ناطقان امروز شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستاهای اطراف شیراز و نازیبایی در این کلان‌شهر انتقاد کردند.
کد خبر: ۶۹۲۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱ 17 December 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: سولماز دهقانی عضو شورای شهر شیراز عصر امروز در نطق پیش از دستور خود اظهار داشت: در یک سال و چند ماه گذشته که از دید عضو شورا و تصمیم‌گیر در امور شهری به شهر شیراز می‌نگرم شیراز را آنگونه که باید باشد ندیده‌­ام.

وی بیان کرد: شیرازی که روزی خال رخ هفت کشور بوده و باغ‌ها و بوستان‌هایش تحسین هنرمندان، ادیبان و نیز سیاحان شرقی و غربی را بر می‌انگیخته، سالهاست از زشتی و نازیبایی رنج می‌برد، هرچند این شهر هنوز نگین شهرهای ایران است اما ممکن است به دلیل غفلت ما در سال‌های آینده به شهری زشت و ناهنجار تبدیل شود.

 

دهقانی با بیان اینکه چهره شهر شیراز، امروز به سبب سالیان سال بی‌توجهی و عدم مدیریت مناسب سیما و منظر شهری رو به نازیبایی و آشفتگی رفته است گفت: با توجه به اینکه شهر شیراز در زیبایی و حس آرامشی که به ساکنان خود می‌داده زبانزد بوده، امروز شاهد آنیم که این زیبایی در حال از بین رفتن است و چهره شهر هر روز بیش از دیروز دچار آشفتگی در سیما و منظر شده است.

عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد:در برخی محورها که جزء شریان‌های اصلی شهر محسوب می‌شوند وی بیان کرد: وجود مشاغل مزاحم و آلاینده که در روزگاری خارج از شهر شکل‌گرفته بودند و اکنون به‌واسطه گسترش شهر از چندین جهت در محدوده شهر واقع‌شده‌اند، چهره بسیار زشت و نازیبایی را به شهر داده‌اند.

عضو شورای شهر شیراز گفت: شایسته است که این مشاغل مزاحم و آلاینده که در برخی محورها بیشترین آشفتگی بصری و نازیبایی را برای شهر رقم‌زده‌ و باعث تشدید ترافیک و همچنین ایجاد ناامنی شده‌اند همان‌طور که در بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها به آن‌ها اشاره‌شده، هرچه سریع‌تر و با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب به محدوده‌هایی که برای ساماندهی آنان در نظر گرفته‌شده منتقل شوند.

دهقانی خاطرنشان کرد: دیگر معضلی که امروز گریبان‌گیر شهرها از جمله شیراز شده عدم توجه به نما و نورپردازی ساختمان‌هاستو نبود ضوابط و مقررات جامع مربوط به نما و نورپردازی ساختمان‌ها از دلایل اصلی شکل‌گیری نماهای بی‌روح و نازیبا و ناهماهنگ و بعضاً وام گرفته از معماری نئوکلاسیک غربی یا به زبان عامیانه نمای رومی و نامأنوس با بافت شهری شیراز و دور شدن از هویت معماری ایرانی-اسلامی است که میدواریم مجموعه مدیریت شهری با توجه بیش از پیش به مساله سیما و منظر شهری شیراز را به جایگاه شایسته خود برساند.

انتقاد به ساخت و سازهای غیرقانونی در روستاهای اطراف شیراز

عضو دیگر شورای شهر شیراز نیز از ساخت و سازهای غیرقانونی در روستاهای اطراف شهر شیراز انتقاد کرد و اظهار داشت: در حال حاضر حدود 38 روستا در حریم شیراز قرار دارند که به دلیل ارزان بودن قیمت زمین نسبت به محدوده شیراز و امکانات اولیه (آب، برق، گاز و...) مورد اقبال مهاجران و برخی گروهای کم درآمد که از پس قیمت بالای مسکن در داخل شهر برنمی ایند قرار گرفته و با سرعت زیاد در حال گسترش هستند.

لیلا دودمان افزود: در این راستا در برخی روستاها شامل گلخون، ماهفیروزان، شاپورجان، سید صفری و کفری نرخ رشد در دوره 85 تا 90 بیش از 10.5 درصد و در روستاهای کرونی و سلطان آباد در این دوره بالای هشت درصد بوده که با توجه به اینکه این رشد بیشتر از هفت برابر نرخ رشد روستایی کشور و استان است، نشانگر گسترش ساخت وسازهای غیر مجاز در این روستاها و عدم توفیق شهرداری در کنترل ساخت و سازهای خارج از محدوده این روستاهاست.

وی با بیان اینکه در روستای کرونی ساخت و ساز خارج از محدوده مصوب روستا به بیش از سه برابر مساحت روستا می‌رسد، گفت: این روستاها که بیشترشان در حریم منطقه 9 شیراز قرار دارند به حال خود رها شده بودند به طوریکه چندین روستا در این منطقه به یکدیگر متصل شده اند و تمرکز جمعیت عمدتاً مهاجر بافت اجتماعی خاصی را در حاشیه شیراز شکل داده است.

دودمان با تاکید بر اینکه در حال حاضر چشم پوشی از برخی وظایف قانونی شهرداری، زمینه‌ساز گسترش حاشیه نشینی در شیراز شده است بیان کرد: شهرداری شیراز می‌تواند از فرصت‌ها و امکانات بالقوه این مجموعه شهری در راستای تبدیل فرصت‌ها بهره بیشتری بگیرد، همچنین زمینه سرمایه‌گذاری بخصوص در فاز گردشگری را فراهم آورد.

وی افزود: رسیدگی به موضوع محلات الحاقی و تخصیص بودجه بیشتر به این محلات مورد توجه قرار گیرد و با همکاری نهادهای انتظامی، دادگستری و تشکیل شعب ویژه کلانتری یا کانکس‌های پلیس در روستاهای حاشیه شیراز به منظور گزارش و برخورد سریع با متخلفین در دستور کار شهرداری واقع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار