ابتدای امسال وزارت بهداشت مصوبه‌ای در پی‌نوسانات ارز برای دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج کشور که براساس آن بسیاری از دانشجویان با هدف ادامه تحصیل به کشور بازگشتند اما صدور بخشنامه ناگهانی دانشگاه آزاد مبنی بر دو برابر شدن نرخ شهریه آنها را در بن بست قرار داد به‌طوری که شهریه آنها از 12 میلیون تومان به بیش از 24 میلیون تومان رسید.
کد خبر: ۷۱۸۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ 25 February 2019

تابناک فارس به نقل از ایلنا: در پی این مصوبه عده‌ای از دانشجویان وارد واحدهای پردیس آزاد شدند. واحدهای آزاد هم جهت پذیرش این دانشجویان مبالغی را تحت عنوان کمک‌های مردمی به دانشگاه طلب کردند که این مقدار به غیر از شهریه دانشگاه در شهرهای مختلف از 30میلیون تومان تا 200 میلیون تومان متفاوت بود.

علیرضا یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد پردیس شیراز با بیان اینکه دانشگاه هنگام ثبت نام میزان شهریه را 12 الی 14 میلیون تومان اعلام کرده بود می‌گوید: دانشگاه به ما اعلام کرد میزان شهریه تا پایان دوره تحصیل همین مقدار خواهد ماند و افزایش پیدا نمی‌کند.

وی می افزاید: مصوبه‌ای که در تاریخ 8 دی ماه 97یعنی حدود 4 ماه پس از شروع سال تحصیلی صادر و به ما اعلام شد ما را دچار یک شوک بزرگ کرد به‌طوری که در این مصوبه میزان شهریه‌ها به 2 برابر افزایش پیدا کرده بود.

علیرضا می‌افزاید: این مصوبه باعث شد شهریه ما از ترمی حدود 12 میلیون تومان به بیش از24 میلیون افزایش پیدا کند و سالیانه باید مبلغی بالغ بر 48 میلیون تومان به دانشگاه پرداخت کنیم به طوری که بعد از اتمام دوره علوم پایه و گذراندن دوره های عملی و کلینیکال، مجددا باید مبالغی را به دانشگاه به علت علمی بودن واحد‌ها پرداخت کنیم.

وی تصریح می کند: با توجه به اینکه سه سال تا پایان فارغ‌التحصیلی من در خارج از کشور مانده بود ، هزینه بنده تا فارغ التحصیلی با احتساب نرخ دلار روز مبلغی حدود 150 میلیون تومان می‌شد که این میزان طبق مصوبه دانشگاه آزاد چندین برابر شده و مبلغی بالغ بر 360 میلیون تومان می شود.

وی ادامه می دهد: علاوه بر اعلام میزان شهریه 12 میلیونی در ابتدای ثبت نام توسط دانشکده ،در ابتدای پذیرش ما، وعده معادلسازی دروس گذرانده شده در دانشگاه های خارج را به ما داد که نه تنها به آن عمل نکرد بلکه شهریه ها را نیز چندین برابر کرد.

و ی در پایان صحبت‌های خود را با یک جمله خلاصه کرد:« ما خواستار حق قانونی و شرعی خود هستیم نه کمتر و نه بیشتر .»

محکوم به تحصیل در دانشگاه آزاد شیراز هستیم​

سامان دیگر دانشجوی انتقالی از کشور روسیه است که از سال 2016 تحصیل خود را در مسکو آغاز کرده است و با اجرای این قانون تصمیم گرفته که به کشور و میهن خود بازگردد.

وی با بیان اینکه هزینه تحصیل در روسیه در رشته دندانپزشکی حدود 6 هزار دلار در سال است گفت: ما با دلار 3500 تومان تحصیل خودمان را در روسیه آغاز کردیم که سالانه مبلغی حدود 20 میلیون تومان می‌شد.

سامان می‌افزاید: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز شرایطی را به ما اعلام کرد که تقریبا خوب و مناسب بود و به موجب آن مقرر شد که مبلغی حدود 30 الی 50 میلیون تومان در قالب خرید وسایل و تجهییزات دندانپزشکی به دانشگاه کمک کنیم.

وی می‌افزاید: با این هدف که شهریه ما حدود 12 الی 14 میلیون تومان است اقدام به ثبت نام در دانشگاه کردیم به‌ طوری که هیچکدام از مسئولان در رابطه با افزایش نجومی شهریه‌ها هیچ اطلاعی به ما ندادند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه حدود سه سال تا پایان تحصیل من در مسکو مانده بود بنابراین هزینه من تا پایان فارغ التحصیلی مبلغی حدود 180 میلیون تومان می شد .این در حالیست که در دانشگاه آزاد باید مبلغی بالغ بر 360 میلیون تومان هزینه تحصیل و اخذ مدرکمان می شود.

سامان می افزاید: در حال حاضر به دلایل متعددی مانند امور نظام وظیفه، ممنوعیت انتقال و جابجایی در دانشگاه های داخلی توسط وزارت بهداشت و...... هیچ گزینه دیگری برای ما نمانده است چرا که ما محکوم به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

وجود تخلفات در دانشگاه آزاد

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس می گوید: در ماه های گذشته پرونده هایی مانند حذف پذیرفته شدگان رشته های پزشکی دانشگاه آزاد به کمیسیون اصل 90 ارسال شد بنابراین ما در جهت حفظ حق و حقوق مادی و معنوی دانشجویان پرونده را به قوه قضاییه ارجاع دادیم.

بهرام پارسایی در گفت و گو با ایلنا می افزاید: طبق پیگیری هایی که در این بخش انجام دادیم متوجه شدیم که تخلفات دیگری نیز در حوزه دانشگاه آزاد رخ داده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه دانشگاه آزاد همانند دیگر دانشگاه باید نظارت پذیر باشد ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه آزاد زیر نظر هیچکدام از وزارتخانه‌ها نیست که این امر سبب شده نظارت بر روی آن دشوار شود.

به گفته وی سازمان سنجش تنها مسئول برگزار کننده و ثبت نام دانشگاه آزاد است اما انتخاب و تقسیم دانشجویان در دانشگاه‌ها بر عهده دانشگاه آزاد است که با بررسی‌ها متوجه شدیم که در موضوع انتخاب دانشجویان هم تخلفاتی انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار