کد خبر: ۷۰۵۷۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵ 20 January 2019

سرانجام صدای خریداران خودرو و کسانی که ماه‌ها قبل خودرو خریده اند، درآمد، به گونه‌ای که امروز شمار بسیاری از مردم و مالباختگان خودرو، جلوی مجلس تجمع و به افزایش قیمت یک شبه خودرو و عدم تعهد خودروساز‌ها برای تحویل خودرو‌های ثبت نامی اعتراض کردند.

به گزارش «تابناک»؛ در روز‌های گذشته، برخی نمایندگان مجلس از احتمال تبدیل شدن مشکلات خودرو کشور به مشکلاتی شبیه به مؤسسات مالی هشدار‌هایی داده بودند و تأکید داشتند، ادامه این روند به ضرر خودروسازی و این صنعت است و چنانچه چاره زودهنگامی برای آن اندیشیده نشود، احتمال ورشکست شدن این صنعت وجود دارد.

محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: به نظر من، نمی‌شود با این نظام قیمت گذاری، صنعت را اداره کرد، چون این روش‌ها خلاف عدالت و حقوق متوازن ذینفعان متکثر صنعت خودروسازی کشور است.

این نماینده گفت: حرف ما نیز همان حرف‌ مردم است، ولی صدای ما هم که نماینده مردمیم، به جایی نمی‌رسد. بار‌ها این مشکلات را گفتیم و استدلال کردیم، ولی شنیده نمی‌شود. هنوز هم همان حرف ها را می گوییم و بر این باوریم، کالایی که توسط شرکتی ـ آن هم در شرایط انحصاری ـ تولید می‌شود و نیز سپردن قیمت گذاری به او، جفا در حق مردم است.
ما می‌دانیم که خودروساز‌ها مشکل دارند، اما این مشکلات معلول سیاست گذاری‌های نادرست و روالی است که خودشان آن را ایجاد کرده اند و ادامه این روند هم هرگز نخواهد توانست منافع ذینفعان را تأمین کند.

این نماینده در پاسخ به این که آیا امکان تأمین ۳۰۰ هزار خودرو پیش فروش شده توسط خودروساز‌ها امکان پذیر است و آیا سرنوشت مؤسسات مالی در انتظار دو خودروساز بزرگ است، گفت: هم اکنون نمی‌توان گفت، این‌ها نمی‌توانند این میزان را تولید کنند.

وی در ادامه یادآور شد: اتفاقا به گمانم، یکی از راهکار‌های برون رفت خودروساز‌ها از این بن بست و اوضاع اسفبار، افزایش تولید و رساندن تعداد تولید خود به مقیاس اقتصادی است. در واقع از این طریق می‌توانند قیمت‌ها را نیز در بازار کنترل کرده و قیمت‌ها را کاهش دهند و حتی زیان‌های انباشته‌های خود را نیز بپردازند.

وی افزود: امروز باید تجربه تحریم‌های گذشته، مبنای عملکرد قرار می‌گرفت و تمام مایحتاج لازم برای این کار را تهیه می‌کردیم تا تولید ما از مقیاس اقتصادی خارج نشود و بتوانیم تقاضای بازار را پاسخ دهیم. من در اوضاع کنونی، خیلی با این گفته که خودروساز‌ها نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند، موافق نیستم، ولی اعتقاد دارم اگر این‌ها بر پایه برنامه ریزی کار کنند، می‌توانند تعهدات خود را عملیاتی سازند.

عضو کمیسیون صنایع در خصوص اعتراضات مردمی در مقابل مجلس گفت: ما به عنوان نماینده مردم وظیفه داریم به مدیران خودروساز گوشزد کنیم که برنامه ریزی متناسب با تقاضا داشته باشید، اما نمی توانیم به مردم بگوییم این‌ها نمی‌توانند تعهدات خود را عملی کنند، چون این حرف، می‌تواند آسیب‌های زیادی وارد آورده و کار را به کلی به بن بست بکشاند. روند خودروسازی‌ها در کشور، تکاملی نبوده و در این تردیدی نیست؛ من با همه مردم همنوا هستم.

وی با اشاره به عدم توان انجام تعهدات خودروساز‌ها و تحویل خودرو‌های پیش فروش گفت: اگر این‌ها برنامه ریزی داشته باشند، باید بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. خودشان ادعا دارند می‌توانند خودرو‌های ثبت نامی را به مردم تحویل دهند؛ اما اگر نمی‌توانند تحویل دهند خیلی بیجا کرده اند که نام نویسی کرده اند. این کار بیجایی است که پول از مردم بگیرند و ثبت نام کرده و تعهد ایجاد کنند. اگر خودشان معتقدند که نمی‌توانند، چرا نام نویسی کرده اند؟ اما خودشان معتقد نیستند که نمی‌توانند، تحویل دهند. 
همچنین این پذیرفته نیست که خودروساز بگوید به دلیل کمبود قطعات، تولید ما افت کرده است، چون باید متناسب با تحولات پیش روی، مایحتاج مورد نیاز را تأمین می‌کردند. اگر نکرده اند، امروز باید به مردم پاسخ دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار