ید نوعی ریزمغذی است که اگرچه بدن به به مقدار اندکی از آن نیاز دارد، اما نقش بسیار مؤثری در اعمال حیاتی موجود زنده ایفا می کند و کمبود یا افزایش بیش از حد آن، افراد را با مخاطرات جدی مواجه خواهد کرد.
کد خبر: ۶۹۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵ 18 December 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا:جذب ید در بدن انسان وظیفه‌ی غده تیروئید است؛ این غده از عنصر ید، به عنوان پایه‌ای برای تولید هورمون‌های مختلف استفاده می‌کند؛ هورمون‌هایی که تنظیم کننده اعمال حیاتی بدن محسوب می‌شوند.

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان کازرون در استان فارس در خصوص اهمیت ید و فعالیت غده تیروئید گفت: هورمون‌های تیروئید در پدیده های مهمی چون رشد و تکامل جسمی و عصبی، سوخت و ساز مواد غذایی، حفظ دمای بدن، تولید انرژی و عملکرد طبیعی مغز و سلول های طبیعی، نقش موثری دارند‌.

شهلا خلفی گواتر، کم کاری تیروئید، کرتینیزم یا عقب افتادگی ذهنی و جسمی در کودکان، اختلال در تولید مثل، کاهش ضریب هوشی و مرگ و میر در کودکان را از عوارض شایع کمبود ید و بروز مشکل در فعالیت غده تیروئید عنوان کرد.

او افزود: غنی ترین منابع غذایی تامین کننده «ید»؛ جلبک دریایی، میگو، صدف و ماهی آب شور است، اما به علت کمی مصرف در رژیم غذایی معمول، سهم کمی در تامین ید موردنیاز بدن انسان دارند‌.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه ید اغلب از راه آب و غذا به بدن انسان می رسد، ادامه داد: این ریزمغذی پس از آن به میزان کمتر در شیر، تخم مرغ و گوشت وجود دارد‌.

خلفی با اشاره به اینکه میوه و سبزی دارای مقادیر بسیار پایینی از ید هستند، تاکید کرد: بعضی از مواد غذایی از قبیل کلم، شلغم، بادام زمینی، لوبیا و سویا از جذب ید توسط غده تیروئید جلوگیری کرده و افراد دارای اختلال های تیروئیدی باید از مصرف آنها پرهیز کنند‌.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: با توجه به محدودیت مصرف غذاهای دریایی در کشور و فقیر بودن خاک از نظر ید که منجر به فقر ید در سایر منابع گیاهی و حیوانی نیز می شود، بهترین گزینه برای رسیدن ید کافی به بدن، استفاده از مواد غذایی غنی شده با «ید» و بهترین گزینه برای غنی سازی، نمک طعام است‌.

برچسب ها: کارشناس ، تغذیه ، کمبود ، ید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار