از میان سه شهر اوز، صدرا و شیراز که در فهرست 20 شهر نامزد پنجمین پایتخت کتاب قرار گرفته بودند، شیراز و صدرا در جمع 5 شهر نهایی قرار گرفتند./دو روستای جایدشت از توابع شهرستان فیروزآباد و روستای کریشکی از توابع شهرستان لارستان نیز توانسته اند به جمع ١٠ روستای برگزیده نهایی جشنواره روستاها و شهرهای دوستدار کتاب راه یابند.
کد خبر: ۷۱۶۹۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰ 19 February 2019

شیراز در دومین دوره این جشنواره در سال 1394 توانست در میان 5 شهر نخست قرار گیرد و در سال 95 به رتبه سوم دست یافت. 

در دوره چهارم این رویداد شهر صدرا موفق به کسب عنوان شهر خلاق کتاب خوان شد و شهر کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده شد. تاکنون این عنوان افزون بر کاشان به اهواز، نیشابور و بوشهر نیز رسیده است. 

جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران برگرفته از طرح انتخاب پایتخت کتاب جهان است که از سال 2001 میلادی به ابتکار سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) آغاز شده است. 

لقب پایتخت کتاب ایران به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی تلاش‌هایی درخور توجه کرده باشد. 

دو روستای جایدشت از توابع شهرستان فیروزآباد و روستای کریشکی از توابع شهرستان لارستان نیز توانسته اند به جمع ١٠ روستای برگزیده نهایی جشنواره روستاها و شهرهای دوستدار کتاب راه یابند.

در دور چهارم این رقابت ها در سال گذشته روستای فهلیان عنوان برگزیده برگزیدگان معرفی شد و جایزه 250 میلیون ریالی این رویداد را به خود اختصاص داد.

دستگاه هایی که در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند شامل، نهاد کتابخانه های کشور، خانه کتاب، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و برخی دیگر از نهادهای فرهنگی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار