به همت محققان استان فارس از راه اندازی بزرگترین مجتمع پرورش قارچ گانودرما در جنوب کشور و پرورش پادشاه قارچ‌های دارویی در شهرستان فسا خبر داد.
کد خبر: ۷۱۵۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲ 16 February 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: عبدالکریم طاهری مهر کارشناس مسئول گل و گیاهان زینتی و قارچ خوراکی جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: بزرگترین مجتمع پرورش قارچ گانودرما در جنوب کشور در هزار و ۶۰۰ مترمربع زیربنا و با ظرفیت تولید ۱۰ هزار بسته کمپوست به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه قارچ گانودرما در طب سنتی دنیا قدمتی ۴ هزار ساله دارد، ادامه داد: در کشور چین این گیاه به دلیل خاصیت درمانی فراوان به پادشاه قارچ‌های دارویی شهرت دارد.

عبدالکریم طاهری مهر افزود: در کشور ما کمتر از ۱۰ سال است که فناوری پرورش این قارچ مورد توجه قرار گرفته است.

محسن پرهیزی عضو تیم تحقیقات پرورش قارچ گانودرما در فسا بیان کرد: از ۲ سال پیش تحقیقات خود را بر پرورش قارچ‌های دارویی متمرکز کردیم و پس از موفقیت در پرورش قارچ گانودرما در مقیاس تحقیقاتی، توانستیم این گیاه ارزشمند را به تولید انبوه برسانیم.

وی گفت: این قارچ در بسته‌های مخصوص کمپوست و در سالن‌های سرپوشیده با کنترل میزان دما و رطوبت پرورش داده می‌شود.
پرهیزی اضافه کرد: بذر قارچ گانودرما که در بسته‌های کمپوست تزریق شده است، با قرار گرفتن در شرایط مطلوب از نظر دما و رطوبت رشد کرده و جوانه می‌زند.

وی تصریح کرد: وقتی جوانه‌های قارچ گانودرما به رشد کافی رسیدند برداشت آن‌ها آغاز می‌شود.

پرهیزی افزود: قارچ‌ها پس از برداشت در دستگاه خشک کن مواد غذایی و در دمایی ۵۰ درجه سانتیگراد خشک شده و سپس به صورت پودر در می‌آید.

حسن اسماعیلی یکی دیگر از اعضای این تیم تحقیقاتی نیز گفت: از مرحله قرار گرفتن کمپوست در سالن‌های پرورش تا برداشت قارچ حدود ۴ ماه طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه این قارچ در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد نیز به رشد خود ادامه می‌دهد، اضافه کرد: راه اندازی این واحد تولیدی در شهرستان فسا می‌تواند نویدبخش راه اندازی صنعت پررونق پرورش قارچ گانودرما در شهرستان‌های گرمسیر فارس و استان‌های جنوبی کشور باشد.

اسماعیلی ادامه داد: این مجتمع در حال حاضر توان تولید سالانه ۲ تن پودر قارچ گانودرما را دارد که در صورت حمایت مسئولان این میزان به دو برابر قابل افزایش است.

محمدرضا اکبری، کارشناس طب سنتی هم بیان کرد: قارچ گانودرما دارای ارزش دارویی فراوان بوده و در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد.

وی افزود: در طب سنتی، این گیاه برای کاهش قند خون و فشار خون، افزایش پلاکت، درمان کبد چرب، زخم معده، بیماری‌های کلیه و ضعف اعصاب تجویز می‌شود.

اکبری ادامه داد: بهترین شیوه مصرف قارچ گانودرما به صورت دمنوش و حداکثر میزان مصرف روزانه برای هر بیمار حدود ۵ تا ۷ گرم است.

انتهای پیام/چ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار