معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: 90 درصد پیوند کبد در کشور با اهدای بیماران مرگ مغزی صورت می گیرد و سالانه 700 مورد اهدای کبد انجام می شود که این یک رکورد بی نظیر در جهان است.
کد خبر: ۶۹۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳ 05 January 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر رضا ملک زاده، شنبه درحاشیه بازدید از مرکز پیوند کبد بوعلی سینا در شیراز اظهار داشت: افزایش شمار واحدهای شناسایی بیماران مرگ مغزی در کشور به 53 واحد رسیده است ، این واحد ها در سرعت عمل و توسعه بیشتر پیوند کبد بسیار نقش آفرین هستند.
وی همچنین در نشستی با مسوولان مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی پیوند اعضای بوعلی سینای شیرازگفت: افزایش قابل توجه مراکز شناسایی بیماران مرگ مغزی همچنین موجب افزایش دسترسی به اهدا کنندگان متوفی کبد، همچنین دستیابی به اهداکنندگان متوفی کلیه برای بیماران نیازمند و در نهایت کاهش فشار ناشی از شرایط بر اطرافیان زنده فرد بیمار برای پیوند کلیه شده است.
وی اضافه کرد: ایجاد نظام ثبت بیماران نیازمند پیوند کبد، اقدام دیگر ایران بوده که کمک موثری به سازماندهی بهتر توزیع کبد پیوندی بر اساس نیاز مناطق مختلف کشور کرده است.
ملک زاده ادامه داد: علیرغم مشکلات در زمینه بقای کم بیماران در سالهای اولیه فعالیت مراکز پیوند کبد کشور، اکنون کیفیت زندگی و بقای بیمارانی که کبد پیوندی دریافت کرده اند، با پیشرفتهای حاصله در تکنیکهای جراحی و داروهای با کیفیت تر و تقویت کننده سیستم ایمنی برای پیشگیری از رد پیوند، افزایش یافته و پیوند کبد موفق و دارای شانس بقای بالای بیماران نیازمند این نوع درمان در ایران، در حال افزایش است.
معاون وزیر بهداشت همچنین با بین اینکه تقریبا 95 درصد جمعیت ایران تحت پوشش بیمه های درمانی قرار دارند گفت: نظام سلامت ایران موجب کاهش اختلاف در میزان دسترسی بیماران طبقات مختلف اجتماعی و اقتصادی در دسترسی به خدمات پیوند کبد شده است.
وی گفت: وزارت بهداشت همچنین تلاش گسترده ای را برای پوشش صد درصدی هزینه بستری بیماران مرگ مغزی اهداکننده عضو و نیز پوشش کامل بیمه ای و حمایت های مالی و تجهیزاتی بسیار مناسب از صدها بیمار نیازمند پیوند کبد انجام داده است.
معاون وزیر بهداشت، به تاسیس بزرگترین بیمارستان خیریه فوق تخصصی پیوند اعضا در خاورمیانه و در شیراز اشاره کرد و گفت: انگیزه های عالی برای نجات جان بیماران نیازمند پیوند کبد در ایران سبب تاسیس بیمارستان خیریه فوق تخصصی پیوند اعضای بوعلی سینا به عنوان بزرگترین بیمارستان پیوند اعضای خاورمیانه شد؛ به طوری که تمام پیوندهای شیراز هم اکنون در این بیمارستان انجام می شود که 90 درصد هزینه های ساخت آن را خیرین و بیماران بهبود یافته پس از پیوند کبد، پرداخت کرده اند.
رئیس انجمن گوارش و کبد ایران،با یاد آوری کاهش هزینه سفرهای طولانی مدت برای پیوند کبد گفت: افزایش تعداد برنامه های پیوند کبد و توسعه آن در مناطق مختلف ایران، کاهش نیاز به سفرهای طولانی مدت برای پیوند کبد و مراقبتهای پزشکی پس از آن را به همراه داشته است.
وی پیشرفت های کشورمان در زمینه خدمات پیوند کبد را بین المللی دانست و گفت:پیشرفتهای ایران در پیوند کبد منحصر به خدمات ملی نیست، مرکز پیوند اعضای شیراز ، خدمات پیوند کبد را به خارج از مرزها از جمله کشورهای منطقه و آسیا ، عراق، سوریه، لبنان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، آذربایجان نیز توسعه داده و ضمن انجام عمل های پیوند کبد بیماران، آموزش جراحان و کارکنان، در تاسیس مراکز پیوند کبد این کشورها نقش بسیار موثری ایفا کرده است.
6113 /1876

برچسب ها: بهداشت ، پیوند کبد ، ایران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار