عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: استانی شدن انتخابات مجلس از وام‌داری نمایندگان به افراد خاص جلوگیری کرده و بساط خرید رای و کاروان‌های تبلیغاتی را جمع می‌کند.
کد خبر: ۷۰۵۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹ 21 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،فرهاد تجری  با اشاره به تصویب کلیات استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: این طرح یکی از طرح‌های خوب است که مزایایش بسیار بیشتر از معایب احتمالی آن است.

وی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات، نمایندگان مجلس را از وام‌داری به افراد و اشخاص و پایگاه های قدرت و ثروت جدا می‌کند، افزود: این طرح باعث حفظ عزت نمایندگان می‌شود و به آنها فرصت ملی شدن می‌دهد.

نماینده قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی معتقد است، با استانی شدن انتخابات، نمایندگان دیگر درگیر مباحث خرد شخصی، بخشی و منطقه‌ای نمی‌شوند و می‌توانند زمان و انرژی خود را صرف تصمیمات کلان استان و کشور کنند.

تجری اظهار کرد: اگر انتخابات استانی شود، نماینگان می‌توانند در کلان کشور هم تصمیمات پخته و سنجیده‌تری اتخاذ کنند.

به گفته این نماینده مجلس، استانی شدن انتخابات باعث می‌شود از توزیع ناعادلانه امکانات که گاهی به دلیل منطقه‌ای بودن انتخابات فقط در حوزه انتخابیه یک نماینده ممکن است رخ دهد نیز جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون نمایندگان به دلیل حجم بالای مراجعات و مطالبات مردم حوزه انتخابیه مجبورند امور آنها را پیگیری کنند، خاطرنشان کرد: چون نماینده خیلی قدرت اجرایی ندارد نمی‎تواند برخی از کارها را انجام دهد و این امر باعث می‌شود وجهه نماینده در افکار عمومی تحت تاثیر قرار بگیرد، اما با استانی شدن انتخابات این مشکل نیز تا حدودی مرتفع خواهد شد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه یکی دیگر از مزایای استانی شدن انتخابات را برچیده شدن بساط خرید آرا و جمع‌آوری رای عنوان کرد و ادامه داد: اگر انتخابات استانی شود نمایندگان بیشتر از دل احزاب و ائتلاف‌ها بیرون می‌آیند و این امر به تقویت احزاب نیز منجر خواهد شد.

وی اضافه کرد: با استانی شدن انتخابات افرادی که شایسته و شناخته شده هستند، توانمندی و سبقه کارشناسی دارند و بین مردم مقبولیت دارند ورود خواهند کرد.

تجری کاهش تکثر کاندیداها که هزینه زیادی به همراه دارد را نیز از دیگر مزایای استانی شدن انتخابات برشمرد و خاطرنشان کرد: وقتی تعداد نامزدها کاهش یابد هزینه‌های راه‌انداختن کاروان‌ها، شام دادن و مهمانی گرفتن و تبلیغات فشرده و کاذب بر در و دیوار شهرها نیز کاهش یابد.

تجری در پاسخ به این پرسش که آیا استانی شدن انتخابات باعث مغفول ماندن امور و مطالبات شهرستان‌های کوچک و اقلیت‌ها نخواهد شد نیز افزود: چنین امری بسیار بعید است، زیرا فرد اگرچه نماینده استان است اما استقلال حوزه وی حفظ خواهد شد و می‌تواند پیگیر مطالبات منطقه خودش هم باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هم اکنون کلیات استانی شدن انتخابات در مجلس به تصویب رسیده، افزود: احتمالا جزئیات این طرح نیز در هفته کاری آتی در کمیسیون شوراها مطرح خواهد شد و امیدواریم این طرح در نهایت به تصویب مجلس و شورای نگهبان برسد.

به گفته تجری، از آنجایی که مزایای این طرح بسیار بیشتر از معایب آن است، اکثر نمایندگان مجلس با این طرح موافقند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار