شیوع بیماری‌هایی همچون شپش سر در فصل مدارس، معضلی است که بسیاری از خانوداه‌ها را نگران می‌کند.
کد خبر: ۷۰۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰ 09 January 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: شاید سال‌ها پیش پیدا شدن شپش در زمانه‌ای که خانه‌ها حمام نداشت چندان عجیب نبود اما امروز که امکانات بهداشتی، انواع شوینده‌ها و شامپوها در دسترس است، فاجعه غیر قابل باوری باشد.

استخری برای شپش

رادین 4 سال بیشتر ندارد و مادرش چند روزی بود که متوجه شده بود مدام سرش را می‌خاراند. مادرش اما فکرش را هم نمی‌کرد که سر پسر عزیزش شپش زده باشد. چون تقریبا هر 2 روز یک بار او را حمام می‌برد و حسابی سرش را شامپو می‌زند.

مادر این پسر بچه با ذکر شرح ماجرا می‌گوید: در ابتدا با دانه‌های سفیدی روی انتهای دانه‌های موی پسرم مواجه شدم که فکر می‌کردم شوره باشد.

 ماندانا ادامه می‌دهد: اما رادین مرتب سرش را می‌خاراند که باعث شد موهایش را نگاهی بیندازم و متوجه قرمزی قسمتی از پوست سرش که انگار دچار حشره زدگی شده بود، بشوم.

وی اضافه می‌کند: سایر قسمت‌های سر بچه را که بررسی کردم، متوجه حشرات کوچکی شدم که برخی سفید و برخی سیاه بودند که با مراجعه به پزشک متوجه شدم که سرش شپش زده است.

این مادر جوان با اشاره به گفت‌وگویی که با پزشک داشت، اظهار می‌کند: از آنجا که تمام نکات بهداشتی را برای نظافت موهای پسرم رعایت می‌کنم در نهایت به این نتیجه رسیدیم که احتمال دارد در بازی در استخر توپ از بچه‌های دیگر به شپش مبتلا شده است.

شیوع پرسرعت

یک مربی بهداشت در مدرسه با تاکید بر شیوه ابتلا به شپش سر در انسان عنوان می‌کند: وجود شپش سر دلیل بر رعایت نکردن نظافت نیست و هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود ولی در بچه های چهار تا 11 سال بیشترین میزان شیوع وجود دارد که در دختران به مراتب بیشتر از پسران است.

گیتی مرادزاده ادامه می‌دهد: شپش سر معمولاً به شکل فرد به فرد و با تماس سر افراد منتقل می شود و 30 ثانیه طول می کشد که یک شپش از یک سر به سر دیگر انتقال پیدا کند.

وی با اشاره به روش‌های از بین بردن شپش عنوان می‌کند: در گذشته، موهای مبتلایان به شپش را به طور کامل می‌تراشیدند، اما امروز با شامپوهای مخصوص که حاوی ترکیبات شیمیایی خاص است، می‌توان شپش‌ها را از بین برد.

درمان فرهنگی

این مربی بهداشت معتقد است: درمان شپش بیشتر از اینکه یک مشکل بهداشتی باشد، یک معضل فرهنگی است زیرا بسیاری از والدین با ترس از قضاوت شدن از بردن فرزند خود به پزشک و یا مطرح کردن موضوع با مربیان بهداشت مدارس خودداری می‌کنند که روند درمان را طولانی‌تر کرده و دانش‌آموزان بیشتری را نیز در معرض ابتلاء قرار می‌دهند.

مرادزاده اضافه می‌کند: شپش سرعلامت خاصی ندارد و اغلب زمانی متوجه آلودگی موهای سر می‌شویم که انگل، بزاق خود را به پوست سر تزریق می‌کند و خارش سر شروع می‌شود.

مراقبت در مهدهای کودک

کارشناس حوزه امور مهدهای کودک مدیریت بهزیستی شهرستان شیراز با تاکید بر حساسیت در رعایت موارد بهداشتی برای کودکان در این رده سنی اظهار می‌کند: در مهد کودک‌ها مربیان به طور روزانه بر رعایت بهداشت فردی کودکان نظارت دارند.

 مهرداد غفاری  ادامه می‌دهد: مدتی پیش نیز به منظور آگاه سازی بهتر والدین در مورد شیوع شپش سر از طریق مرکز بهداشت در محل اداره بهزیستی شیراز طرحی برگزار شد.

وی تصریح می‌کند: مربیان در مهد کودک نیز هر گونه موردی از ابتلا به شپش را در کودکان ببیند، انها را به سرعت به مراکز بهداشت تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارجاع می‌دهند و علوم پزشکی در کمترین زمان ممکن ببرای مبارزه با این حشره موذی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

برچسب ها: شپش ، مهدکودک ، استخرتوپ ، شیوع
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار