مرکز پرورش قوچ و میش در شهرستان بوانات استان فارس به بزرگترین مجموعه گردشگری طبیعی کشور تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۱۰۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴ 02 February 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:شهرستان بوانات با نام قدیمی دره بوان در ۲۴۰ کیلومتری شمال شرق استان فارس دارای آب و هوای نیمه کوهستانی میان کوه های سر به فلک کشیده با پوشش گیاهی از جمله سنبل ، جاشیر ، شقایق وحشی ، اسپند ، نعنا کوهی ، قارچ کوهی (هکل) ،پیاز کوهی ( پیازو) و بسیاری از گیاهان مفید دیگر، آبشارها ی طبیعی ،قناتهای متعدد ، تفرجگاه های طبیعی و باغاتی که برگ های سبز ۲۰ نوع انگور و درختان تنومند و تاریخی گردو مردم طبیعت دوست را به بوانات نگین سر سبز فارس می کشاند.

حیات وحش منحصر به فرد بوانات با انواع قوچ و میش ، کل و پازن ، کبک ، تیهو ، آهو بره ، گرگ ، پلنگ ، شغال ، روباه و دیگر گونه ها زبانزد گردشگران داخلی و خارجی است.

در دامنه یکی از کوهستان های بوانات کوه ختابون بوانات در منطقه‌ای خوش آب و هوا وجود دارد که دارای چشمه‌های پر آب و درختان تنومند چنار است که پیش از اسلام آتشکده بوده و زیبایی‌های آن گردشگران داخلی و خارجی را جذب می‌کند.در کنار این مجموعه زیبا طرح پرورش قوچ و میش وحشی در سال ۸۸ با ۵ راس به مساحت ۵ هکتار شروع شد و پس از ۹ سال بیش از ۷۰ راس قوچ و میش کوه‌های ختابون را به زیستگاه این گونه‌های کمیاب و زیبا تبدیل کرده است.

اگر گذرتان به کوهستان افتاده باشد اسم قوچ و میش یا بز کوهی، پازن، کل بز و یا نام لاتین آن ovis orient alis vignei را شنیده اید، حیواناتی وحشی با شاخ‌های پیچ در پیچ هستند که طول شاخ آنها به ۱۵۰ سانتی متر می‌رسد گره‌هایی بر روی شاخ آنان وجود دارد که مشخص کننده سن و سال حیوان است.

پرورش قوچ و میش کوهی و اقامتگاه گردشگری طبیعی در فارس

مرادی معاون فنی محیط زیست استان فارس بیان اینکه استان فارس جزء استان‌های برتر از نظر تنوع اقلیم گیاهی و تنوع زیستی فراوان است، بیان کرد: ایران دارای چهار پوشش گیاهی از جمله ساحارا سندی با پوشش اصلی کنار است، که در کنار این پوشش گیاهی جنگل‌های بلوط، استپی، کوهستانی و تلاب‌ها را نیز داریم.

در استان فارس گونه‌های مختلفی از جمله ۳۵۶ گونه پرندگان، ۶۰ گونه خزندگان، چهار گونه از دوزیستان و ۵۸ گونه از ماهی‌ها وجود دارد.

جواد یوسفی مدیر مسئول اقامتگاه و پناهگاه دوستدار طبیعت گفت: علاقه من به طبیعت ،کوه ، صحرا و گونه‌های جانوری باعث شد که به کار پرورش قوچ و میش مشغول شوم که در ابتدا کار خود را با ۵ نفر آغاز و در حال حاضر برای ۲۰ نفر اشتغالزایی کرده ام.

پرورش قوچ و میش کوهی و اقامتگاه گردشگری طبیعی در فارس

جواد یوسفی تصریح کرد: این مجموعه دارای دو قسمت مجزا است که یکی از آن پناهگاهی در جوار چشمه، مرکز پرورش و تکثیر حیوانات است که هم فروش گوشت و در آینده شکارمجاز و انجام آزمایشات متعدد به وسیله دانشجویان دامپزشکی است و دیگری اقامتگاهی شامل ویلا،سیاه چادر،باغ میوه ارگانیک،اسب سواری و رستوران همراه با پخت تمامی غذاهای محلی از جمله قورمه که مهمترین غذای محلی بوانات است(که ابتدا گوشت گوسفند همراه با چربی ریز خورد کرده و پخته می شود ، باید شکم گوسفند تمیز شسته و نمک سود شود و بعد از پخته شدن وارد شکم گوسفند شده و نگهداری شود) ،چنگال، نان برات ، خاگینه ، آش گل ، آش دونگره ، آش اسفندی ، کشک زیره ، کوفته و حلیم ) اشاره کرد که در این طبیعت زیبا خوردن این غذاها لذت را برای گردشگران دوچندان می کند.

مدیر مسئول اقامتگاه و پناهگاه در آینده‌ای نزدیک می‌خواهد کلبه‌های چوبی را در دل طبیعت بسازد تا گردشگران در کنار آتش و تنور داغ نان محلی و غذا‌های محلی همزمان این حیوانات زیبا را در صخره‌های کوه ختابون نظاره کنند.

یوسفی با در نظر داشتن هر چه بیشتر تعداد گردشگران خارجی افزود: تاکنون گردشگران زیادی از اسپانیا ،بلژیک،سوریه و دانمارک داشته ایم که علاقه آنها به دشت و کوه و آب و هوای بوانات فارس زیاد است.

آن ها علاقه مند هستند تا در کنار این زیبایی ها بتوانند شکار امنی را در دل طبیعت تجربه کنند.

شکار امن در دامان طبیعت
هر موجود زنده یک عمر مفید دارد و بعد از آن از چرخه طبیعت خارج می شود که در این جا موضوع شکار مطرح می شود ، این کار هم می تواند باعث جذب گردشگر و هم تولید گوشت شود، که گردشگران خارجی نیز به این منظور وارد پناهگاه می شوند و بیشتر به دنبال ثبت رکورد شکار (از نظر نوع گونه ،رنگ،طول شاخ ،نژاد و سال شکار) هستند که در نمایشگاه ها و کلکسیون ها استفاده می شود.

پرورش قوچ و میش کوهی و اقامتگاه گردشگری طبیعی در فارس

جفت گیری قوچ و میش‌های گونه فارس از اوایل آذر شروع می‌شود و تا اواخر این ماه ادامه دارد و با وارد شدن به اردیبهشت ماه فصل زایش شروع شده و بیش از ۸۰ درصد زایش‌ها به طور طبیعی دوقلو هستند.

مدیر مسئول اقامتگاه و پناهگاه با اشاره به اینکه چنین طرحی دیربازده است و بیش از هفت سال زمان می‌برد تا به نتیجه برسد به جوانانی که می‌خواهند در این راه قدم بردارند صبر و حوصله، عشق و علاقه به محیط زیست و حیوانات را پیشنهاد کرد.

مرادی معاون فنی محیط زیست استان فارس ادامه داد: محیط بانی شغل بسیار سخت و پر مخاطره است به خصوص محیط بانانی که در مناطق شکار ممنوع هستند، زیرا در این مناطق تعداد نژاد و رنگ قوچ و میش‌ها مشخص شده اند که محیط بانان باید به صورت شبانه روزی از این گونه‌ها محفاظت می‌کنند.

مرادی اظهار کرد: استان فارس ۳۶ درصد از پستانداران کل کشور را دارا است که گونه قوچ و میش‌های فارس، شامل این گروه می‌شود.
وی درخصوص شکار‌های غیر مجاز اضافه کرد: شکار غیر مجاز قوچ و میش گونه لارستان فارس علاوه بر جریمه نقدی، حبس از طرف دادگاه را به دنبال دارد.

یوسفی هدف از راه اندازی این مجموعه را حفظ توریسم و گردشگر دانست و گفت: با سرمایه گذاری در این صنعت می توان در آینده ای نه چندان دور پناه گاه را به یک شکارگاه امن تبدیل کرد. با این کار می توان جان دوباره ای به صنعت گردشگری داد و از شکارهای غیرمجاز جلوگیری کرد تا وقتی محیطی زیبا همراه با حیوانات شکاری موجود باشد دیگر هیچ کسی به فکر شکار غیرمجاز نمی افتد.

اهداف اصلی یوسفی و بنا کردن این مجموعه شامل، حفظ و افزایش گردشگر و بها دادن به صنعت توریسم ،ایجاد محیطی نو و جدید برای اسب سواری، ماهی گیری برای کودکان و بزرگسالان ، ایجاد آرامش به دور از شهر، تنوع زندگی در کلبه های چوبی و چشمه های طبیعی و دوستی با حیوانات در دل کوهستان و تولید گوشت از جمله زنده فروشی برای تامین مولد در کل استان فارس بر عهده این مجموعه است.

 

با در نظر داشتن کمبود محیط بانان و رسیدگی به آنان شکارهای غیرمجاز نه تنها نباید افزایش یابد بلکه باید به یک فرهنگ تبدیل شود که ابتدا باید از خودمان شروع کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار