یک کارشناس ارشد کشاورزی گفت: توله برای رفع زکام به کار می ‌رود و تورم دهان و گلو را برطرف می ‌سازد و دمنوش ساقه و برگ آن، گرفتگی صدا را برطرف می ‌کند .
کد خبر: ۶۹۲۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ 18 December 2018

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری:گیاهان دارویی در بین ایرانیان طرفداران زیادی دارند و استفاده از آنها در رژیم غذایی مردم ایران به وفور دیده می شود.

یکی از گیاهان دارویی که طرفداران خاص خود را دارد و می توان با آن چند نمونه غذای لذیذ تهیه کرد توله یا پنیرک است که علاوه بر طعم خوش خواص درمانی زیادی دارد.

استفاده از توله برای دمنوش

که به منظور معرفی و آشنایی بیشتر با گیاه توله به سراغ مهندس عبدالمجید قبیتی کارشناس ارشد و مشاوره کشاورزی در اهواز رفتیم و گفت و گویی با وی انجام دادیم.

وی در ابتدا خواص درمانی توله یا پنیرک را برشمرد و در همین ارتباط اظهار کرد: گیاه دارویی که خوزستانی ها به آن “توله” می گویند در اواخر پاییز و فصل زمستان به صورت خودرو در مزارع، باغ ها و زمین های کشاورزی می روید.

این کارشناس ارشد کشاورزی بیان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، این گیاه دارویی نیز در استان های بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و فارس نیز به همین اسم (توله) نامیده می شود.

وی در ادامه اضافه کرد: در برخی از نقاط کشور به نام “پنیرک”شناخته شده و از این گیاه به صورت دمنوش و بورانی تهیه و استفاده می شود.

 

قبیتی خاطرنشان کرد: در برخی نقاط نیز آن را به همراه ماست استفاده کرده و در جهرم، دزفول و شهرهای غربی خوزستان، توله را با ترشیجات مانند آب نارنج استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه غذاهایی که در شهرهای مختلف کشور از توله(پنیرک) به عمل می آید تصریح کرد: همچنین از برگ، ساقه و گل توله استفاده های مختلفی می شود.

دمنوش گل توله ادرار آور است

این کارشناس ارشد کشاوری در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از خواص دارویی توله اشاره کرد و توضیح داد: دمنوش گل توله ادرار آور است و مقوی رحم خواهد بود.

وی با بیان اینکه توله دارای ویتامین A و B و C است و درمان بیماری‌ های کلیه و مثانه بسیار موثر خواهد بود، یادآور شد: همچنین توله برای سوزش مجاری ادراری مفید است.

قبیتی با اشاره به این مطلب که دمنوش آن برای عفونت مثانه موثر است، تصریح کرد: همچنین این دمنوش در سلامت کبد و پاک کردن آن بسیار تاثیر دارد.

وی با یادآوری این نکته که توله برای درمان یرقان مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: دمنوش گل ‌های توله به خاطر داشتن موسیلاژ، یکی از داروهای خوب ضد سرفه است.

این مشاور کشاوری عنوان کرد: توله همچنین برای رفع زکام به کار می ‌رود و تورم دهان و گلو را برطرف می ‌سازد و دمنوش ساقه و برگ آن، گرفتگی صدا را برطرف می ‌کند .

وی بیان کرد: دمنوش توله به عنوان ضد اسهال عمل می ‌کند. ملین است و یبوست را برطرف می‌ سازد و خلط آور است.

کاربرد توله برای درمان جوش های پوستی

قبیتی با بیان این نکته که دمنوش گل توله، تورم‌ های روده ‌ای و معده‌ ای را رفع می ‌کند، خاطرنشان کرد: استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام در رفع ناراحتی ‌های بواسیر، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و غیره موثر است و در درمان دل پیچه کمک می ‌کند.

وی درباره تاثیرات گیاه توله بر روی پوست بدن نیز گفت: دمنوش توله در درمان جوش‌ های پوستی کاربرد دارد و از دمنوش غلیظ آن که اثر نرم کننده پوست بدن را دارد به صورت لوسیون استفاده می‌ شود.

این کارشناس ارشد کشاورزی درباره خواص دیگر توله نیز اظهار کرد: ترکیب پودر خشک شده توله با روغن زنجبیل، یک مسکن قوی برای درد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره عوارض احتمالی گیاه توله تاکید کرد: تا کنون عوارض خاصی برای آن ذکر نشده است اما از استفاده زیاد آن باید خودداری کرد .

قبیتی در پایان درباره طبیعت توله بیان کرد: از نظر طب سنتی، توله را معتدل و تا حدودی سرد و تر می ‌دانند.

برچسب ها: خواص ، گیاه ، توله ، خواص درمانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار