برخی از خانواده ها بسیار ناراحت و نگران هستند که چون کودکشان یکبار تشنج کرده مبتلا به صرع است اما طبق گفته متخصص مغز واعصاب در بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا اگر کودکی بیش از یک حمله تشنج به فاصله کمتر از 24 ساعت در سابقه‌اش وجود داشته باشد مبتلا به صرع است.
کد خبر: ۷۱۸۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰ 24 February 2019


تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر کاوه کاشانی اظهار داشت:کودک هنگام تشنج دچار اختلال سطح هوشیاری می‎شود و اطرافیان و زمان و مکان را نمی‎شناسد یا در هنگام شب در کف اتاق می افتد یا بدنش خشک و دست و پایش کاملا شل می شود.
وی ادامه داد: صورتش کاملا سیاه و کبود و دور لب‎ها و چشم هایش سیاه می‎شود و در اصطلاح اکسیژن‎ رسانی کافی انجام نمی‎شود. چنانچه تشنج بیش از 2 دقیقه به طول انجامد، باید سریع کودک را به مرکز تخصصی کودکان منتقل کرد.
این متخصص مغز واعصاب گفت:در حین تشنج،کودک ممکن است کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست بدهد یا شروع به دویدن و حرکت دایره‎ای بی‎هدف دور خودش در اتاق کند و یا برای چند ثانیه به طرف مقابل خیره و ارتباطش با محیط قطع شود.
کاشانی با بیان اینکه بسیاری از کودکان در سنین 6 ماهگی تا 5 سالگی بعد از تب شدید دچار تشنج می‌شوند اما هر تشنجی را نمی‌توان به صرع نسبت داد جز در مواردی که بیش از دوبار تکرار شوداضافه کرد:به دنبال تشنج اکسیژن‌رسانی به مغز مختل می‌شود و هرچقدر زمان تشنج طولانی‌تر باشد میزان اختلالات و عوارض در آنها بیشتر است.
این متخصص با اشاره به اینکه حدود یک درصد کودکان از هنگام تولد تا سن 12 تا 14 سالگی دچار بیماری صرع می‌شوند اظهار داشت: کودکانی که صرع در آنها به ‌طور قطعی تشخیص داده شده، باید تحت درمان دارویی قرار بگیرند البته در هر بیمار میزان دارو فرق می‌کند و بدن او به مقداری مشخص از آن دارو جواب می‌دهد.
وی گفت:انتخاب نوع دارویی که برای بیمار تجویز می‌شود بر اساس نوع تشنج است و در صورتی که دارو به اشتباه تجویز شود سبب وخیم‌ تر شدن تشنج می‌شود.
کاشانی ادامه داد:اطمینان از بهبودی با حداقل دو سال فاقد تشنج بودن حاصل می‌شود و بیماران باید دوره درمان حداقل دو ساله را طی کنند،پس از گذشتن دو تا 5 سال از آخرین تشنج و رسیدن نوار مغز بیمار به حد طبیعی، می‌توان به تدریج مصرف داروها را کاهش داد.
متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه این بچه‌ها نباید مواد غذایی تحریک ‌پذیر مانند کافئین، قهوه و شکلات زیاد بخورندبیان کرد:برای بعضی از کودکان، همراه با دارو، یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم، پروتئین کم و چربی بالا به عنوان رژیم غذایی کتوژنیک، مفید است البته این رژیم غذایی اغلب در بیمارستان و تحت نظارت پزشک شروع می‌شود.
به گفته وی برای بزرگسالان و کودکان 12 ساله و بیشتر، یک درمان الکتریکی به نام تحریک عصب واگ (VNS) وجود دارد که در پیشگیری از بروز تشنج‌ها مفید است همچنین برای کودکانی که دارو و رژیم غذایی موثر نیست، ممکن است جراحی انجام شود.
کاشانی گفت:اگر فرزند شما صرع دارد، برای مراقبت و جلوگیری از آسیب او در زمان تشنج، از او در مکان‌های نزدیک آب، مکان‌های بلند، ترافیک و محیط‌های دیگر بیشتر مراقبت کنید. شما باید در خانه نیز مراقب فرزند خود باشید، زیرا ممکن است موقع تشنج با کف پوش (موکت و یا سرامیک) و گوشه‌های تیز مبلمان و وسایل دیگر برخورد کند.
این پزشک به چند اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از صرع در نوزادان و کودکان اشاره کرد و گفت :برنامه واکسیناسیون نوزادان و کودکان خود را در زمان‌های مقرر و مشخص انجام دهید،سعی کنید زمان‌هایی که ممکن است شرایط تشنج برای کودک ایجاد شود، مثلاً زمانی که او خسته است یا بیش از حد هیجان زده است را تشخیص دهید و این شرایط را برای او برای او به حداقل برسانید.
وی اضافه کرد:اگر فرزند شما صرع دارد، مطمئن شوید که داروهایش را در زمان مقرر دریافت می‌کند.در ضمن مادران باردار می بایست مراقبت‌های قبل از زایمان را به خوبی دریافت کنند.
شهرستان فسا در فاصله 130کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

برچسب ها: صرع ، مراقبت ، کودکان ، علائم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار