گیاهخواری به معنی اجتناب از مصرف گوشت است و رژیم های گیاهخواری بر پایه مواد گیاهی بوده و دارای مقادیر زیادی میوه، سبزی ها، حبوبات، دانه ها و مغزهاست.
کد خبر: ۶۹۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ 19 December 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: فاطمه نوری پور کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه محتوای آهن غذاهای گیاهی نسبت به گوشت و جذب آهن از غذاهای با منشا گیاهی نیز پایین تر است، گفت: گیاهخواران نسبت به همه چیزخواران در معرض خطر بیش تری برای فقر آهن قرار دارند که در نهایت می تواند منجر به کم خونی شود.

وی، نشانه های کم خونی فقر آهن را ضعف و خستگی، رنگ پریدگی، سردرد، سرگیجه، کاهش اشتها، سردی دست و پا، تپش قلب یا تنگی نفس و ناخن های شکننده برشمرد.

نوری پور با اشاره به اینکه گیاهخواران باید برای پیشگیری از کمبود آهن مقادیر کافی محصولات گیاهی دارای آهن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند، منابع شامل آهن را حبوبات از جمله عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی و نخود، گندم، نان گندم کامل، لوبیای سویا، مغزها مانند بادام هندی، شاهدانه، تخمه کدو و آفتابگردان، میوه های خشک مانند کشمش، انجیر و زردآلو، سبزی های برگ سبز مانند اسفناج و بروکلی بیان کرد.

این کارشناس ارشد تغذیه مصرف مواد غذایی دارای میزان بالای ویتامین ث در کنار غذا را در بهبود جذب آهن موثر دانست و منابع عمده ویتامین ث در رژیم غذایی را میوه و سبزی تازه از جمله آب مرکبات مانند آب نارنج و لیمو، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی معرفی کرد.

نوری پور یادآور شد: لازم است در رژیم های گیاهخواری از مصرف چای و قهوه در کنار غذا که مانع جذب آهن می شود پرهیز شود.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز توصیه کرد: گیاهخواران باید به صورت دوره ای وضعیت آهن بدن خود را بررسی و در صورت نیاز تحت نظر کارشناس تغذیه یا پزشک، مکمل آهن مصرف کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار