مدیرکل اداره مدیریت بحران خوزستان گفت: کار جابجایی روستاهای میراحمدغریبی‌ها در دهدز و درآویزه در باوی نهایی شد و اقدامات لازم در این جهت در حال انجام است.
کد خبر: ۷۰۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 21 January 2019

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل اداره مدیریت بحران خوزستان پس از جلسه فوری تصمیم‌گیری برای روستاهای میراحمدغریبی‌ها و درآویزه خوزستان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در 2 سال اخیر یکی از کارهایی که انجام شده بحث پیشگیری در مدیریت بحران استان بوده که یکی از مسائل مهم در این زمینه مسئله ایمنی روستاها بوده، چه روستاهایی که در معرض خطر رانش هستند، چه آن‌ها که در معرض سقوط سنگ از کوه بوده‌اند و چه آن‌ها که در معرض خطر فرسایش مسیر رودها و مسیل‌ها هستند.

به گزارش"تابناک" وی افزود: بازه‌های خطرآفرین در بحث فرسایش رودخانه‌ها توسط سازمان آب و برق و بنیاد مسکن مشخص شد و یکی از روستاهایی که همواره در معرض خطر رانش و فرسایش بود روستای میراحمدغریبی‌ها در دهدز بود.

مدیرکل اداره مدیریت بحران خوزستان گفت: دیگر روستایی هم که وضعیت بدی از نظر رانش و فرسایش دارد روستای درآویزه در محدوده شهرستان باوی است. روستاهای ام‌الغزلان و ام‌الحجار هم در محدوده شادگان مشکلاتی داشتند که کار در آن‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: روستاهای در معرض خطر اطراف شوش، دزفول و شوشتر مانند روستای شعیبیه نیز تحت عملیات هستند و بسیاری از آن‌ها ایمن‌سازی شدند.

حاجی زاده گفت:روستای میراحمدغریبی‌ها از سال قبل در اولویت کاری ما قرار گرفت و کارهای زیرسازی و مقدماتی آن انجام شد و استعلام‌ها و مجوزها نیز اخذه گردید؛ امروز مصوب کردیم این روستا به مکان جدید منتقل شود و کار احداث 2 کیلومتر جاده فرعی آن برای مکان جدید هم به‌سرعت انجام گیرد.

وی ادامه داد:هر کدام از دستگاه‌ها موظف به انجام خدماتی مبنی بر تجهیز و احداث این روستا در مکان جدید شدند و جهت اسکان موقت اهالی روستا چادرهایی نیز برای آن‌ها ارسال شده و در کنار آن به کمک دستگاه‌های دیگر کانکس‌هایی تهیه می‌شود.

مدیرکل اداره مدیریت بحران خوزستان گفت:در خصوص درآویزه هم مصوب کردیم فردا طی جلسه‌ای با حضور مدیران جهاد کشاورزی، فرمانداری باوی و دیگر دستگاه‌های مربوطه تصمیمات مربوط به جابجایی این روستا نیز اخذ شده و به‌زودی اجرایی شود.

وی افزود: کار مربوط به اعطای وام‌های بدون بهره و قرض‌الحسنه به اهالی این روستاها جهت ساخت و ساز و کارهای دیگر نیز نهایی شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

منوچهر ورناصری در این جلسه اظهار کرد: روستای دراویزه در پنج کیلومتری ملاثانی در حاشیه جاده شوشتر – اهواز واقع شده است و حدود 120 خانوار در دو قسمت شرق و غرب جاده شوشتر در این روستا ساکن هستند.

وی با اشاره به فرسایش زمین روستا در حاشیه رودخانه کارون افزود: در حال حاضر در غرب جاده شوشتر و شرق ساحل کارون مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. با توجه به فرسایش ساحل به سمت روستا، حدود 20 خانوار از ساکنان این روستا که در غرب جاده شوشتر ساکن هستند، مشکلات زیادی دارند و اگر هر چه زودتر در این زمینه اقدام نشود حتما متحمل خسارت جانی و مالی خواهیم شد.

فرماندار باوی گفت: با توجه به بالا رفتن دبی آب رودخانه کارون، فرسایش زمین سرعت گرفته و مشکلاتی ایجاد کرده است.

ورناصری گفت: بنیاد مسکن برای جابه‌جایی این روستاییان، محلی را در شرق جاده شوشتر آماده کردند اما متاسفانه موسسه اسپرم‌گیری سازمان جهاد کشاورزی که در این محل مستقر است، در مکاتبه‌ای با بنیاد مسکن از انجام این جابه‌جایی جلوگیری کرده است. با توجه به اینکه قسمتی از این روستا در مجاورت این موسسه قرار دارد باید سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همکاری کند تا این 20 خانوار که در معرض خطر هستند، جابه‌جا شوند.

وی گفت: همچنین سازمان آب و برق باید نسبت به مقاوم‌سازی ساحل رودخانه کارون در حاشیه روستای دراویزه اقدام کند. این وضعیت نباید برای مردم منطقه مشکل‌ساز شود.

فرماندار باوی گفت: قطعا تغییر مسیر آب بستر روخانه کارون به سمت روستای دراویزه در بلندمدت، جاده مواصلاتی شوشتر را در معرض خطر احتمالی قرار می‌دهد.

مصطفی سمالی همچنین اظهار کرد: در گذشته در خصوص جابه‌جایی روستای میراحمد غریبی‌ها جلساتی برگزار و مطالعات انجام شد ولی باید اقدامات اساسی در این زمینه انجام شود.

وی افزود: کسانی که در این جلسه حضور دارند، ترک‌های ایجاد شده در منازل روستای میراحمد غریبی‌ها را مشاهده کرده‌اند. ای کاش ترک‌هایی که در زمین ایجاد شده نیز نشان داده می‌شد تا همکاران بیشتر متوجه اهمیت موضوع شوند.

فرماندار ایذه با اشاره به احتمال رانش کوه در روستای میراحمد غریبی‌ها، گفت: قطعا در آینده این روستا اتفاقی خواهد افتاد و احتمال رانش در این روستا صددرصد است.

سمالی با بیان اینکه باید مطالعات و بازدیدها از این روستا پایان‌یافته اعلام شود، بیان کرد: باید امروز مصوبات به صورت عملیاتی در دستور کار آورده شود و عملیات جابه‌جایی روستا آغاز شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار