دکتر زهرا پورمنتصری اظهار داشت: دگزامتازون نه تنها به افزایش حجم عضلات و توان ورزشکاران منجر نمی شود، بلکه باعث افزایش تجزیه عضلات، کاهش توده عضلانی و ضعف آن می شود.
کد خبر: ۶۹۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹ 01 January 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر زهرا پور منتصری ادامه داد: همچنین با مصرف این دارو امکان پارگی و آسیب دیدن تاندون ها در ورزشکاران هنگام انجام حرکات ورزشی بشدت افزایش می یابد.
پور منتصری گفت: دگزامتازون دارویی از دسته کورتیکواستروئیدها یا همان کورتون هاست که اثرات گسترده ای در قسمت های مختلف بدن می گذارند که این اثرات همانطور که می توانند در درمان طیف زیادی از بیماری ها مفید باشند، می توانند عوارض جانبی زیادی را هم به جا بگذارند.
وی با اشاره به اینکه بتامتازون، دگزامتازون، تریامسینولون، داروهای تزریقی کورتون داری هستند که مانند شمشیر دو لبه عمل می کنند و عوارض خطرناکی به سیستم ایمنی بدن وارد می سازند ادامه داد: هر چند کورتون علائم بیماری را کاهش می دهد اما بیماری را از میان نمی برد و مانع رسوب کلسیم در استخوان ها می شود و فرآیند استخوان سازی را کاهش می دهد.
به گفته وی نخستین عارضه دگزامتازون، پوکی استخوان است هرچند عوارضی مانند فشار خون، چاقی، خونریزی گوارشی، اختلالات بسیار شدید هورمونی، مشکلات بینایی از قبیل کاهش بینایی، آب مروارید و آب سیاه را دامن گیر انسان می کند.
متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: افرادی که از دیابت و فشار خون بالا رنج می برند، باید پیش از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنند، زیرا مصرف دگزامتازون با وجود فواید درمانی می تواند با مصرف نابجا، عوارض خطرناکی مثل تاخیر در بهبود زخم ها، افزایش فشار، چربی و قند خون به همراه داشته باشد.
پورمنتصری گفت: داروی کورتونی اثر بخشی داروهای کنترل قند، فشار و چربی خون را کاهش می دهد و بیمار، بدون آن که خود بداند در معرض بروز اختلالات خطرناک متابولیکی قرار می گیرد.
وی بیان کرد: خانم ها در دوران یائسگی باید از عوارض دگزامتازون در افزایش ابتلا به پوکی استخوان آگاه باشند.
این متخصص اظهار داشت:بیمار قبل از مصرف داروهای کورتونی پزشک را از سابقه آلرژی به این داروها یا مصرف هر نوع مسکن غیراستروئیدی مانند آسپرین و مفنامیک اسید مطلع کند چون مصرف این نوع مسکن ها با مشکلات گوارشی همرا است و حتی شخص را در معرض ابتلا به زخم معده و خونریزی های گوارشی قرار می دهد.
وی گفت:تزریق آمپول دگزامتازون برای بیمار هنگام بروز سرماخوردگی در کشور ما بسیار شایع است، شاید در ظاهر با تزریق دگزامتازون،علائم سرماخوردگی به سرعت از بین برود اما به علت اثراتی که این دارو بر تضعیف سیستم ایمنی بدن می گذارد خطر ابتلا به بیماری های عفونی در بیمار افزایش می یابد.
به گفته وی بیمار باید در چنین شرایطی هر نوع علامت ساده همچون تب و بی حالی را جدی بگیرد و به پزشک مراجعه کند زیرا ممکن است در معرض ابتلا به یک بیماری جدی عفونی قرار داشته باشد.
وی با بیان اینکه اگر مجبور به مصرف این قبیل داروها هستید قبل از مصرف داروهای کورتونی به مواردی توجه داشته باشید اظهارداشت: به پزشکتان در مورد همه داروهایی که استفاده می کنید مخصوصاً داروهایی مانند (وارفارین، داروهای ضد روماتیسم،آسپرین، سیکلوسپورین، دیگوکسین، دیورتیک ها، افدرین، استروژن، کتوکونازول، قرص های ضد بارداری خوراکی، فنوباربیتال، فنی توئین، ریفامپین، تئوفیلین، ویتامین ها) توضیح دهید.
این پزشک با اشاره به اینکه در صورتی که بیماری قارچی دارید نباید بدون اجازه پزشک از داروهای کورتونی استفاده کنید اضافه کرد: در صورت حاملگی و شیر دهی، هر گونه عمل جراحی، سابقه هر گونه زخم و یا دریافت مقادیر مصرف (دوز) بالا از آسپرین و یا داروهای ضد روماتیسم پزشک خود را درجریان بگذارید.
به گفته وی در صورت داشتن هر یک از بیماری های کبدی، کلیوی، روده ای، بیماری قلبی، دیابت، اختلال در عملکرد غده تیروئید ، فشار خون بالا، بیماری های روانی، میاستنی گراویس، پوکی استخوان، عفونت چشمی، هرپس و سل و هر عفونت دیگر، پزشکتان را مطلع کنید.
متخصص بیماریهای عفونی دربیمارستان دکتر علی شریعتی فسا گفت: دگزامتازون می تواند باعث ناراحتی معده نیزبشود بنابراین بهتر است دارو با غذا یا شیر مصرف شودهمچنین بیمار باید در هنگام مصرف دارو یک رژیم کم سدیم، کم نمک، سرشاراز پتاسیم و پروتئین غذایی بالا داشته باشد.
شهرستان فسا در فاصله 130کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار