کارشناس مسئول امور حیات وحش محیط زیست فارس گفت: سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی در تالاب‌ها و سایر منابع آبی فارس آغاز شد.
کد خبر: ۶۹۹۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 06 January 2019

تابناک فارس به نقل از ابشگاه خبرنگاران:بردبار کارشناس مسئول امور حیات وحش محیط زیست فارس گفت: عملیات سرشماری زمستانی به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی، هر سال با شروع فصل زمستان و با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی انجام می‌شود.

وی افزود: در برنامه‌ی سرشماری امسال، تالاب‌ها، آبگیر‌ها و دریاچه‌های پشت سد استان پایش و مشخص می‌شود چند قطعه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های فارس زمستان گذرانی دارند.

بردبار با بیان اینکه برنامه پایش در کشور سابقه‌ای حدود نیم قرن دارد، افزود: در این سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل انواع اردک‌ها، لک لک سیاه، اگرت کوچک و بزرگ، حواصیل، پلیکان خاکستری و باکلان، کشیم سانان و آبچیلک سرشماری می‌شوند که عمده این پرندگان، خاص مناطق سردسیر شمالی هستند.

این پرندگان مهاجر هرساله با آغاز فصل سرما و یخبندان ازعرض‌های جغرافیایی بالاترمثل سیبری و اسکاندیناوی به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند.

این طرح با همکاری کارشناسان و نیرو‌های اجرایی محیط زیست فارس در مدت دو ماه اجرا می‌شود.

براساس آخرین گونه شناسی صورت گرفته بیش از ۱۰۰ گونه پرنده آبزی، کنارآبزی، مهاجر، بومی و نیمه مهاجر در فارس شناسایی شده است.

استان فارس ۱۰ تالاب دارد که از این تعداد ۵ تالاب بین المللی است و سالانه پذیرای ۷۰ گونه مهاجر از انواع پرندگان آب زی و کنار آب زی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار