عزیز قیاسی با بیان اینکه مجازات نقدی شکار و صید غیرمجاز در سال‌های گذشته مبلغی بین ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بوده است، گفت: باتوجه به پیگیری‌های صورت گرفته مجازات شکار و صید غیرمجاز به تناسب جرم صورت گرفته به ۳۰۰ هزار تا ۱۲ میلیون تومان افزایش یافته است و می‌توان امید داشت که با استناد به ماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی وزارت دادگستری می‌تواند این مجازات را افزایش دهد.
کد خبر: ۷۰۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴ 28 January 2019
رئیس اداره حقوقی محیط زیست استان همدان از اصلاح قوانین مجازات شکار و صید در اردیبهشت ماه سال‌جاری خبرداد.

به گزارش ایسنا، وی از ارسال ۳۵ پرونده تخلف شکار و صید در ۹ ماهه سال‌جاری به دستگاه قضایی خبرداد و گفت: ۱۶ پرونده از این تعداد تاپایان آذر ماه مختومه و رای لازم صادر شده است.

قیاسی با اشاره به تخلفات ثبت شده‌ای که مشمول جانوران پستاندارشده است، مطرح کرد: شکار قوچ‌ومیش، کله بز، خرگوش و پنج دست گراز در اسدآباد ازجمله شکار‌های غیرمجاز ثبت شده هستند.

وی نگهداری گرگ در همدان و عقاب در ملایر را از دیگر پرونده‌های تخلف ثبت شده در حوزه محیط زیست عنوان کرد و افزود: خرید، فروش، حمل و نگهدای به شکل زنده و یا اجزا خشک شده پرندگان شکاری مانند کبک و عقاب از دیگر تخلفات ثبت شده هستند همچنین شکار و نگهداری بلبل‌های تزئینی نیز جرم و پیگرد قانونی دارد.

وی ادامه داد: تخریب مراتع اعم از مناطق محفاظت شده مانند شخم زدن و استفاده به عنوان زمین کشاورزی را نیز از دیگر پرونده‌های تخلفات ارسال شده به دستگاه قضایی دانست.

رئیس اداره حقوقی محیط زیست استان همدان در رابطه با مجازات شکارچیان و افراد خاطی، اظهار کرد: نگهداری، خرید و فروش غیرمجاز حیوانات براساس ماده ۱۰ شکار و صید، از ۳ تا ۱۵ میلیون ریال جزای نقدی و ۱ تا ۶ ماه حبس تعزیری درنظرگرفته شده است؛ همچنین براساس ماده ۱۱ مبنی بر شکار غیرمجاز در فصل غیرمجا و شکار مناطق ممنوعه، ۲۲ تا ۴۵ میلیون ریال و شکار در مناطق محافظت شده ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال مجازات دارد.

قیاسی مجازات شکار در مناطق وحوش و گونه‌های در معرض انقراض را بین ۶ تا ۱۲ میلیون تومان خواند و عنوان کرد: براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی صاحبان اماکن و یا اشخاصی که بهداشت عمومی ماند آب، خاک و هوا را تهدید می‌کنند تا ۱ سال حبس تعزیری و مبلغی بین ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان جزای نقدی مجازات می‌شوند؛ همچنین براساس قانون هوای پاک، هرکس باعث آلودگی هوا شود بین ۳ تا ۵ برابر خسارتی که به محیط وار کرده است را باید بپردازد.

رئیس اداره حقوقی محیط زیست استان همدان دررابطه با پرونده‌های تخلف واحد‌های آلاینده نیز گفت: ۵۲ پرونده از جمله قالیشویی، اسید، چرم، آسفالت، کشتارگاه، دهیارانی که مدیریت پسماند مناسبی نداشته اند؛ روده پاک‌کنی، خوراک دام و نگهداری کود‌های مرغی در مکان‌های غیرمجاز از جمله واحد‌های متخلف بوده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار