رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه 60 درصد از مصدومانی که بر اثر حوادث رانندگی به مراکز درمانی مراجعه می کنند، موتورسوارن هستند، گفت: باید قوانینی در نظر گرفته شود که شاهد کاهش تصادفات رانندگی در این زمینه باشیم.
کد خبر: ۷۰۳۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸ 15 January 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:علی بهادر، سه شنبه در دیدار با فرمانده انتظامی استان فارس بیان کرد: باید بر استفاده از کلاه ایمنی از سوی موتورسواران و استفاده از صندلی کودک در خودرو به عنوان یکی از عوامل پیشگیری از حوادث جاده ای، تاکید جدی صورت گیرد.
وی اظهار داشت: قوانین جهانی در این زمینه صراحت دارد و کشورهایی که این موارد را به خوبی رعایت می کنند، موفق شده اند آمار تلفات رانندگی را کاهش دهند.
بهادر ادامه داد: در برخی از کشورها کودکان زیر 12سال ملزم به استفاده از صندلی کودک در خودروها هستند، در بعضی دیگر از کشورها این شرایط تنها مشمول نوزادان و شیرخواران می‌شود اما به هر روی استفاده از این قوانین رافع بسیاری از مشکلات است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بر لزوم پایش مستمر وضعیت سلامت رانندگان به ویژه رانندگان اتوبوس ها تاکید کرد.
او گفت: با توجه به تصادفات جاده ای و شهری که موجب مرگ و میر بسیاری از هموطنان شده است، موضوع وضع قانون های جدید برای رانندگان متخلف به ویژه رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس که مواد مخدر یا مشروبات الکلی مصرف می کنند و جان مردم را به خطر می اندازند، باید مورد بررسی قرار گیرد.
بهادر ادامه داد: اعتیاد، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی در رانندگان، موجب افزایش تصادفات و هزینه های زیادی در بخش درمان شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همچنین بر لزوم استفاده از فناوری های نوین برای اجرای قوانین بازدارنده و جلوگیری از بروز تخلف تاکید کرد.
وی اضافه کرد: ایمنی در عبور و مرور بستگی به سلامت رانندگان از نظر روحی، روانی و جسمی دارد و برای مطمئن شدن از سلامت راننده، کیت های آزمایش اعتیاد که در کمتر از 2 دقیقه از طریق نمونه برداری از بزاق دهان راننده صورت می گیرد، این موضوع را امکان پذیر ساخته است.
بهادر گفت: اگر راننده ظرف مدت 24 ساعت قبل از مواد مخدر و یا نوشابه های الکلی استفاده کرده باشد، انجام این آزمایش وضعیت او را مشخص می کند و با توجه به اهمیت موضوع باید استفاده از این روش ها که مبتنی بر فناوری های نوین است در اولویت کار پلیس قرار گیرد.
سردار سرتیپ دوم احمدعلی گودرزی، فرمانده نیروی انتظامی استان فارس نیز در این نشست بیان داشت: اصلاح قوانین بازدارنده توام با سخت گیری بیشتر برای متخلفانی که موجب به خطر انداختن سلامت مردم می شوند، هماهنگی اورژانس و نیروی انتظامی در حوادث جاده‌ای و همکاری برای ارتقای امنیت بیمارستان ها و مراکز درمانی از سوی نیروی انتظامی، الزامی است.
بر اساس آمارهای موجود، استان فارس در رتبه نخست تلفات حوادث و سوانح رانندگی در کشور قرار دارد، 50 درصد مرگ‌ و میر ناشی از تصادفات در این استان متعلق به شهرستان‌های شیراز، کازرون، مرودشت، جهرم و داراب است.
58 درصد از علت مرگ و میر ناشی از تصادف در فارس به دلیل ضربه به سر و صورت است.
آمارهای منتشر شده بیانگر آن است که بیشترین آمار متوفیان تصادفات در استان فارس، سرنشینان، راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده هستند و بیشترین تلفات عابر پیاده مربوط به شهرستان های شیراز، مرودشت، کازرون و پُر تلفات‌ترین مناطق برای موتورسواران، شهرستان‌های شیراز، کازرون، مرودشت و داراب است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار