سخنگو و معاون شهرسازی شهرداری لواسان در شمال استان تهران با تاکید بر اینکه «تراکم فروشی در این شهر نداریم»، گفت: در حوزه ساخت و سازها ضعف قوانین داریم و قوانین در این خصوص محکم و باثبات نیستند.
کد خبر: ۷۱۰۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ 02 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ عزت الله چراغی روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران تصریح کرد: «سودجویان از خلاء های قانونی استفاده و اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می‌کنند». 
وی با بیان اینکه خواستار اصلاح قوانین در ساخت و ساز هستیم ادامه داد: شهر لواسان از لحاظ زیست‌محیطی ویژگی‌های بسیاری دارد و با ساخت و سازهای غیرمجاز محیط زیست این شهر به خطر می‌افتد. 
معاون شهرسازی شهرداری لواسان در ادامه با اشاره به ارجاع پرونده های ساخت و ساز غیرمجاز در حریم به کمیسیون ماده 5 گفت: روند پیگیری پرونده ها در این کمیسیون کُند است و گاهی بررسی برخی پرونده‌ها بیش از چهارل سال طول می کشد. 
به گزارش ایرنا ساخت و سازهای لواسان طی چند سال اخیر خبرساز بوده و انتقادهایی را به دنبال داشته است. 
سخنگوی شهرداری لواسان در ادامه با اشاره به حواشی اخیر ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهر اظهارداشت: حق مسلم رسانه هاست که بموقع به اخبار واقعی بپردازند تا سودی از خبر عاید نظام، شهر و شهروندان شود. 
وی تاکید کرد: متخلفان در هر جایگاه و سمتی باید پاسخگو باشند. 
چراغی با اشاره به کوه خواری بیان کرد: لواسان در کوهپایه و بخش عظیمی از آن در شیب قرار دارد و هر ساخت و سازی در شیب به معنای کوه خواری نیست. 
وی گفت: بسیاری از اراضی در محدوده شهر لواسان بوده اند و بخش دیگری از آنها نیز طی طرح هادی به حریم این شهر افزوده شده اند. 
این مقام مسئول تاکید کرد: کمترین کوه خواری و تخریب محیط زیست نسبت به مناطق خوش آب و هوای کشور در لواسان و اطراف این شهر صورت می گیرد. 
معاون شهردار لواسان گفت: همواره کوه خواری به صورت عام در لواسان عنوان می شود و هیچکس مورد خاصی را اشاره نمی کند. 
وی خاطرنشان کرد: تخریب ۱۰۰ ویلا و دیوارکشی نشان دهنده برخورد جدی شهرداری و دستگاه های متولی با ساخت و ساز غیر مجاز در لواسان است. 

**ساماندهی رودخانه جاجرود 
چراغی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی رودخانه جاجرود اظهارداشت: چهار سد ایجاد شده است که مزیت بسیار خوبی برای سد لتیان به همراه دارد و ساماندهی رودخانه جاجرود مانع انباشت مقدار زیادی رسوبات در پشت سد لتیان می شود. 
وی افزود: اداره امور آب به صورت کتبی اعلام کرده شهرداری در این زمینه اقدامی نکند چراکه این سازمان از طریق مزایده و قرارداد با پیمانکار درصدد تخلیه رسوبات پشت سدها برآمده است. 
این مقام مسئول تاکید کرد: برای جمع آوری این رسوبات تا ۱۵ اسفند فرصت باقی است زیرا در فصل بهار بیشتر بارش ها بارانی و در نهایت به سیل منجر خواهد شد و نمی توان در رودخانه اقدامات عمرانی انجام داد. 

**شهرداری: ساخت و سازها در سال‌های گذشته بوده 
سخنگوی شهرداری لواسان درباره تصاویری که از ساخت و سازهای غیرمجاز لواسان در فضای مجازی و برخی رسانه ها منتشر شده است اظهار داشت: این ساخت و سازها از پنج تا 15 سال پیش بوده است. 
وی گفت: تخلفات به کمیسیون ماده 100 ارجاع و در برخی موارد رای نیز صادر شده است. 
چراغی با بیان اینکه تمامی ساخت و سازهای شهر لواسان براساس طرح تفصیلی انجام می‌شود اظهارداشت: بر اساس قانون و طرح جامع و تفصیلی، ساخت دو طبقه و یک پیلوت در لواسان امکانپذیر است. 

**شهرداری ها باید ضابط قضایی باشند 
چراغی ادامه داد:‌ درصورتی که ماموران کنترل ساخت و ساز به ضابطان قضایی تبدیل شوند برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز با فاصله زمانی کمتری اتفاق می‌افتد. 
وی تأکید کرد: در بسیاری از موارد شهرداری‌ها در ابتدای یک ساخت و ساز غیرمجاز متوجه این موضوع می شوند اما به دلیل ضعف قوانین نمی‌توانند اقدام پیشگیرانه داشته باشند. 

**سگ گردانی در لواسان ممنوع شده 
سخنگوی شهرداری لواسان در ادامه این نشست خبری با اشاره به سوالی در خصوص سگ گردانی و حادثه اخیر حمله سگ به یک کودک در این شهر گفت: حیوان گردانی به هر شکل در فضای عمومی اشتباه است؛ در عین حال باید به حقوق حیوانات احترام بگذاریم. 
به گزارش ایرنا طی چند هفته اخیر حمله دو قلاده سگ در یک فضای عمومی در لواسان به دختربچه ای حدود 11 ساله که جراحت های بسیاری نیز برای وی در پی داشت واکنش های بسیاری را در جامعه ایجاد کرد. 
صاحبان این سگ ها از ثروتمندان منطقه معرفی شده بودند. 
چراغی ادامه داد: بسیاری از کسانی که دم از حقوق بشر می‌زنند حیوانی را محصور کرده‌اند که با این موضوع مخالفم و تائید نمی‌کنم. 
معاون شهردار لواسان افزود:‌ در بخشی از شهر لواسان اتفاقی افتاد و یک کودک مورد حمله چند سگ قرار گرفت که رسانه‌ها به آن پرداختند ولی ما با قوانین خاص و بازدارنده‌ای که سگ گردانی را نقد و جرم قلمداد کند نداریم و در این خصوص ضعف قوانین موجود است. 
وی ادامه داد: شهرداری با نصب تابلو در فضای عمومی تلاش دارد سگ گردانی کمتر باشد و از شهروندان درخواست داریم از سگ گردانی اجتناب کنند. 
وی تأکید کرد: دادستانی به این موضوع ورود پیدا کرده است و در حال حاضر سگ گردانی در فضاهای عمومی شهر ممنوع است. 
چراغی با اظهار تأسف از حادثه برای یک کودک در لواسان گفت: به هر آنچه قانون برای شهرداری تکلیف کرده، عمل می کنیم. 

**اجرای برنامه های ویژه دهه فجر در لواسان 
سخنگوی شهرداری لواسان در ادامه با اشاره به گرامیداشت ایام الله دهه فجر گفت: آذین بندی شهر و نصب بنرهایی که عملکرد 40 ساله انقلاب را به نمایش می گذارد از جمله برنامه‌های ما در این ایام است. 
وی برپایی نمایشگاه دستاوردهای انقلاب را با حضور ادارات بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات از دیگر برنامه های این دهه عنوان کرد. 
به گفته سخنگوی شهرداری لواسان نمایش فیلم با موضوع انقلاب اسلامی در فرهنگسرای زمرد، اجرای تئاتر با موضوع انقلاب اسلامی در سطح مدارس بخش لواسانات، برگزاری مسابقه آشپزی ویژه دانش آموزان دختر دبیرستانی در فرهنگسرای زمرد و برپایی نمایشگاه هنرهای دستی مختص هنرمندان بخش لواسانات از دیگر برنامه های این دهه است. 
معاون شهردار لواسان در ادامه افتتاح نمایشگاه کتاب و ارائه کتاب با ۵۰ درصد تخفیف را از دیگر برنامه‌هایی برشمرد که در ایام دهه فجر در این شهر برگزار می شود. 
به گفته چراغی پیاده روی خانوادگی، استفاده رایگان از مسیر دریاچه لواسان در روز ۲۲ بهمن ماه، دیدار با خانواده های شهدا و جانبازان از دیگر برنامه‌های این بخش در دهه فجر خواهد بود. 

**کلنگ زنی بوستان بانوان در لواسان 
سخنگوی شهرداری لواسان در ادامه با اشاره به کلنگ زنی بوستان بانوان در این شهر طی چندروز آینده گفت: داشتن بوستان بانوان مطالبه به حق بانوان لواسان است که با 4,5 میلیارد تومان در دهه فجر کلنگ زنی می شود. 
وی افزود: در بودجه سال ۹۸ نیز چهار میلیارد دیگر برای احداث این بوستان پیش‌بینی شده است. 
چراغی گفت: این بوستان در فضای ۱.۵ هکتاری در کنار دریاچه لواسان ایجاد خواهد شد. 

**آلودگی پایتخت به لواسان سرایت می کند 
وی همچنین با بیان اینکه آلودگی هوای پایتخت به لواسان سرایت می کند گفت: آماری که نشان دهنده هوای آلوده لواسان باشد وجود ندارد اما گاهی برخی آلایندگی های تهران از جمله ریزگردها به لواسان انتقال پیدا می کند. 
چراغی اظهارداشت: برای جلوگیری از آلودگی هوای لواسان باید تلاش کرد تا هوای تهران آلوده نشود. 
وی افزود: برخی آلایندگی ها از جمله ریزگردها که در تهران اتفاق می افتد به دلیل کاسه ای بودن منطقه لواسان، به این منطقه انتقال پیدا می کند. 
چراغی تأکید کرد: اگر بخواهیم لواسان آلوده نشود باید تلاش کرد که تهران و حریم اطراف آن آلوده نشود. 
لواسان از شهرهای زیرمجموعه شهرستان شمیرانات در شمال پایتخت واقع شده است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار