پژوهشگر مستقل حوزه فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران گفت: کتیبه‌ای جدید و سه زبانه که تاکنون از دیدگان مخفی بوده است، در آثار تاریخی نقش رستم کشف شد.
کد خبر: ۷۰۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱ 29 January 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا: مجتبی درودی پژوهشگر مستقل حوزه فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران گفت: این کتیبه در دامنه کوه و در اطراف مقبره داریوش در نقش رستم قرار دارد و به دلیل پنهان ماندن در بین رسوبات و پوشش‌هایی که در طی دو هزار سال گذشته در این محل ایجاد شده، تاکنون از دیده‌ها مخفی مانده بود.

وی افزود: این کشف در حوزه زبان‌شناسی، ایران شناسی و تاریخ از دستاورد‌های تاریخی نیم قرن اخیر محسوب می‌شود.

درودی با بیان این که این کتیبه سه زبانه با همراهی سهیل دلشاد دانشجوی دکتری دانشگاه برلین به طور کامل خوانده و ترجمه شده است، گفت: این کتیبه هخامنشی به سه زبان شامل دو خط به زبان فارسی باستان، یک خط عیلامی و یک خط بابلی نوشته شده است.

این پژوهشگر مستقل حوزه فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران افزود: کتیبه‌های نقش رستم پیش از این حدود ۷۰ تا ۸۰ سال قبل توسط اشمیت کشف و خوانده شده بود.

وی ادامه داد: این کتیبه تاکنون دیده نشده و به طور اتفاقی زمانی که در حال عکسبرداری از این محوطه بودم آن را مشاهده کردم.

درودی گفت: متن این کتیبه در خصوص یکی از شخصیت‌های بلندپایه دربار هخامنشی و ایران باستان است که تاکنون هیچ اشاره‌ای در تاریخ به آن نشده بود.

درودی اضافه کرد: این کشف بزرگ امروز سه شنبه در نشستی که به همت بنیاد ایران شناسی شاپور شهبازی، دانشگاه شیراز، مجموعه ایران‌گردی سرو شیراز و انجمن صنفی راهنمایان ایران گردی و جهانگردی فارس در تالار پردیس شورای شهر در شیراز برگزار می‌شود رونمایی خواهد شد.

به گفته کاشف این کتیبه، در مراسم رونمایی از آن عکس و جزئیات بیشتر درباره آن منتشر خواهد شد.

نقش رستم نام مجموعه‌ای باستانی در روستای زنگی‌آباد واقع در شمال شهرستان مرودشت استان فارس است که در فاصله حدود ۶ کیلومتری تخت جمشید قرار دارد.

این محوطهٔ باستانی یادمان‌هایی از عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای داده‌است و از حدود سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد تا ۶۲۵ میلادی همواره مورد توجه بوده‌است.

آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش‌برجستهٔ ویران‌شده‌ای از دوران عیلامیان در این مکان قرار دارند.

 

برچسب ها: کتیبه ، تاریخی ، نقش رستم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار