نماینده لامرد در شورای اسلامی فارس معتقد است منطقه‌ی لامرد می‌تواند به الگویی برای یک منطقه آزاد تجاری – صنعتی به معنای واقعی خود باشد و نه منطقه‌ی آزادی که صرفاً جولانگاه واردات است.
کد خبر: ۷۰۰۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶ 08 January 2019

تابناک فارس به نقل از ریواس جنوب:وهب نورایی موقعیت شهرستان لامرد در استان فارس را استراتژیک و کلیدی توصیف کرد و گفت: لامرد در عین نزدیکی به دریا، به عنوان نقطه‌ی اتصال سه استان مهم فارس، بوشهر و هرمزگان، در هنگام تهدیدهای خارجی نیز می‌تواند به عنوان دژی محکم در جهت حفظ امنيت تمام منطقه ایفای نقش کند.

وی با اشاره به روند تحولات صنعتی در این شهرستان، تصریح کرد: البته می‌دانیم که تحول مطلوب صنعتی در لامرد نیازمند ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی به‌روز و ایمن از جمله در حوزه‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای است.

نورایی اضافه کرد: همان‌گونه که در اسناد بیش از یک قرن پیش تاکنون تصریح شده، لامرد در گذشته و حتی با امکانات محدود آن زمان، همواره محور مراودات تجاری و بازرگانی گسترده‌ای با کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین کشورهای هند و چین بوده به گونه‌ای که به جرأت می‌توان لامرد را کریدور پرسابقه‌ی تجاری و دروازه‌ای جنوب کشور قلمداد کرد.

نورایی با اشاره به خلأهای به‌وجود آمده در امر تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس و هند و چین ادامه داد: سؤالی که وجود دارد این است که دلیل خلأهای اخیر، تغییر در نگرش مردم منطقه به مقوله‌ی تجارت بوده یا برخی سیاست‌گذاری‌های ناکارآمد و کم تحرک؟

وی با اشاره به توانمندی‌ها و تجربیات ارزشمند مردم لامرد، بر لزوم بازسازی و بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در جهت اشتغال و توسعه‌ی منطقه تأکید کرد و گفت: با شناختی که از ظرفیت نیروهای انسانی و همچنین بازارهای هدف در کشورهای حوزه خلیج فارس داریم، معتقدیم می‌توان با نیازسنجی هدفمند بازار کشورهای دیگر، با صدور محصولات داخلی هم نیاز آن‌ها تأمين شود و هم به منافع تجاری و اقتصادی خودمان دست یابیم.

نماینده لامرد در شورای اسلامی استان فارس اضافه کرد: حتی این ظرفيت وجود دارد که لامرد به عنوان یک منطقه آزاد تجاری متفاوت از سایر مناطق آزاد دیده شود؛ به گونه‌ای که با تجمیع مواد خام از داخل یا خارج کشور در این منطقه، فرآوری‌های لازم صورت گیرد و و پس از ایجاد ارزش افزوده‌ی قابل توجه، صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس به شکل نوین و هدفمند انجام شود.

نورایی تصریح کرد: اگر چنین نگرشی عملی شود، منطقه‌ی لامرد می‌تواند به الگویی برای یک منطقه آزاد تجاری – صنعتی به معنای واقعی خود باشد و نه منطقه‌ی آزادی که صرفاً جولانگاه واردات است.

این عضو شورای اسلامی شهرستان لامرد با تأکید بر وظایف دولت و حاکمیت در قبال ظرفیت‌های همه‌ی نقاط کشور، بیان داشت: حق مردم لامرد نیست که اکنون از چنین نعمت‌های خدادادی کم‌نظیری که از گذشته داشته‌اند، محروم بمانند و این موضوع یکی از مسؤولیت‌های جدی دولت است که از این پتانسیل‌ها بهره‌گیری حداکثری کند.

نورایی با اذعان به اینکه نقش دولت به عنوان ناظر بر حوزه‌ی تجارت تاثیرات مطلوبی را در پی دارد، تصریح کرد: با این حال به نظر می‌رسد راهکار اصولی‌تر در این خصوص این است که دولت زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت و تجارت را فراهم کند و امور تجارت و بازرگانی را به‌صورت آزاد به خود مردم واگذار کند.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی استان فارس، خواستار همت و تحرک مضاعف به ویژه در شرایط تحریمی و دشوار فعلی شد و خاطرنشان کرد: در چهل سالگی نظام مقدس جمهوري اسلامی، آیا فرصت آن نرسیده که در مناطقی همچون لامرد، فرصت در اختیارِ خود مردم قرار داده شود تا با بازآفرینی جایگاه گذشته خود، زمینه‌ی خروج منطقه از رکود نسبی به‌وجود آمده را نیز فراهم کنند؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار