یک معدن دار نمونه ملی با بیان اینکه در بخش معادن شن و ماسه، مازاد تولید داریم، اظهار کرد: تولید مازاد مصرف موجب شده تا معادن شن و ماسه استان یک شیفت و نیم کار کنند و برای بروز از بحران محصول خود را زیر قیمت به فروش رسانند.
کد خبر: ۷۰۱۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷ 09 January 2019

مهرداد سرمستی در گفت و گو با ایسنا، دلیل کاهش تولید معادن شن و ماسه استان را رکود بازار و کاهش ساخت و سازهای عمرانی و ساختمانی در کشور و استان دانست و اظهار کرد: معادن شن و ماسه استان در یک شیفت و نیم کاری بیش از نیاز استان در حال تولید هستند و اگر معادن جدیدی پروانه بهره برداری دریافت کنند یقینا در مقدار تولید و سهم در بازار دیگر معادن تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در صورت دو شیفته شدن معادن شن و ماسه استان می‌توان نیاز دیگر استان‌ها را نیز تامین کرد، افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیاز استان به شن و ماسه را ۱۷ میلیون تن اعلام کرده‌ اما در واقعیت مصرف شن و ماسه استان بین ۷ تا ۱۰ میلیون تن است.

تولیدکننده شن و ماسه در مازندران با بیان اینکه رکود بازار موجب شده تا حجم تولید شن و ماسه در معادن استان کاهش یابد، اظهار کرد: از ۶۰ معدن شن و ماسه در مازندران ۴۰ واحد معدنی فعالیت می‌کند و احتمال ورشکستگی چند معدن دیگر تا پایان سال دور از انتظار نیست.

وی بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای عالی معادن ایجاد معادن جدید شن ماسه در استان‌های شمالی را ممنوع اعلام کرده و حتی تاکید شده که در جاده هراز معدن شن و ماسه ایجاد نشود.

معدن دار نمونه ملی با بیان اینکه ایجاد مجتمع‌های چند 10 هکتاری شن و ماسه در استان موجب ورشکستگی معادن شن و ماسه در سراسر استان خواهد شد، تصریح کرد: معادن شن و ماسه موجود با یک شیفت کاری بیش از نیاز استان تولید دارند و ایجاد مجتمع شن و ماسه جدید نه تنها نیاز استان نیست بلکه فعالیت دیگر معادن را نیز تهدید جدی می‌کند.

معادن شن و ماسه و سایر معادن پرطرفدار در مازندران از اقبال بیشترین برخوردار هستند. سود هنگفت دایر کردن معدن در استان به گونه‌ای است که به عنوان مثال امروز در محور هراز فضای زیادی به این معادن اختصاص یافته و کوه خواری و رودخانه خواری در سایه عدم نظارت سازمان صنعت و معدن، اداره کل منابع طبیعی و نیز محیط زیست رواج یافته است.

در نشست اخیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، بخش خصوصی از اشباع بودن بازار و نبود مشتری برای تولیدات شن و ماسه خبر داد در حالی که مسئولان صنعت و معدن از کمبود و ضرورت دایر شدن معادن جدید سخن گفتند.

پیش از این محمدپور، رئیس سازمان صنعت و معدن مازندران از ایجاد مجتمع های معدنی در مازندران گفت و بیان کرد که با ایجاد مجتمع ها و واگذاری آن به فعالان سابق شن و ماسه میزان تولید افزایش یابد اما متولی بخش خصوصی این حوزه نظر دیگری دارد.

از سوی محمدپور از وجود فشارهای مسئولان ارشد استانی در گذشته و نیز سیاسیون در واگذاری معادن سخن گفته و به نوعی تلاش کرده است این سازمان را از مسئولیت آشفتگی وضعیت معادن استان مبرا کند.

معاون معادن و فرآورده های معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان که به بررسی وضعیت معادن استان اختصاص داشت، با بیان اینکه در مازندران مقدار ساخت و سازها زیاد است، اظهار کرد: 60 معدن کوهی شن و ماسه فعال در مازندران نیاز استان را به شن و ماسه تامین می کنند.

برسان با بیان اینکه یک معدن امکان دارد 100 هکتار ذخایر معدنی داشته باشد، تصریح کرد: منابع طبیعی برای صیانت از محیط زیست در ابتدا، اجازه برداشت از یک و نیم هکتار می دهد که در صورت رعایت قوانین و دستوالعمل ها واگذاری عرصه برای برداشت بیشتر افزایش می‌یابد.

وی از ایجاد 5 مجتمع معدنی شن و ماسه در استان خبر داد و گفت: برای ایجاد یک مجتمع 50 هکتاری در غرب استان، 40 هکتاری در آمل و 70 هکتاری در تلمادره ساری موافقت اصولی ایجاد شده شده است. اگر این چند مجتمع معدنی فعال شوند مشکل نیاز استان به شن و ماسه تامین می‌شود.

معاون معدن و فرآورده های معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران خاطرنشان کرد: دو نقطه دیگر را نیز برای ایجاد مجتمع های معدنی شن و ماسه در شرق استان انتخاب کرده‌ایم که منتظر جواب نهاده‌های پاسخگو هستیم.

وی، محدودیت‌های منابع طبیعی در واگذاری عرصه معدنی را یکی از مشکلات و مطالبات جدی معدن داران دانست و اظهار کرد: بسته به شرایط آب و هوایی و منطقه ای مازندران حساسیت‌ها به واگذاری عرصه معدنی، زیاد است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شن و ماسه مازندران نیز با بیان اینکه 60 واحد معدنی فعال کوهی با یک شیفت کاری در مازندران فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: 40 واحد تولیدی نیز آماده نصب ادوات و تجهیزات هستند که اگر این اتفاق رقم بخورد شاهد افزایش تولید بیش از نیاز استان و کمبود بازار برای فعالان معادن شن و ماسه هستیم.

سرمستی با بیان اینکه اگر معادن رودخانه‌ای نیز به سمت برداشت از معادن کوهی بروند دیگر نمی‌توان جلوی تعطیلی معادن را گرفت، اظهار کرد: ایجاد مجتمع‌های معدنی، مشکلی را بر مشکلات تولیدکنندگان اضافه می‌کنند، در منطقه‌ای از آمل که 30 معدن شن و ماسه کنار یکدیگر در حال فعالیت هستند ایجاد یک مجتمع شن و ماسه چه معنی دارد؟ در صورت تحقق آن ادامه حیات این معادن با مشکل جدی مواجه می‌شود.

وی، ایجاد مجتمع های معدنی را موجب بیکاری دیگر معادن در استان دانست و اظهار کرد: ایجاد مجتمع های معدنی در مکانی که احتیاج به آن احساس نمی شود باید منتفی کرد.

وی خواستار ایجاد کمیته‌ای تخصصی از دستگاه‌های مختلف برای موافقت اصولی با افزایش عرصه فعالیت معادن شن و ماسه شد و اظهار کرد: این کمیته می تواند مشخص کند چه مقدار برای افزایش عرصه فعالیت معدنی نیاز است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شن و ماسه مازندران با بیان اینکه منابع طبیعی در چند سال گذشته همراهی خوبی در واگذاری عرصه فعالیت معدنی داشته است، اظهار کرد: قبلا عرصه فعالیت ابتدایی معادن 2000 متر بود که امروز به 1.5 هکتار رسیده است و با دستور رئیس سازمان منابع طبیعی نیز تا 2 هکتار مجوز داده می‌شود.

سرمستی با انتقاد از عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت در واگذاری مجتمع های معدنی به فعالان سابق معادن رودخانه‌ای اظهار کرد: اگر تصمیم گرفته شده که مجتمع‌های معدنی به فعالان سابق معادن شن و ماسه رودخانه ای تعلق بگیرد دیگر چرا آن را به مزایده می‌گذارند؟ یقینا فردی که پول بیشتری داشته بدون داشتن تخصص و تبحر امتیاز بیشتری در تصاحب مجتمع های معدنی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مازندران با بیان اینکه فعالان معادن شن و ماسه درصدد برداشت از رودخانه نیستند، اظهار کرد: اگر فضا برای فعالیت معدن کوهی ایجاد شود تولیدکنندگان مشکلی ندارد.

عبدالله مهاجر با بیان اینکه می توان با ایجاد زمان بندی درست برداشت از رودخانه ها فعالان سابق را وارد این عرصه کرد، گفت: اگر قبل از فصل کشت؛ برداشت از رودخانه صورت گیرد و در فصل کشاورزی تصحیح و سالم سازی بستر رودخانه‌ها صورت گیرد می‌توان تا حدود زیادی مشکلات این حوزه را حل کرد.

وی از انتقال فعالیت معادن سابق شن و ماسه رودخانه‌ای به معادن کوهی تصریح کرد: مازندران می‌تواند بخش قابل توجهی از مصالح ساختمانی استان را تامین کند اما عدم واگذاری عرصه مناسب جلوی پیشرفت و توسعه معادن شن و ماسه استان را گرفته است. علاوه بر معادن شن و ماسه معادن ذغال سنگ، فلورین و سنگ‌های زینتی نیز با مشکلات زیادی روبرو هستند، باید چاره‌ای برای آن‌ها اندیشید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مازندران تاکید کرد: یکی از تولیدکنندگان زغال سنگ مازندران بیش از 400 فرصت شغلی ایجاد کرده و توانایی افزایش نیروی کار دارد به گونه‌ای که تاکنون بدهی به بانک، تامین اجتماعی و مالیات ندارد.

استاندار مازندران گفت: به سازمان صنعت معدن و تجارت یک هفته فرصت می دهم فهرستی کامل از معادن استان را تهیه و مشکلات را به صورت مصداقی تعیین و تبیین کند تا در جلسات تخصصی با حضور معدن داران پیگیری کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار