حیطه قتل عمد که بالاترین جرم در شهرستان داراب بوده کاهش قابل‌ملاحظه‌ای وجود داشته و در جرائم دیگر نسبت به سال گذشته شاهد کاهش بالغ‌بر یک هزار فقره کاهش جرم بوده‌ایم.

وی بیان کرد: اما تولید، توزیع و مصرف مشروبات الکلی امسال نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته و بیش از یک هزار لیتر مشروب کشف‌شده است.

صادقی خاطرنشان کرد: 80 ضربه شلاق، زندان و جریمه نقدی (به ازای هر لیتر 350 هزار تومان جریمه نقدی) مجازاتی است که برای تولید و مصرف مشروبات الکلی در قانون مجازات عمومی اعلام‌شده و دفعه چهارم بازداشت، برای شرب خمر مجازات اعدام در نظر گرفته‌شده است.

وی گفت: افزایش مصرف مشروبات الکلی، افزایش تصادفات و خطرات جانی را به دنبال داشته بنابراین در تصادف‌ها به‌طورمعمول از راننده تست الکل گرفته می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار