سانحه اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی سه شنبه هفته گذشته جان ۱۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه را گرفت و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد. همین امر باعث شد که هیئت رئیسه فراکسیون امید وارد عمل شده و طی نامه‌ای از علی لاریجانی، رئیس مجلس بخواهند که روز سه‌شنبه هفته جاری موضوع حادثه دانشگاه آزاد را با حضور مسئولان ارشد این دانشگاه بررسی کنند.
کد خبر: ۶۹۷۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹ 31 December 2018

موضوعی که به دلیل فرسودگی اتوبوس رخ داد و هیچ کسی توضیح نداد که این همه شهریه که از دانشجویان دانشگاه آزاد گرفته می‌شود کجا و چطور هزینه می‌شود که از چنین اتوبوس‌های فرسوده و از رده خارجی برای حمل و نقل دانشجویان در آن پیچ و تاب دانشگاه که کم از پیچ جاده‌های شمال ندارد استفاده می‌شود. اتوبوس مرگی که هیچ یک از مسئولان دانشگاه جرئت نمی‌کنند حتی یک بار خودشان برای رفت و آمد بین دانشکده‌ها از آنها استفاده کنند.

موضوعی که با گذشت نزدیک به یک هفته از آن حادثه دلخراش و تجمع اعتراضی دانشجویانی که خواستار استعفا و عذرخواهی مسئولان رده بالای دانشگاه آزاد و محاکمه آنها شدند، همه آنها راه سکوت را در پیش گرفته و هیچ واکنشی به اعتراضات دانشجویان و خانواده قربانیان حادثه نداشته اند. همین امر باعث شد که هیئت رئیسه فراکسیون امید وارد عمل شده و طی نامه‌ای از علی لاریجانی، رئیس مجلس بخواهند که روز سه‌شنبه هفته جاری موضوع حادثه دانشگاه آزاد را با حضور مسئولان ارشد این دانشگاه بررسی کنند.

فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به جلسه صبح روز یکشنبه هیئت رئیسه فراکسیون امید اعلام کرد که در این جلسه مقرر شد طی نامه‌ای از رئیس مجلس درخواست شود تا مسئولان ارشد دانشگاه آزاد در جلسه روز سه‌شنبه هفته‌ جاری مجلس حاضر شوند و یک ساعت از وقت مجلس به بررسی این حادثه اختصاص یابد. از طرفی علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز صبح روز گذشته از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواست هر چه سریعتر به اتفاق رخ داده ورود و مقصرین را شناسایی کند.

**همه تلاش‌ها برای نظارت و پاسخگو کردن دانشگاه آزاد به نمایندگان ملت 
پیش از این بهرام پارسایی، عضو فراکسیون امید و سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس طی مصاحبه‌ای با «ابتکار» به بیان پیشنهاد طرحی برای پاسخگو کردن دانشگاه آزاد اسلامی به مجلس در قالب زیر‌مجموعه قرار گرفتن وزارت علوم صحبت کرده بود. 

او تاکید داشت که کمیسیون آموزش باید این موضوع را پیگیری و با تهیه طرحی و ارائه آن به مجلس، در اسرع وقت دانشگاه آزاد را برای پاسخگو کردن به مجلس ملزم کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین در ادامه پیشنهاد مطرح شده و به دنبال مطالبه هیئت رئیسه فراکسیون امید از رئیس مجلس، در گفت وگو با «ابتکار» تصریح کرد: «درخواست فراکسیون امید در راستای تعهدی است که به عنوان نماینده مردم در قبال آنها دارد ولی به نظرم باید تدبیری فراتر از این موضوع اندیشیده شود.» 

مسعود رضایی، دیگر عضو فراکسیون امید هم در‌این‌باره به «ابتکار» گفت: «‌ضرورت پاسخگویی مسئولان دانشگاه آزاد یک امر واجب است و هر دستگاه و سازمانی باید مکلف باشد به اذهان عمومی خصوصا به مجلس و نمایندگان مردم پاسخ دهند».

ابوالفضل سروش، نماینده مردم تهران در خانه ملت هم با اشاره به اتفاقی که در دانشگاه علوم و تحقیقات رخ داده است به «ابتکار» گفت: «موضوع بسیار مهمی در کشور اتفاق افتاده است و هر وقت بخواهید به عمق یک فاجعه پی ببرید باید خودتان را جای خانواده و نزدیکان آن افراد حادثه‌دیده قرار دهید.» 

این عضو فراکسیون امید با انتقاد از شرایط فعلی تاکید کرد: « مسئولان کشور بالاخره باید یک جایی درس بگیرند؛ تا کی باید تلفات بدهیم و ضرر و آسیب ببینیم و شاهد بی‌کفایتی مسئولان و آتش‌سوزی مدارس و تصادفات جاده‌ای و سقوط هواپیما و سانحه رانندگی دانش‌آموزی و دانشجویی و ... باشیم و کسی هم نسبت به این اتفاقات پاسخگو نباشد و درس عبرت هم نگیریم؟! همه این اتفاقات ناشی از ضعف مدیریتی است و باید بالاخره جایی این ضعف‌ها تمام شود.» 

رضایی هم با تاکید بر ضعف مدیریتی در دانشگاه آزاد به «ابتکار» گفت: «از بدو تاسیس دانشگاه آزاد تا‌کنون شاهد رشد آن از نظر کمی و کیفی بوده‌ام ولی متاسفانه نه بخش خصوصی ما بخش خصوصی است و نه بخش دولتی ما بخش دولتی واقعی است. یعنی مرزبندی‌ها مشخص نیست و تداخل وظایف داریم. اگر دانشگاه آزاد دانشگاه خصوصی است، پس باید فقط هیئت امنا داشته باشند و خودشان تصمیم گیرنده باشند و هیچ دخالت و نظارت دولتی در آن وجود نداشته باشد‌ مگر نظارت مجلس که نمایندگان مردم هستند».

**توجه صرف به کمیت و بی‌توجهی به کیفیت
نمایندگان گفت‌وگو کننده با «ابتکار» به ضعف مدیریتی دانشگاه آزاد که تنها به بحث کمیت آن و ساخت‌و‌سازهای مدرن و توسعه فیزیکی دانشگاه توجه کرده و به مقوله کیفیت و خدمات‌رسانی کوچک‌ترین توجهی نداشته است، انتقاد کردند. 

رضایی در این‌باره تصریح کرد: «این دانشگاه طی سال‌های گذشته تاکنون از نظر کمی رشد زیادی داشته و ساختمان‌های مجلل زیادی دارد ولی از نظر کیفی، نه از نظر کیفیت آموزشی و نه خدماتی پیشرفتی نداشته است. معتقدم دانشگاه آزاد باید در این مقطع زمانی دیگر جلوی رشد کمی را بگیرد و به فکر رشد کیفیت آن باشد».

این نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: «تعجب می‌کنم دانشگاهی که از نظر دارایی از قطب‌های ثروت کشور محسوب می‌شود هنوز اتوبوس‌های از رده خارج و فرسوده دارد و در اثر بی‌دقتی و بی‌تفاوتی خانواده‌های زیادی را داغدار کرده است که تاثیر این داغ و آسیب تا سال‌های سال بر جامعه باقی می‌ماند.» 
شهریه دانشگاه آزاد کجا و چگونه هزینه می‌شود؟

پارسایی هم با تاکید بر بی‌توجهی مسئولان دانشگاه آزاد نسبت به دانشجویان خود به «ابتکار» گفت: «دانشگاه آزاد به واسطه پول و شهریه همین دانشجویان آنقدر گسترده و عریض و طویل شده است ولی کوچک‌ترین توجهی به دانشجویان و ارائه خدمات مناسب آموزشی و خدماتی به آنها ندارد و باید دراین باره به مجلس پاسخگو باشد. تا کنون نظارت مجلس به این مقوله وجود نداشته است ولی لازم است با تهیه طرحی در کمیسیون آموزش مجلس این دانشگاه ملزم به پاسخگویی به نمایندگان مردم شود تا همه بدانند شهریه‌هایی که تاکنون دریافت کرده است کجا و چگونه هزینه شده است».

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس خاطرنشان کرد: «باید تدبیر کاملی اندیشید چرا که دانشگاه آزاد مثل همان نامش خودش را آزاد و رها از هرگونه پاسخگویی می‌داند و کاملا مستقل و جزیره‌ای عمل می‌کند ولی وقت آن رسیده است که کمیسیون آموزش به طور جدی به موضوع ورود کند و مجلس هم قطعا کمک می‌کند وضعیت دانشگاه آزاد ساماندهی شود و زیر مجموعه وزارت علوم قرار بگیرد تا دیگر کسی خود را مبرا از توضیح و پاسخگویی به مردم نداند».

**حمایت رهبری از مجلس برای تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد 
البته به گفته سروش، اساسنامه دانشگاه آزاد به نحوی نوشته شده است که خود را مبرا از پاسخگویی به مجلس می‌داند، در حالی که باید مکانیزمی برای پاسخگو کردن مسئولان رده بالای دانشگاه آزاد به مجلس پیدا شود. او در این باره به «ابتکار» تاکید کرد: «اساسنامه دانشگاه آزاد ظاهرا اجازه نظارت مجلس را نمی‌دهد و باید اساسنامه آن تغییر کند و البته برای انجام این کار و حل مشکل ایجاد شده و پاسخگو کردن آنها به مجلس و نظارت بر عملکرد دانشگاه آزاد باید رهبری به موضوع ورود کنند. مردم از نمایندگان توقع دارند دانشگاه آزادی که اندازه وزارت علوم است، در قالب طرحی در مجلس در زیر‌مجموعه وزارت علوم قرار بگیرد تا مجلس بتواند بر آن نظارت داشته باشد و این امر مستلزم دستور رهبری برای تغییر اساسنامه است و ایشان باید دراین باره به مجلس کمک کنند».

البته پارسایی هم در پاسخ به اینکه اساسنامه دانشگاه آزاد مانع از نظارت مجلس بر آن شده است، تصریح کرد: «اساسنامه دانشگاه آزاد نمی‌تواند فراتر از قانون باشد و وقتی مجلس بر اساس نیازی که می بیند قانون تصویب کند، باید اساسنامه تغییر کند. اگر دانشگاه آزاد برای خودش اساسنامه بنویسد و به کسی هم پاسخگو نباشد، سنگ روی سنگ بند نمی شود. بنابراین با نظارت بر آن باید مسئولان دانشگاه آزاد را که تاکنون در قبال این حادثه سکوت کرده‌اند و حتی به خودشان زحمت یک عذرخواهی و همدلی با خانواده‌های داغدار را نداده‌اند، مجبور به پاسخگویی کرد.» 

رضایی هم در‌این‌باره به «ابتکار» گفت که عدم عذرخواهی مسئولان از مردم یک ضعف فرهنگی است که از گذشته هم در بین مسئولان ما وجود داشته است و باید اصلاح شود. امروز این نگاه از بالا به پایین و نگاه ارباب رعیتی تغییر کرده و باید نگاه از پایین به بالا باشد‌ چرا که اول باید مردمی وجود داشته باشند تا بتوان به عنوان حاکم بر آن حکومت کرد و دانشجویی باید باشد که دانشگاه هویت پیدا کند».

**نگاه دانشگاه آزاد به دانشجویان به چشم مشتری!
نکته دیگری که در تجمع اعتراضی دانشجویان علوم و تحقیقات وجود داشت حضور یکی از مسئولان دانشگاه در بین دانشجویان بود که وقتی در جمع آنها قرار گرفت گفت: «می‌خواهم بگویم که حق همیشه با مشتری است»! کلمه‌ای که ناشی از نگاه کاسب‌مآبانه مسئولان دانشگاه آزاد به دانشجو است و او را به عنوان یک مشتری می‌بیند که باید پولی در قبال دریافت کالایی بپردازد. کلمه‌ای که اعتراض بیشتر دانشجویان را به همراه داشت. 

پارسایی همچنین در انتقاد از چنین نگاهی از سوی مسئولان دانشگاه آزاد به دانشجو به «ابتکار» گفت: «بیان این جمله و ادبیات از زبان یکی از مسئولان مرکز علمی و دانشگاهی، گویای دیدشان به زیرمجموعه است. شاید از منظر علمی و دانشگاهی به دانشجویان نگاه نمی‌کنند و صرفا از منظر مشتری مداری و درآمدی و توسعه منافع خودشان و دانشگاه به دانشجویان نگاه می‌کنند که این نگاه دور از انتظار نیست و مایه تاسف است.» 

سخنگوی کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه «امکان شکایت درباره این موضوع از طریق کمیسیون اصل 90 صد درصد وجود دارد»، تاکید کرد: «اگر شکایتی در این‌باره به کمیسیون برسد قطعا مورد بررسی قرار می گیرد.‌» 

رضایی هم در انتها با انتقاد از سکوت مسئولان دانشگاه آزاد در قبال این ماجرا که باعث شد هیئت رئیسه فراکسیون امید برای پاسخگو کردن آنها از لاریجانی بخواهد روز سه شنبه یک ساعت از وقت مجلس به شنیدن پاسخ مسئولان رده بالای دانشگاه آزاد اختصاص داده شود، یادآور شد: «اینکه فراکسیون امید از رئیس مجلس چنین درخواستی داشته است به دلیل سکوت و بی‌تعهدی مدیران رده بالای دانشگاه آزاد در قبال خواست و مطالبه جامعه و اعتراض دانشجویان این دانشگاه است. اگر پیش از این خودشان پیش دستی می‌کردند و با خانواده دانشجویان حادثه اتوبوس مرگ همدردی می کردند، دیگر نیاز به این کارها نبود».

منبع: روزنامه ابتکار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار