رئیس اداره ساماندهی آسیب های اجتماعی شهرداری شیراز گفت: مرگ زن کارتن خواب در شیراز که در فضای مجازی اعلام شده بر اثر سرما بوده، صحت ندارد و او بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده است.
کد خبر: ۶۹۹۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۷ 05 January 2019

یوسف آفرینی، شنبه در نشست خبری، با اشاره به انتشار مطلبی در فضای مجازی مبنی بر فوت زنی معتاد و بی خانمان بر اثر سرما در شیراز، افزود: برای تمام معتادان متجاهر این شهر در اداره ساماندهی آسیب های اجتماعی شهرداری شیراز، پرونده تشکیل شده که مشخصات زنی که گفته می شود 45 ساله و گلبس الوندی نام دارد و بر اثر سرما جان باخته در میان آنها نیست و احتمالا با زن دیگری بنام ف - م که بر اثر سوء مصرف مواد مخدر فوت کرده اشتباه گرفته شده است.

وی ادامه داد: شامگاه نهم دی ماه 97 زنی با نام ف - م 35 ساله و متولد کرمانشاه در محله سنگ سیاه شیراز بر اثر سوء مصرف مواد مخدر فوت کرد که مشخصات آن با فردی که در فضای مجازی گفته می شود گلبس نام دارد، متفاوت است.

او گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، دلیل مرگ این زن تنها بر اثر سوء مصرف مواد مخدر اعلام شده و فرد دیگری که آن شب همراه این زن بوده، اکنون سالم است.

آفرینی اظهار داشت: این زن که از بیماری عفونی شدید رنج می برد، از سال های گذشته و تا قبل از فوتش، 60بار از سطح شهر شیراز جمع آوری و به مرکز ساماندهی آسیب دیدگان شهرداری شیراز منتقل، هفت مرتبه به کمپ ترک اعتیاد و 2 بار به زندان فرستاده شد.

وی، با اشاره به اینکه معتادان متجاهری که از بیماری های عفونی رنج می برند در مراکز درمانی پذیرش نمی شوند، گفت: با رایزنی هایی که انجام شده تعدادی از این معتادان بیمه خواهند شد و با کمک دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی شیراز مراحل درمان آنها آغاز می شود.

رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب های اجتماعی شهرداری شیراز، اظهار داشت: در بدن برخی از معتادان به سبب تزریق های مکرر، زخم هایی ایجاد می شود که همین مساله زمینه ایجاد عفونت های حاد را در جسم آنها فراهم می آورد.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: از ابتدای سال 97 تا کنون پنج هزار و 331 نفر آسیب دیده اجتماعی در شهر شیراز جمع آوری شده که بیش از سه هزار و 500 نفر آنها معتاد متجاهر و 480 نفر کودک کار بوده اند.

آفرینی افزود: پرداختن به مقوله اعتیاد یک موضوع تخصصی است و شهرداری متخصص این حوزه نیست بلکه باید دستگاه های دیگر به این مساله ورود پیدا کنند.

او گفت: در قانون وظایفی در حوزه پیشگیری و مبارزه با اعتیاد برای شهرداری و سایر دستگاه ها تعیین شده که لازم است دستگاه های دانش محور مانند بهزیستی، علوم پزشکی و شورای مبارزه با مواد مخدر نیز به آن ورود کنند.

وی، با اشاره به اینکه این اداره روزانه 40 تا 50 نفر معتاد، متکدی، کودک کار و آسیب دیده اجتماعی در شیراز جمع آوری می کند، بیان داشت: نیروهای شهرداری به دلیل جمع آوری این افراد، خود در معرض انواع آسیب ها قرار دارند اما تا زمانی که همه دستگاه های متولی به این مساله ورود پیدا نکنند این مشکل حل نخواهد شد.

رئیس اداره ساماندهی آسیب های اجتماعی شهرداری شیراز ادامه داد: در 6ماه گذشته، رویکرد سلبی این اداره به رویکردی روانشناسانه تبدیل شده و دیگر هیچ آسیب دیده اجتماعی با کتک و تحقیر به این نهاد منتقل نمی شود.

آفرینی گفت: خط قرمز ما خشونت است، به گونه ای که هم اینک با افراد آسیب دیده اجتماعی برخورد مناسب و حتی در محل آسایشگاه آنها اقدامات ضد استرس و اضطراب نیز انجام می شود.

آفرینی ادامه داد: دلیل اینکه هنوز معتادان متجاهر در شیراز دیده می شوند این است که ظرفیت کمپ ماده 16 این شهر تنها 240 نفر است در صورتی که حدود یک هزار نفر معتاد متجاهر و بی خانمان در شیراز وجود دارد که حدود 100 نفر از آنها زن است.

وی، به نشستی که هشتم دی ماه 97 با حضور شماری از مسئولان کشوری و استانی در شیراز برگزار شد اشاره کرد و افزود: در این نشست مقرر شد، ظرفیت کمپ ماده 16 شیراز به 500 نفر افزایش یابد.

او اضافه کرد: حدود 6 ماه است که شهرداری شیراز کمپ ماده 16زنان را احداث کرده اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار از سوی بهزیستی و شورای مبارزه با مواد مخدر، این مکان هنوز بازگشایی نشده است. 

آفرینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم وجود گرمخانه ای دائم در شیراز گفت: با اقدامات انجام گرفته 2 محل به عنوان گرمخانه با ظرفیت 100نفر در شیراز پیش بینی شده که از امشب (پانزدهم دی) پذیرای افراد بی خانمان خواهد بود.

وی بیان کرد: از ساعت 22 امشب (شنبه) افراد بی خانمان اعم از زن و مرد به وسیله 2 دستگاه مینی بوس از محله های مختلف شیراز جمع آوری و به این 2 گرمخانه منتقل خواهند شد.

آفرینی با اشاره به اینکه در این گرمخانه ها غذای گرم در اختیار افراد قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: پیش بینی می شود تعداد این گرمخانه ها تا پایان سال 97 به چهار گرمخانه و ظرفیت آنها نیز به 200 نفر افزایش یابد. 

شامگاه چهاردهم دی ماه 97 تصویر زنی بی خانمان بنام گلبس در فضای مجازی منتشر شد که گفته می شود بر اثر سرما در یکی از محلات شیراز جان سپرده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار