نمک نامی است عام که به کلروسدیم گفته می شود؛ خواص ضدمیکروبی نمک، خاصیت نگهداری مواد غذایی و جلوگیری از فساد آنها روشی متداول در زندگی بشر بوده است، اما امروز با توجه به شیوع بالای بیماری های قلبی و عروقی و پرفشاری خون، مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از مهمترین عوامل خطر در بروز این بیماری ها شناخته می شود.
کد خبر: ۶۹۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲ 21 December 2018

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه، با بیان اینکه نمک طبیعت به دو صورت جامد (معادن نمک) و محلول در آب دریا وجود دارد، گفت: در نواحی مختلف ایران، معادن نمک به صورت کوه های نمک و نمک دریا دیده می شوند و نمک به دست آمده از معادن، دارای ناخالصی های بسیار مضر برای سلامتی انسان است.

مهندس «رضیه شناور» افزود: این ناخالصی ها را مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده کننده و مواد محلول نظیر سختی (کلسیم و منیزیم) سولفات و فلزات سنگینی مانند سرب، جیوه و آرسنیک تشکیل می دهند.

او با هشدار نسبت به بروز عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی، کبدی، ریوی، ممانعت در جذب آهن بدن و در مواردی ایجاد مسمومیت، در اثر وجود این ناخالصی ها در نمک ادامه داد: بنابراین واحدهای تولید کننده نمک ملزم به حذف ناخالصی های محلول و نامحلول موجود در نمک و تولید نمک تصفیه شده هستند.

مهندس شناور گفت: برای اینکه با مشکل برگشت اختلالات ناشی از کمبود ید در جامعه مواجه نشویم، توصیه می شود که از نمک های یددار تصفیه شده در برنامه غذایی روزانه افراد استفاده شود، وجود ناخالصی ها در نمک علاوه بر ایجاد عوارض، نامطلوب باعث کاهش شوری و در نتیجه افزایش مصرف نمک نیز می شود.

او ضمن اشاره به این موضوع که نمک های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا، میزان ید را بهتر و به مدت بیشتری حفظ می کنند اضافه کرد: نمک های یددار نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید یا رطوبت قرار گیرند؛ چرا که ید خود را از دست می دهند و بهتر است نمک یددار در ظروف بدون منفذ پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه ای رنگ با سرپوش محکم نگهداری شود.

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مردم خواست تا در هنگام خرید نمک مصرفی، به بسته بندی و درج عنوان «نمک تصفیه شده و یددار» دقت کنند و از مصرف نمک هایی که روی بسته بندی آنها «نمک صنعتی» درج شده و فاقد ید است، خودداری کنند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار