شادنوش با بیان اینکه آمار پیوند کبد، قلب، ریه، پانکراس و روده رو به افزایش است و امیدواریم این آمار روند ثابت، منطقی و مناسبی پیدا کند،
کد خبر: ۷۰۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳ 10 January 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در کارگاه آموزشی کشوری هماهنگ کنندگان واحد‌های فراهم آوری و شناسایی اعضای بدن، اظهار داشت: فعالیت در حوزه پیوند اعضا مقدس و متعالی است و لازمه آن داشتن احساس مسئولیت همراه با عشق و انگیزه است.

وی با بیان اینکه فعالیت مراکز پیوند اعضا براساس جمعیت یک مرکز و میزان زیرساخت‌ها، باید از روند منطقی برخوردار شوند، تصریح کرد: وجود افراد فعال به عنوان هماهنگ کنندگان فراهم آوری پیوند در کنار حمایت مسئولین دانشگاه‌ها، موجب می‌شود در این حوزه اقداماتی بزرگ و مهم انجام بگیرد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت درباره مراکز فعال پیوند اعضا در کشور و در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: در مراکز پیوند عضو، پیوند کلیه بیشترین آمار و پیوند روده کمترین آمار را به خود اختصاص داده است.

پیوند از مرگ مغزی در حال افزایش است
شادنوش با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ مرکز فراهم آوری و ۳۰ مرکز شناسایی در کل کشور فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: تاکنون بیش از ۵۴ هزار پیوند کلیه انجام شده که ۶۰ درصد این پیوند‌ها از مرگ مغزی و ۴۰ درصد از افراد زنده صورت گرفته است. خوشبختانه پیوند از مرگ مغزی در حال افزایش است و امیدواریم این روند با شدت بیشتری ادامه یابد.

وی بیان کرد: بیش از ۶ هزار پیوند کبد در کشور انجام شده است. در این خصوص دکتر ملک حسینی از مرکز شیراز، با ۷۰۰ پیوند کبد در سال، رتبه اول را در جهان کسب کرده است. رتبه بعدی مربوط به بیمارستانی در کالیفرنیای آمریکا با ۴۰۰ پیوند کبد در یک مرکز بوده و این موضوع افتخاری برای دانشگاه شیراز محسوب می‌شود و در نشست منطقه‌ای نیز مورد تجلیل قرار گرفته‌اند. همچنین در مرکز لبافی‌نژاد به همت دکتر سیم فروش بیش از ۵ هزار پیوند انجام شده است.

ریس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت یادآور شد: در سال ۹۶ میزان PMP (نسبت اهداکنندگان مرگ مغزی به جمعیت) برابر ۱۱.۶ بوده است، گرچه این میزان از آغاز فعالیت تاکنون از رشد ۶۰۰ برابری برخوردار بوده، اما نقطه مطلوبی نیست. با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی کشور عدد PMP ۴۰ مدنظر است. البته رسیدن به عدد ۳۰ هم در این شاخص می‌تواند مناسب باشد.

هر فرد می‌تواند یک تا هشت عضو را اهدا کند
وی با بیان اینکه در نیمه دوم سال جاری آمار‌ها بسیار امیدوارکننده‌تر بوده و اگر این روند ادامه یابد در سال بعد شاهد دستیابی به شاخصی مطلوب در زمینه افزایش عدد PMP خواهیم بود، گفت: در مجموع ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند و سالانه ۱۶ هزار حادثه در کشور اتفاق می‌افتد که با توجه به برآورد‌ها نیمی از این موارد دچار مرگ مغزی می‌شوند و ۲۵۰۰ تا ۴ هزار مورد امکان اهدای عضو دارند. ضمن اینکه هر فرد یک تا هشت عضو را می‌توانند اهدا کنند.

شادنوش گفت: تعداد اهداکنندگان مرگ مغزی در سال ۹۶ کمتر از هزار نفر بوده است. درحالی که ۲۵۰۰ نفر تا ۴۰۰۰ نفر امکان اهدا عضو داشتند و تنها ۹۲۶ مورد اهدا صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه آمار پیوند کبد، قلب، ریه، پانکراس و روده رو به افزایش است و امیدواریم این آمار روند ثابت، منطقی و مناسبی پیدا کند، تصریح کرد: بالاترین میزان فعالیت دانشگاه‌ها در حوزه پیوند و در چهار آیتم پیوند قلب، کبد، کلیه از مرگ مغزی و کلیه زنده مربوط به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بعد از آن به ترتیب دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران، ایران، مشهد و اصفهان است.

شادنوش گفت: اهداکنندگان بالفعل مرگ مغزی در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷ در تهران بالاترین تعداد و استان‌های مشهد، فارس، اصفهان و یزد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در پایان یادآوری کرد: در گام‌های بعدی تلاش می‌کنیم واحد‌های فعال را شناسایی کرده و با افزایش حمایت بیش از پیش از خدمات آن‌ها در کشور بهره‌مند شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار