گال بیماری پوستی است که از راه انگلی به نام «سارکویس اسکابئی» از رده عنکبوتیان ایجاد می‌شود، اندازه این انگل بین نیم تا یک میلیمتر و به رنگ سفید و یا بی رنگ است که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۷۰۱۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ 09 January 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: زهرا سلطانی کارشناس حشره شناسی معاونت بهداشت دانشگاه با بیان اینکه گال انتشار جهانی دارد و در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود، گفت: این بیماری در هر دو جنس به طور مساوی بروز می‌کند؛ در گذشته در مناطقی که فقیر بودند یا سطح بهداشتی پائین داشتند و یا در زمان رخداد جنگ و زلزله، سیل و قحطی در اردوگاه‌ها و دیگر مراکز تجمع انسانی بروز می‌کرد، اما امروزه در بسیاری از کشور‌های پیشرفته به صورت بومی و اندمیک وجود دارد.

وی افزود: انگل پس از نشستن بر روی پوست شروع به حرکت کرده و پس از پیدا کردن محل مناسب، به کمک قطعات دهانی و پا‌های جلویی پوست را سوراخ کرده و در لایه اپیدرم پوست حفره تونل مانندی ایجاد می‌کند و برای تغذیه، بافت‌های بدن فرد را هضم کرده و از آب میان بافتی استفاده می‌کند.

سلطانی ادامه داد: تماس فرد سالم با فرد آلوده، خوابیدن در بستر فرد آلوده، دست دادن و در آغوش کشیدن فرد آلوده به گال، زندگی در محیط‌های اجتماعی شلوغ، انتقال از راه پوشاک و به ویژه لباس‌های زیر و لباس خواب، ملحفه، پتو، کیسه خواب و بالش، استفاده از لوازم شخصی فرد آلوده مانند حوله و کیسه حمام و صابون، انتقال در آرایشگاه ها، از راه بازی کودکان با یکدیگر و به ویژه در مهدکودک‌ها و وسایل اسباب بازی، پرستاری از اشخاص آلوده و تجمع افراد در یک محل، بیشترین نقش را در انتقال بیماری بر عهده دارد.

این کارشناس سلامت از جمله نشانه‌های بیماری گال به خارش شدید شبانه که در محیط گرم از شدت بیشتری برخوردار است، چند شکلی بودن ضایعات که در مراحل اولیه به شکل حرف S. انگلیسی و دارای رنگ صورتی، سفید یا تیره و مختصری برآمده است اشاره کرد و گفت: اغلب این بیماری به صورت یک نقطه تیره رنگ که در انتهای کانال و زیر پوست به چشم می‌خورد و وجود ضایعات به طور معمول روی مچ، کناره دست‌ها و پاها، فواصل بین انگشتان، زیر بغل و پستان ها، سرین، اسکروتوم و دستگاه تناسلی مردان مشاهده می‌شود.

او افزود: ضایعات در کودکان در کف دست و پا دیده می‌شود و در شیرخواران و افراد مسن، سر و گردن را نیز ممکن است درگیر کند.

کارشناس حشره شناسی دانشگاه، درمان گال را استفاده از کرم «پرمترین» ۵ درصد، لوسیون «لیندان» یک درصد و قرص «ایورمکتین» ۳ میلی گرم و ۶ میلی گرم عنوان کرد که بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت تجویز می‌شود.

سلطانی تاکید کرد: کسانی که تماس بدنی نزدیک با افراد آلوده داشته اند باید بدون توجه به وجود یا نبود تظاهرات بالینی به طور همزمان درمان شوند.

او از مردم خواست تا در صورت مشاهده هر گونه علامت ابتلای به بیماری، به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه شود.

برچسب ها: بیماری ، گال ، علائم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار