کد خبر: ۷۱۴۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴ 12 February 2019

غار اشکفت گاوی (Ashkoft-e Gavi Cave) در دامنه شمالی کوه سبز و در فاصله پنج کیلومتری جنوب غرب شهرستان مرودشت در استان فارس قرارگرفته است.
ارتفاع غار اشکفت گاوی از سطح دشت حدود ۳۰ متر است و دهانه آن به سمت رودخانه کر و در فاصله ۱۰۰متری آن قرار دارد.

تاریخچه
غار اشکفت گاوی از آثار با ارزش دشت مرودشت در دوره پیش از تاریخ است. از “غار اشکفت گاوی” یافته های باستانی متنوعی به دست آمده است که می توان به تدفین انسانی متعلق به انسان هوشمند (هوموساپینس)، ابزارهای سنگی و ابزار استخوانی اشاره کرد.
ویژگی ها
در میان بقایای به دست امده از غار تعدادی استخوان انسانی نیز کشف شده بود که به آمریکا منتقل شده است.بقایای انسانی شامل ده قطعه از بخشهای مختلف جمجمه و دیگر اعضا انسانی بوده است.
آزمایش کربن ۱۴ انجام گرفته بریافته های به دست آمده از غار، تقسیم بندی فرهنگی و گاهنگاری غار را به دوره پارینه سنگی جدید دوره زبرین نسبت می دهد که تاریخ آن بین سالهای ۲۷هزار تا ۱۶ هزار سال پیش را نشان می دهد.
سیمای عمومی
اگر به اشکفت گاوی سری زدید، می توانید ستون های مخروطی شکل آن را ببینید که از آب چکها به وجود آمده و در سقف غار آویزان شده اند.
همان چیزی که زمین شناسان به آن استالاکتی می گویند. علاوه بر این، ستون هایی به همین شکل هم در کف غار دیده می شوند که اشکال جالبی را به وجود آورده اند.
زمان مناسب بازدید
اشکفت گاوی در تابستان هوای خنک و لطیفی دارد و بهترین زمان برای بازدید از این محل تاریخی فصل تابستان است.
سایر اطلاعات
این مکان باستانی در سال ۱۹۶۹ میلادی (۱۳۴۸خورشیدی) توسط ویلیام سامنر و در طرح “بررسی باستان شناختی حوزه رودخانه کر” شناسایی و در سال ۱۹۷۸میلادی (۱۳۵۷خورشیدی) توسط مایکل روزنبرگ کاوش شد.
نقاط مثبت
خمره بزرگ و زیبای این غار که اب خنک و گوارایی در آن جمع است، می تواند جذاب ترین صحنه ای باشد که در آن خواهید دید. این خمره درست در انتهای غار قرار گرفته که محل ریزش آب از سقف بر روی ستونی آهکی است.
نقاط منفی
روزها اگر سری به غار اشکفت بزنید می بینید که دستگاه های سنگ شکن در اطراف غار مشغول استخراج سنگ هستند و به علت مشخص نبودن حریم این غار هرلحظه به بدنه اشکفت گاوی نزدیک تر می شوند که این مساله نگرانی زیادی را در دوستداران میراث فرهنگی به وجود آورده است.

 

غار اشکفت گاوی
غار اشکفت گاوی
غار اشکفت گاوی
غار اشکفت گاوی

برچسب ها: غار ، اشکفت گاوی ، گردشگری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار