مهران ریاحی عنوان کرد: مردم در نمایشگاه فارس باید حداقل 70 تا 80 درصد فرش فارس را ببیند نه فرش استان‌های دیگر، روی این مسئله کار نکردند که فرش‌های خاص استان را جمع کنند تا مردم نیز بتوانند فرش‌های خاص فارس را که تا به امروز جایی نبوده، در اینجا ببیند.
کد خبر: ۷۱۶۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱ 17 February 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:فرش‌های دستبافت استان فارس جز نفیس‌ترین فرش‌های ایرانی است که در سطح جهانی نیز طالب بسیاری دارد. فارس دارای تنوع فرشی خاص خود شامل فرش‌های قشقایی، خمسه، باصری، افشار، آباده و لری است که این تنوع برتری استان را نسبت به مابقی استان‌ها را نشان می‌دهد.

با توجه به خشک‌سالی‌های استان فارس و با بیکار شدن کشاورزان و باغبانان، فرش دستبافت یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند جایگزین این مشاغل باشد چراکه در استان هم زیرساخت‌های آن فراهم است و هم استعداد و طرح‌های زیبایی مختص استان وجود دارد.

اما مدتی است شاهد گلایه‌های بسیار فعالان فرشی در حوزه دستبافت هستیم که همه بر عدم رسیدگی مسؤولین این حوزه چه در بخش حمایت از بافندگان فرش و چه در بخش صادرات دلالت دارد.

مسؤولین حوزه فرش در خواب هستند

در پانزدهمین نمایشگاه فرش فارس به سراغ چند فعال حوزه فرش رفتیم تا با آن‌ها گفت‌وگویی کنیم. رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت فارس گفت: باید توجه داشت که فرش فارس هیچ‌گونه ارز بَری ندارد و مواد اولیه‌ی آن از مواد خام بومی استان یا استان‌های هم‌جوار است اما نتیجه کار آن 100 درصد خارجی است و علاقه‌مندان در دنیا حاضر هستند به‌راحتی برای آن ارز پرداخت کنند.

حمیدرضا ذوالانواری با تأکید بر این‌که دولتمردان هرچقدر از فرش حمایت کنند جلوی مهاجرت به شهر را می‌گیرند، افزود: وقتی بیکاری در روستاها رواج یافت، هزینه‌ی تحمیل‌شده به دولت بسیار بالا می‌رود چون دولت باید بعد از مهاجرات برای آن‌ها امکانات و زیرساخت آماده کند که حتی اگر شغلی هم نداشته باشند تبدیل به معضلات اجتماعی می‌شود.

وی بابیان این‌که دولت باید این هنر و تولید را در روستا حفظ کند، تصریح کرد: باید توجه خاصی به تولید در روستاها شود، مسؤولین این حوزه در خواب هستند و نمی‌دانند چقدر می‌تواند این فرش و این کالا برای دنیا موردتوجه باشد و از مهاجرت داخلی جلوگیری کند و ارزآور باشد.

این صادرکننده فرش ادامه داد: صدها میلیون دلار صرف ایجاد پتروشیمی‌ها و مشاغل صنعتی می‌شود درحالی‌که غافل از این هستیم یک فرش دستبافت در خود منزل تولیدکننده می‌تواند با سرمایه‌ای به نسبت خیلی کمتر از مشاغل صنعتی ایجاد اشتغال کند.

ذوالانواری بیان کرد: مسؤولین بُعد ایجاد اشتغال بزرگی که در پشت فرش هستند را نمی‌بینند، الآن بیشترین متراژ و حجم تولیدی فرش دستبافت در فارس است.

وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه امسال رئیس ملی فرش دستبافت ایران که متولی این حوزه است و هیچ‌کدام از مسؤولین دیگر حضور پیدا نکردند که بتوانیم مشکلات را به آن‌ها بگوییم و متأسفانه این حجم عظیم تولید فرش استان را در کشور و ایران نادیده می‌گیرند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت فارس با اشاره به بردن مدال فرش استان فارس در نمایشگاه آلمان در سال جاری، مطرح کرد: رئیس ملی فرش ایران و مسؤولین هیچ توجهی نمی‌کنند و حتی پیگیری نمی‌کنند که چگونه می‌شود این راه را ادامه داد.

ذوالانواری عنوان کرد: این مشکل ناشی از بی‌اهمیت شمردن فرش است و وزارت خانه‌ها نیز فرش را فقط پله ترقی خود می‌بینند و دلسوزانه به آن رسیدگی نمی‌کنند.

وی بیان کرد: در استان فارس پتانسیل بالایی در خصوص فرش‌های عشایری داریم، در حال حاضر بیشترین حجم صادرات فرش ایران از استان فارس است و در کشورهای مثل ژاپن بالاترین میزان مصرف فرش ایرانی، فرش فارس است.

این صادرکننده فرش گفت: با تقویت این دستبافت‌ها و با توجه به مسائل زیست‌محیطی و خشک‌سالی که در استان وجود دارد، این‌ دستبافت‌ها می‌توانند کمک به ایجاد درآمد و تولید کند.

ذوالانواری عنوان کرد: مشاغل بسیار زیادی در تهیه این فرش ایجاد می‌شود و به‌خصوص برای جوانان، این فرش می‌تواند به‌راحتی بیش از ده نوع شغل مختلف اجتماعی ایجاد کند.

فرش فارس بیمار است

رئیس صنف فروشندگان فرش دستبافت فارس بابیان این‌که فرش فارس بیمار است، اظهار داشت: فرش یک هنر یگانه است که باید وارثان گذشتگان و امانت‌دار آیندگان باشیم، صنعت فرش غرور ملی ما است که باید از آن پاسداری کنیم.

غلام‌رضا پایدار بابیان این‌که خریداران بازار داخلی فرش به دلیل افزایش قیمت‌ها کم هستند، افزود: در نمایشگاه‌ها مهم این است که مردم را با صنعت ملی فرش آشنا کنیم، موضوع خرید نیست همین‌که مردم فرش را بینند و با آن آشنا بشوند کفایت می‌کند.

وی گفت: به دلیل تفاوت قیمت دلار، فرش برای خریداران خارجی تا یک‌سوم قیمت نسبت به پارسال کاهش پیداکرده و به همین دلیل صادرات بیشتر شده است.

این فعال حوزه فرش تصریح کرد: تنها سودی که این وسط حاصل می‌شود برای بازرگانان خارجی است اما هدف ما این است که بازار داخلی را تقویت کنیم، در این راستا از سازمان ملی فرش ایران خواستار حمایت بیشتر از بازار داخلی هستیم.

پایدار با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی برای خریداران در کنار حمایت از تولیدکننده و صادرکننده‌ها، مطرح کرد: فرش تنها کالایی هست که هم تجملاتی، هم هنر و از همه مهم‌تر صنعت ملی این کشور است.

وی با اشاره به سهم 17درصدی فارس از صادرات فرش ایران، بیان کرد: در دنیا به دلیل ذهنی بافی، گلیم‌بافی و رنگ‌آمیزی‌های طبیعی فرش فارس، خریداران زیادی داریم.

رئیس صنف فروشندگان فرش دستبافت فارس عنوان کرد: به این فکر شده است که اگر روزی در همه کشورها تحریم فروش فرش شویم، با این وضعیت فروش داخلی چه بلایی سر بازار فرش می‌آید؟ خریداران داخلی را حفظ و حمایت کنیم تا کسانی که فرش را دوست دارند از دست ندهیم و جذبشان کنیم.

پایدار ادامه داد: باید بتوانیم بازار داخلی را تقویت و بخشی از بسته‌های حمایتی را برای مردم بگذاریم که در این راستا تقاضا دارم در مردم به‌خصوص نسل جوان و دانش‌آموخته‌های فرش ایجاد انگیزه صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: برای ایجاد انگیزه از رئیس مرکز ملی فرش، استانداری و بقیه مقامات دولتی انتظار داریم حمایت کنند که یک‌بخشی از این حمایت‌ها با حضور بین فروشندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد می‌شود.

چرا نباید رئیس مرکز ملی فرش ایران به فارس بیاید؟

یکی از تولیدکننده‌ی فرش قشقایی در شیراز نیز گفت: ما از تولید تا فروش فرش را خودمان انجام می‌دهیم تا بتوانیم از مهاجرت روستاییان جلوگیری کنیم و سعی کردیم کار را گسترش دهیم که این اقدام هم حمایت بخش دولت و وزارت و ادارات مربوطه نظیر صنعت و معدن را می‌طلبد که متأسفانه نه امسال و نه گذشته حتی در نمایشگاه شرکت نکردند.

محمدی عنوان کرد: اینجا چهار نمایشگاه هم‌زمان افتتاح شد که همه مسؤولین آمدند ولی هیچ مسئولی در حوزه فرش، حتی رئیس صنعت معدن و تجارت فارس هم حضور نداشتند و باوجود این‌که رئیس ملی فرش در بیشتر نمایشگاه‌های فرش استان‌های دیگر شرکت می‌کنند ولی فارس در این مسئله مظلوم است.

وی افزود: فارس یکی از بخش‌هایی است که در فرش ایران بیشترین صادرات را دارد و طرح‌های آن بر اساس زندگی و ریشه مردم است به همین دلیل خواستار زیاد دارد.

این فعال فرش مطرح کرد: تولید و مصرف‌کننده باید حمایت شوند، بحث این نیست که چه‌کاری می‌توانند کنند وقتی یک نمایشگاهی در مرکز استانی برگزار می‌شود انتظار است چند تا مسؤول در نمایشگاه باشند، پارسال نبودند و امسال هم نبودند. چرا نباید یک‌بار مرکز ملی فرش ایران به فارس بیاید؟

محمدی ادامه داد: اشتغال‌زایی چه‌بهتر از این‌که بانویی که در روستا است در کنار کارهای طبیعی و خانه‌داری خود، هزینه زندگی را هم تأمین کند که قریب بر 80 درصد بافندگان زنان هستند و تنها منابع بعضی خانوارها همین فرش است.

نمایشگاه کم‌فروغی داشتیم

یکی دیگر از تولیدکننده‌های فرش گفت: امسال همانند هر سال نمایشگاه کم‌فروغی داریم به این دلیل که تبلیغات نشده و حمایتی هم از جانب تهران نشده است، این نمایشگاه را زدند که فرش دستبافت را رواج بدهند و حمایت بشود از تولیدکننده ولی نتیجه آن هیچ است.

علی هاشمی با تأکید بر این‌که از مسؤولین اصلی که باید بیایند کسی نیامده و در چند سال اخیر هیچ مسئولی از حوزه فرش حضور نداشته است، افزود: باید تبلیغات افزایش پیدا کند و مسئولین هم باید در بحث بازاریابی خارج از کشور به ما کمک کنند.

جای خالی فرش‌های بومی در نمایشگاه‌ فرش

از فارغ‌التحصیلان فرش نیز گفت: نمایشگاه فرش فارس نمایشگاه قوی نسبت به استان‌های دیگر است اما در این نمایشگاه آن شکلی که باید از تولیدکنندگان فرش فارس دعوت نشده، برای این‌که وزن نمایشگاه بالا بیاید، باید از کسانی که برند دارند و تولید خاص دارند با دادن خدمات به آن‌ها جذب و دعوت کنند.

مهران ریاحی عنوان کرد: مردم در نمایشگاه فارس باید حداقل 70 تا 80 درصد فرش فارس را ببیند نه فرش استان‌های دیگر، روی این مسئله کار نکردند که فرش‌های خاص استان را جمع کنند تا مردم نیز بتوانند فرش‌های خاص فارس را که تا به امروز جایی نبوده، در اینجا ببیند.

وی بیان کرد: رئیس مرکز ملی فرش ایران نمایشگاه‌های همدان، قزوین و ... برای افتتاحیه می‌رود اما باوجود این‌که فارس یکی از قطب‌های بافنده فارس در کشور است، به فارس نمی‌آید.

این تولیدکننده فرش مطرح کرد: درگذشته بعد از افتتاحیه نمایشگاه‌ها رئیس قبلی مرکز ملی فرش می‌آمدند ولی رئیس جدید نه حتی امسال، سال گذشته هم نیامدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار