کد خبر: ۷۱۵۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳ 17 February 2019
دلیل سرمایه گذاری های نجومی سعودی ها در پاکستان چیست؟
اما عربستان با سرمایه‌گذاری در پاکستان اهداف ژئوپولیتیک را نیز دنبال می‌کند بویژه آن‌که ایران، رقیب عربستان در منطقه در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی بهره‌برداری بین‌المللی از بندر چابهار را آغاز کرد

 

به گزارش ندای گیلان،عربستان سعودی در راستای اهداف استراتژیک خود در منطقه قصد دارد یک برنامۀ سرمایه‌گذاری گسترده را در پاکستان به اجرا بگذارد.

بخشی از این سرمایه‌گذاری، راه اندازی یک پالایشگاه و یک مجموعۀ نفتی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در بندر گوادر پاکستان است. این بندر در پایان کریدور اقتصادی چین‌-پاکستان و در فاصله‌ای نه‌چندان دور از بندر چابهار ایران قرار دارد.

قرار است در جریان دیدار آیندۀ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از اسلام‌آباد چندین توافقنامۀ تجاری در راستای اجرایی شدن این سرمایه گذاری‌ها امضا شود.

پاکستان و عربستان ماه‌هاست که با یکدیگر دربارۀ جزئیات این قراردادهای اقتصادی گفتگو می‌کنند و بنا بر اعلام یکی از مقامات ارشد اسلام‌آباد، مذاکرات بخوبی پیش رفته و به این ترتیب یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌های عربستان در پاکستان که تا کنون سابقه نداشته است، اجرایی خواهد شد.

پیش از این وال استریت ژورنال نیز اخباری دربارۀ پیشنهاد کمک و سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری عربستان و امارات عربی متحده به پاکستان اخباری را منتشر شده بود. هر کدام از این دو کشور تا کنون مبلغ ۳ میلیارد دلار در بانک مرکزی پاکستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و همچنین پذیرفته‌اند که بازپرداخت ۶ میلیارد دلاری بدهی اسلام‌آباد برای واردات نفت را به تعویق بیندازند.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان از زمان رسیدن به قدرت در ژوئیه گذشته، دو بار به عربستان سعودی سفر کرده است. او از معدود افرادی بود که در اکتبر گذشته در نشست بین‌المللی سرمایه گذاری ریاض موسوم به «داووس در صحرا» شرکت کرد؛ نشستی که در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی توسط عوامل حکومت عربستان از سوی جامعه جهانی تحریم شد.

عمران خان برای جذب سرمایه گذاری‌ها به قطر و ترکیه (دو رقیب منطقه‌ای ریاض) و به چین نیز سفر کرد.

هدف از سرمایه‌گذاری‌های عربستان در پاکستان چیست؟

عربستان مانند بسیاری از بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان به سرمایه گذاری‌های گسترده در پالایشگاه‌ها و پروژه‌های پتروشیمی سراسر جهان روی آورده است و بندر گوادر نیز دارای پتانسیل‌های اقتصادی فراوانی است.

این بندر در چهارچوب کریدور اقتصادی چین‌-پاکستان، به یک مرکز صنعتی پیشرو تبدیل خواهد شد. بندری که از مسیر آن دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی، افغانستان، خاورمیانه و آفریقا اسان است و به گفته کارشناسان، با خط لولۀ گوادر به چین، زمان تحویل نفت از چهل روز به ۷ روز کاهش می‌یابد.

اما عربستان با سرمایه‌گذاری در پاکستان اهداف ژئوپولیتیک را نیز دنبال می‌کند بویژه آن‌که ایران، رقیب عربستان در منطقه در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی بهره‌برداری بین‌المللی از بندر چابهار را آغاز کرد. یک مسیر کلیدی که افغانستان را به دریا متصل می‌کند و به هند اجازه می‌دهد تا با عبور از دشمن تاریخی خود پاکستان، فعالیت‌های تجاری خود را گسترش دهد.

سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به پاکستان یک روز به تعویق افتاده و قرار است او امروزبه این کشور سفر کند.به مناسبت ورود بن سلمان تدابیر شدید امنیتی در پایتخت پاکستان اجرا و تمام پروازهای مسافربری لغو می شود و سرویس تلفن همراه نیز قطع خواهد بود.دولت پاکستان از فرودگاه «نورخان» تا کاخ نخست وزیری تابلوهای بزرگی از بن سلمان و پادشاه عربستان نصب کرده است.قرار است 40 خودرو ولیعهد عربستان را از فرودگاه تا کاخ نخست وزیری پاکستان اسکورت کنند این در حالی است که «عمران‌‌خان» نخست وزیر این کشور رانندگی خودروی بن سلمان را به عهده دارد.«عارف علوی» رئیس جمهور، عمران‌خان نخست وزیر و «قمر جاوید» باجواه فرمانده ارتش پاکستان از بن سلمان استقبال خواهند کرد.سفر دو روزه ولیعهد عربستان به پاکستان ممکن است تمدید شود.تعداد زیادی از بازرگانان، شاهزادگان و اعضای خانواده سلطنتی عربستان، بن سلمان را در این سفر همراهی می‌کنند؛ تشریفاتی که سعی شده به وسیله آن چهره مخدوش شده بن سلمان پس از ماجرای خاشقچی ترمیم شود.سفر بن سلمان برای پاکستان به دلیل سرمایه گذاری بسیار سنگین عربستان در این کشور اهمیت دارد. هتل‌های بزرگ پنج ستاره اسلام آباد و همچنین کاخ دولتی پنجاب برای اقامت وی کاملا تخلیه شده است. در این سفر ، ریاض 300 خودروی زره‌پوش‌شده از نوع لندکروز مجلل و 80 کامیون به اسلام آباد ارسال کرده است که از این میان پنج کامیون صرفا لوازم شخصی و وسایل تمرین‌های ورزشی بن سلمان است.«عبد الرزاق داود» مشاور امور بازرگانی نخست وزیر پاکستان در این خصوص گفت: انتظار داریم بعد از سفر بن سلمان، عربستان بیش از 12 تا 20 میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کند که این سرمایه گذاری برای ما اهمیت زیادی دارد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
اصولا در جامعه اسلامی و با تعالیم دینی چنین تفاوت زندگی یعنی قصر نشینی و گور خوابی نباید وجود داشته باشد. حاکم اسلامی قطعا با آن موافق نمی باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار