مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه پُر فشاری خون سومین عامل کشنده در دنیاست و سالانه علت مرگ 8.5 میلیون نفر و 12درصد مرگ‌هاست، گفت: پُر فشاری خون یک عامل مرگ زا در سراسر جهان محسوب می‌شود و ‌یک نفر از هر پنج ایرانی بالای 30 سال نیز در ایران دارای فشار خون تشخیص داده شده است.
کد خبر: ۷۰۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۷ 16 January 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا: افشین استوار، چهارشنبه در بازدید از مرکز خدمات جامع سلامت احمدبن موسی (ع) قلعه نو در حومه شیراز با تاکید بر اهمیت شناسایی این دسته از افراد، بیان داشت: فشار خون و بیماری های متابولیک با پیشگیری و غربالگری سلامت قابل شناسایی است و این موضوعی است که باید به ویژه از کودکی پیگیری و انجام شود زیرا فشار خون در هر سنی امکان بروز دارد.
این مقام وزارت بهداشت، با بیان اینکه پُر فشاری خون سومین عامل کشنده در دنیاست و سالانه علت مرگ 8.5 میلیون نفر و 12درصد مرگ‌هاست، گفت: پُر فشاری خون یک عامل مرگ زا در سراسر جهان محسوب می‌شود و ‌یک نفر از هر پنج ایرانی بالای 30 سال نیز در ایران دارای فشار خون تشخیص داده شده است.
استوار افزود: پُر فشاری خون احتمال ابتلا به حمله‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و مشکلات عروقی را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: اما‌ با کنترل فشارخون می‌توان، 35 تا 50 درصد از بروز سکته‌های مغزی، 25 تا 20 درصد از بروز حملات قلبی و 50 درصد از نارسایی قلبی را کاهش داد.
این مقام مسئول بیان کرد:‌ پُر فشاری خون درمان قطعی ندارد لیکن با مصرف دارو و اتخاذ شیوه زندگی سالم قابل کنترل است.
استوار بر لزوم ایجاد تغییر در شیوه زندگی تاکید و بیان کرد: با اتخاذ شیوه زندگی سالم، می‌توان از بروز پُر فشاری خون پیشگیری یا درصورت بروز، عوارض آن را مدیریت کرد.
وی اظهار داشت: رژیم غذایی مناسب، کاهش مصرف چربی و نمک در غذاهای روزانه، استفاده کمتر از غذاهای آماده و کنسروی، مصرف بیشتر سبزی، میوه‌ها و گوشت کم‌چرب از یک سو و داشتن تحرک بدنی منظم متناسب با توانایی افراد از سوی دیگر، میزان بروز پُر فشاری خون را کاهش می‌دهد.
وی اضافه کرد: بهترین نوع فعالیت بدنی برای افراد مبتلا به پُر فشاری خون، فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن با سرعت کم، قایق‌ سواری، طناب‌زدن، دوچرخه ‌سواری و استفاده از دوچرخه ثابت است.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید از مرکز خدمات جامع سلامت احمدبن موسی(ع) قلعه نو شیراز، گفت: خدماتی که در این مرکز مشاهده شد، افتخارآمیز است، این مرکز در حاشیه شهر شیراز، خدمات بسیار خوب و با کیفیتی به مردم ارایه می دهد و از لحاظ شاخص ها نیز فوق العاده است.
استوار، بحث نظام مراقبت بیماری های غیر واگیر و تقویت این نظام را به عنوان یکی از اولویت های اصلی ستاد بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ابزاری برای جمع آوری اطلاعات در دانشگاه ها برای اندازه گیری تاثیر مداخلاتی که در حال اجراست و همچنین طراحی و اجرای مداخلات جدید، برشمرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار