یدالله رحمانی، سرپرست استانداری فارس، نیز در این مراسم با بیان اینکه توسعه صادرات غیرنفتی یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی است، اظهار داشت: با وجود رشد 19 درصدی ارزش دلاری صادرات فارس در 6 ماهه نخست سال ولی هنوز میزان صادرات این استان متناسب با ظرفیت‌های آن نیست و هنوز برای رسیدن به مقصد در این زمینه خیلی راه مانده است.
کد خبر: ۶۹۵۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 27 December 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:علی همتی در بیست و دومین آیین نکوداشت روز ملی صادرات با بیان اینکه در 6 ماهه نخست سال 97 صادرات غیرنفتی فارس از لحاظ ارزش دلاری 19 درصد و از لحاظ وزنی 24 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: استان فارس در 6 ماهه نخست سال 659 میلیون دلار صادرات داشته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 195 میلیون دلار شمش فولاد از استان فارس صادر شده است، گفت: صادرات این استان در بخش صنعت 30 درصد، در بخش معدن 20 درصد، در بخش کشاورزی 13 درصد رشد و در بخش‌های فرش دستباف و صنایع دستی و خدمات گردشگری به ترتیب 4 و 8 درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: در صادرات شمش فولاد 154 درصد، کود اوره 66 درصد، رب گوجه 35 درصد و شیره و عصاره شیرین بیان 11 درصد رشد داشته‌ایم.

صادرات فارس متناسب با ظرفیت‌های این استان نیست

یدالله رحمانی، سرپرست استانداری فارس، نیز در این مراسم با بیان اینکه توسعه صادرات غیرنفتی یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی است، اظهار داشت: با وجود رشد 19 درصدی ارزش دلاری صادرات فارس در 6 ماهه نخست سال ولی هنوز میزان صادرات این استان متناسب با ظرفیت‌های آن نیست و هنوز برای رسیدن به مقصد در این زمینه خیلی راه مانده است.

وی بیان کرد: مسیری که در صادرات غیرنفتی استان فارس هموار شده است در سایه همدلی و همراهی بخش خصوصی و دولتی به وجود آمده و باید این مسیر همچنان ادامه داشته باشد.

رحمانی با بیان اینکه همه مشکلاتی که پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان وجود دارد را به خوبی می‌دانند و فقط با صحبت کردن مشکلات حل نمی‌شود و باید به سمت راهکارهای عملی برویم، افزود: استان فارس جز استان‌هایی بوده که برای رفع مشکل بازار ارز بیشترین پیشنهادات را به کشور ارائه کرده و خیلی از پیشنهادات ما مبنای عمل قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تولید و صادرات استان فارس باید بر پایه محصولات صادرات محور باشد تا توسعه صادرات را به دنبال داشته باشد، گفت: هدفگذاری ما برای صادرات غیرنفتی استان فارس در سال 97 رقمی معادل 1679 میلیون دلار است اما با توجه به ظرفیت استان فارس باید به رقمی بالاتر از این برسیم و باید برای محصولاتی که مازاد تولید داریم بازار صادراتی پیدا کنیم.

عدم تبلیغ کالاهای ایرانی در کشورهای هدف صادرات

سهراب شرفی، رئیس خانه صنعت استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه به دلیل تکیه به صادرات تک محصولی زیرساخت‌های صادراتی ما با مشکل مواجه است، اظهار داشت: امروز نیز به سمت صادرات محصولات کشاورزی رفتیم که با وجود خشکسالی‌ها و کمبود آب با مشکل روبه‌رو است بنابرای باید به سمت صادرات ذخایر معدنی کشور برویم و زیرساخت‌های فرآوری محصولات معدنی را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در 30 محدوده کشور بالای 200 تن طلا کشف شده اما هنوز زمینه استخراج آن فراهم نشده و با وجود پتانسیلی که در زمینه صنایع دستی در کشور وجود دارد اما صادرات صنایع دستی به فراموشی سپرده شده است، تاکید کرد: رویه و روش صادرات باید تغییر کند و زیرساخت‌های صادراتی باید فراهم شود.

شرفی با تاکید بر اینکه برای جهش در حوزه صادرات به مشوق‌های صادراتی نیاز داریم، گفت: چرا در کشورهای هدف صادراتی هیچ‌گونه تبلیغی از کالاهای ایرانی در خیابان‌ها دیده نمی‌شود و چرا کشور ایران با وجود این همه ظرفیت در حوزه‌های مختلف در بین 178 کشور جهان رتبه‌های آخر را از نظر اقتصادی دارد؟.

وی گفت: در حوزه صادرات باید حرکت جدید آغاز شود زیرا در حوزه کشاورزی ما رقبای زیادی داریم اما در حوزه معدنی رقبای ما بسیار کم هستند و می‌توانیم نقش خوبی در بازار داشته باشیم.

شرفی عنوان کرد: بعد از برجام 150 هیئت تجاری خارجی به کشور آمدند اما به دلیل بروکراسی اداری و قوانین دست و پاگیر از حضور آنها هیچ نتیجه‌ای برای کشور حاصل نشد.

در بیست و دومین آیین نکوداشت روز ملی صادرات از 5 صادر کننده نمونه کشوری و 27 صادرکننده نمونه استانی فارس تقدیر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار