در کارگاه داستان خانه ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری استان همدان مطرح شد
شهرام شفیعی نویسنده کتابهای کودکا و نوجوان و طنز پرداز گفت: در ادبیات کودک و نوجوان ما اهمیت ویژگی داستانی یک داستان کمرنگ شده است و این امر موجب شده تا در میانگین کلی ادبیات کودک و نوجوان نتوانیم مدعی شویم به نتیجه‌ی قابل قبولی رسیده ایم.
کد خبر: ۷۱۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۹ 17 February 2019
یک نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، گفت: در ادبیات کودک و نوجوان ما اهمیت ویژگی داستانی یک داستان کمرنگ شده است.

به گزارش تابناک همدان روابط عمومی حوزه هنری استان همدان؛ شهرام شفیعی این طنزپرداز در کارگاه یکروزه داستان کودک افزود: این امر موجب شده تا در میانگین کلی ادبیات کودک و نوجوان نتوانیم مدعی شویم به نتیجه‌ی قابل قبولی رسیده ایم.

وی در تشریح آسیب شناسی ادبیات کودک و نوجوان گفت: داستان کودک جلوه‌هایی دارد که جلوه‌های مخاطب شناسانه است یعنی اینکه با دیدن یک سری ظواهر متوجه میشویم که این داستان برای بچه‌ها نوشته شده است.

نوینسده‌ی مجموعه داستان «جزیره‌ی بی‌تربیت‌ها» افزود: بعضی از نویسندگان نوقلم یا علاقهمندان به نویسندگی برای کودک و نوجوان این جلوه‌های ظاهری را جدی تر از ذات داستانیِ یک داستان می گیرند.

شفیعی با بیان اینکه یکی از این ظواهر، کودکانه بودن داستان کودک است گفت: مسئولیت ما این نیست که کودکانه بنویسیم که بیشتر گریبان نویسندگان مبتدی را می گیرد.

وی با تشریح نگاه امروز آموزش ادامه داد: در این نظام نوین، معلم سر کلاس نمیرود تا چیزی یاد بدهد، معلم میرود تا یاد بگیرد و چگونه یادگرفتن را نشان بدهد؛ معلم با خود قرار میگذارد که من هم نمیدانم و باید دانسته‌های خود را فرو بیفکنم و اینگونه است که کشف تکرار میشود و شوق آموزشی از این راه است که به وجود می‌آید.

این نویسنده با بیان اینکه ادبیات کودک و نوجوان از یک دیدگاه تامین نمیشود گفت: ادبیات کودک میتواند هم از جنبه اصولی و فلسفه و هم در تکنیک و مسائل کارگاهی بررسی شود.

شفیعی با تاکید بر تفکر فلسفی با انتقاد از اینکه یک سری اصول در ادبیات کودک عرف شده است و همه‌ی ما آن را پذیرفته ایم گفت: فلسفی فکر کردن در هر رشته‌ای و در هرچیزی که با آن درگیر هستیم باعث میشود تا بتوانیم تحمل ابهام را داشته باشیم و هیچ وقت در فضای یقین قرار نگیریم.

وی گفت: اگر ابهام را تحمل نکنیم جعلیات ما زیاد شده و به برداشت‌های سطحی و کلیشه‌ای نزدیک میشویم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار