گزارش پایش ملی محیط کسب‌ و کار ایران در پاییز 97 منتشر شد
انتشار گزارش پایش ملی محیط کسب‌ و کار کشور در پاییز 97 توسط اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گویای آن است که وضعیت محیط کسب و کار در کردستان در پاییز 97 نسبت به تابستان 97 و نیز پاییز 96 بدتر شده است؛ با این وضعیت محیط کسب و کار، معاون اقتصادی استاندار کردستان چطور می‌خواهد سرمایه‌گذار جذب کند، فقط خودش می‌داند!
کد خبر: ۷۰۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 21 January 2019

به گزارش تابناک کردستان، گزارش پایش ملی محیط کسب و کار ایران در پاییز 97 منتشر شده و نمره شاخص کسب و کار کردستان 6.58 اعلام شده است؛ در گزارش مذکور نمرات برای مؤلفه‌های مختلف بین صفر تا 10 لحاظ و نمره 10، نمایانگر بدترین وضعیت است.

نگاهی به نمره کردستان در شاخص محیط کسب و کار در فصل قبل (تابستان 97) و نیز فصل مشابه سال گذشته (پاییز 96) نشان می‌دهد که وضعیت محیط کسب و کار در کردستان در پاییز 97 نسبت به دو فصل مورد اشاره، بدتر شده است؛ طبق اطلاعات منتشره در گزارش، تنها 4 استان خراسان شمالی، ایلام، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه در شاخص محیط کسب و کار وضعیتی بدتر از کردستان دارند.

در گزارش یادشده محیط کسب و کار کشور به تفکیک استان در قالب 28 مؤلفه پیمایشی بررسی شده است؛ نمره کردستان در 17 شاخص، از میانگین کشوری بدتر است؛ در برخی شاخص‌ها مانند «محدودیت دسترسی به آب» هم مطلوب بودن وضعیت کردستان مربوط به ظرفیت‌های خدادادی است و نه عملکرد مناسب مدیران دولت در استان!

تحلیل همه آنچه در گزارش پایش ملی محیط کسب‌ و کار کشور در پاییز 97 در ارتباط با کردستان آمده از حوصله این نوشتار خارج است اما چنانچه مسئولان تیم اقتصادی دولت در کردستان در جلسات مختلف یا تریبون‌های یک‌طرفه در اختیارشان اطلاعاتی ناصحیح درباره وضعیت اقتصادی استان منعکس کنند، واقعیت‌های موجود در گزارش اخیر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران را به تناسب موضوع مطرح شده، منتشر خواهیم کرد؛ علاوه بر آن، در روزهای آینده و در بررسی برخی مشکلات حوزه اقتصادی در کردستان هم به برخی اعداد و ارقام منتشر شده در گزارش مذکور استناد می‌کنیم.

اما در اینجا بد نیست به دو مؤلفه پیمایشی شاخص محیط کسب و کار و جایگاه کردستان در مقایسه با سایر استان‌ها در این دو مؤلفه که در گزارش پایش ملی محیط کسب‌ و کار کشور در پاییز 97 آمده، اشاره‌ای داشته باشیم.

در مؤلفه «فساد و سوء‌استفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی» تنها 3 استان، وضعیتی بدتر از کردستان دارند.

در مؤلفه «موانع در فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار در دستگاه‌های اجرایی» هم تنها 4 استان، وضعیتی بدتر از کردستان دارند.

گزارش پایش ملی محیط کسب‌ و کار کشور در پاییز 97 گویای وضعیت اسف‌بار محیط کسب و کار در کردستان است؛ وضعیتی که در مقایسه با سال گذشته و حتی فصل قبل هم نامساعدتر شده است؛ بخشی از آنچه شاهد هستیم متأثر از وضعیت کلی کشور است اما هیچ‌کس نمی‌تواند در بحث جایگاه کردستان در مقایسه با سایر استان‌ها در مؤلفه‌هایی مانند «فساد و سوء‌استفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی» و «موانع در فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار در دستگاه‌های اجرایی» تأثیرگذاری برخی مدیران ارشد اجرایی استان و مشخصاً ناکارآمدی آنها را نادیده بگیرد.

این تازه‌ترین کارنامه تیم اقتصادی دولت در کردستان و بویژه شخص معاون اقتصادی استاندار است و به‌ناچار باید آن را تحویل بگیرند! و سپس برای مردم هم توضیح بدهند چگونه در این محیط نامساعد کسب و کار استان می‌خواهند سرمایه‌گذار خارجی جذب کنند؟ مگر نه اینکه پیش‌نیاز جذب سرمایه‌گذاری خارجی، مساعد بودن فضای کسب‌ و کار است؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار