تا چند سال پیش قلاتی‌ها می‌دیدند که چطور دشت‌های پایین دست و کناره‌های این روستا به یغما می‌روند و درختانشان یکی یکی از ریشه قطع می‌شوند و حالا چشم‌ها به سمت بالادست روستا چرخیده است. جایی میان قلات و کودیان، همان کوه‌هایی که ریه‌های شیراز به‌شمار می‌رود و بیمار شدنشان یعنی بسته شدن نفس این شهر!
کد خبر: ۷۲۰۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸ 28 February 2019

تابناک فارس به نقل از روزنامه جوان: چند صباحی است چشم زمین‌خواران و کوه‌خواران به قلات دوخته شده و گویی آنقدر خیالشان از قانون و مجریانش راحت است که آمده‌اند نه تنها این منطقه را زیر دندان‌هایشان خرد کنند، بلکه خاکش را هم به توبره بکشند و به گفته شیرازی‌ها با از بین رفتن محیط زیست و مناطق بکر این منطقه باید فاتحه هوای پاک شیراز را هم خواند. حالا در شرایطی صدای قلاتی‌ها به گوش کسی نمی‌رسد که مقام معظم رهبری فرمودند: «باید در قانون اینگونه اقدامات (زمین خواری و کوه‌خواری) جرم تلقی شود و افراد سوءاستفاده‌کننده بی‌هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند.»

روستای قلات در بخش کوهستانی استان فارس واقع شده است. این روستا دارای خانه‌هایی به صورت پلکانی است که از دامنه کوه به سمت قله کشیده شده‌اند. متأسفانه به دلیل موقعیت تفریحی که این روستا در سال‌های اخیر کسب نمود ساخت بنا‌هایی جدید و مدرن از جمله چند رستوران و کافه، بافت قدیمی و بکر روستا را دستخوش تغییرات کرد. چنانکه در ورودی روستا چهره بکر آن دیگر به چشم نمی‌خورد. با اینکه در بخش متمرکز قلات به سمت قله کوه شاهد مناظر بی‌نظیری از بافت قدیمی روستایی هستیم، اما این زیبایی‌ها هم زیر تیشه کوه‌خواران در حال نابودی است و حالا قلاتی‌ها نمی‌دانند داد خود را به گوش کدام مجری قانون برسانند؟!
البته نیاز نیست خیلی قانون را برای نحوه برخورد با زمین خواران و کوه‌خواران ورق بزنیم. کافی‌است به بیانات مقام معظم رهبری رجوع کنیم، آنجا که پدیده «زمین خواری» و «کوه خواری» و «ساخت و ساز در ارتفاعات» را مسئله‌ای رنج آور و اسفبار دانستند و خواستار برخورد با این افراد شدند.

ریه‌های شیراز را به یغما می‌برند

از روستا‌های زیبای شیراز خبر‌های بدی به گوش می‌رسد. از روستای قلات که هر گردشگری می‌داند به چه بهشت کوچکی می‌رود. روستایی که زمین خواران با اعتماد به نقص قانون و اجرایی نشدن آن توسط مجریان هر کاری می‌کنند و هر آتشی می‌سوزانند.

تا چند سال پیش قلاتی‌ها می‌دیدند که چطور دشت‌های پایین دست و کناره‌های این روستا به یغما می‌روند و درختانشان یکی یکی از ریشه قطع می‌شوند و حالا چشم‌ها به سمت بالادست روستا چرخیده است. جایی میان قلات و کودیان، همان کوه‌هایی که ریه‌های شیراز به‌شمار می‌رود و بیمار شدنشان یعنی بسته شدن نفس این شهر!

گزارش‌ها از این منطقه حکایت می‌کند که مدتی است زمین‌خواران رگه‌دار در سازمان‌های مختلف به دامنه‌های کوه‌های بالا دست قلات چنگ انداخته‌اند و دامن پر درختچه و گیاه طبیعت زیبای این منطقه را با خال‌هایی از آتش، سیاه کرده‌اند. آن‌ها با آتش زدن درختان و مراتع دل هر انسانی را به درد می‌آورند و آینده‌ای سیاه را جلوی چشمان شیرازی‌ها به تصویر می‌کشند. در همین رابطه رئیس شورای قلات معتقد است: «اگر معادنی که سودجویان پی دریافت مجوزش هستند ایجاد شود، پی نابودی قلات و از بین رفتن تدریجی هوای پاک شیراز پایه‌ریزی خواهد شد؛ معادنی که نه تنها قلات را به روستایی فاقد امکان سکونت بدل می‌کند که تیشه به ریشه شیراز و داشته‌های آن می‌زند.»

صفدر ایزدپناه ادامه داد: «کوه‌های قلات ذخایر طبیعی بسیاری را به لحاظ گونه‌های گیاهی در دامن خود دارد؛ آب قلات را تأمین می‌کند و همین بکر بودن آن باعث ماندگاری این روستای هزار ساله شده است و اگر خاکش را سودجویان به توبره بکشند، دیگر نه خاکی می‌ماند و نه آبی و نه هوایی.» وی با یادآوری اینکه قلات یکی از روستا‌های هدف‌گردشگری کشور محسوب می‌شود، تأکید کرد: «اگر مسیر ثبت آن به بن بست ختم شده است به واسطه سودجویی‌های بی‌پایان کسانی‌است که راه‌های نفوذ را از خلأ‌های قانونی یافته‌اند و مدام نیش حرصشان بر تن مجروح این روستا فرو رفته و می‌رود.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار