طی مراسمی با حضور مدیران شهرداری و اعضای شورا‌های شهر شیراز و کرمان و جمعی از مدیران استان فارس، بزرگداشت خواجوی کرمانی برگزار شد.
کد خبر: ۷۰۱۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 10 January 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: حیدر اسکندرپور شهردار شیراز در این مراسم خواجوی کرمانی را از سرمایه‌های فرهنگی شیراز معرفی کرد و گفت: همانگونه که ظرفیت‌های فرهنگی شیراز در قرن هفتم شاعرانی همچون خواجوی کرمانی و عبید زاکانی را به این شهر جذب کرد، امروز هم شیراز توانمندی لازم برای تبدیل شدن به کانون مبادلات فرهنگی کشور را دارد.

وی افزود: برای معرفی آثار و شخصیت این شاعر نامی مراسم ملی و بین المللی، بزرگداشت خواجوی کرمانی سال آینده شیراز برگزار خواهد شد.

اسکندرپور ادامه داد: در ادامه مراسم بزرگداشت خواجوی کرمانی و به منظور گسترش روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شیراز و کرمان تفاهم نامه همکاری شهرداری‌های دو شهر منعقد خواهد شد.

محمدصادق بصیری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با اشاره به ضرورت معرفی بیشتر این شاعر نامی گفت: خواجوی کرمانی شاعر غزل سرای قرن هفتم و هشتم هجری قمری به دلیل هم عصر بودن با ستارگانی همچون سعدی و حافظ کم فروغ مانده است.

وی افزود: خواجوی کرمانی برای کسب دانش متداول زمان خود به شهر‌های بسیاری از جمله اصفهان، تبریز، کازرون، بغداد و حجاز سفر کرد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کرمان افزود: خواجوی کرمانی گمشده خود را که همان فرهنگ و عرفان ایرانی - اسلامی بود را در شیراز یافت و تا پایان عمر در این شهر سکنی گزید.

بصیری با بیان اینکه خواجوی کرمانی آثار شاخصی در قالب غزل، قصیده و مثنوی دارد که تاثیر فراوانی بر شاعران بعد از خود از جمله حافظ داشته است، گسترش تحقیقات بیشتر درباره خواجو را ضروری دانست.

برای پاسداشت مقام این شاعر و ادیب دانشمند و فرزانه، روز ۱۷ دی در تقویم کشور به نام خواجوی کرمانی نامگذاری شده است.

در پایان این مراسم از تمبر اختصاصی یادروز خواجوی کرمانی رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار