کد خبر: ۷۲۱۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲ 02 March 2019

برترین ها: سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به پیشنهاد برخی چهره‌های سیاسی برای برگزاری همه‌پرسی و رفراندوم درباره تصویب لوایح پالرمو و CFT، اظهار کرد: از رفراندوم هراسی نداریم درباره این دو لایحه، اما نهادها باید نظر خود را اعلام کنند و این موضوع در مجمع در حال بررسی است.

روز گذشته جمعی از اصلاح طلبان با ارسال نامه ای به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشتند: از اعضای مجمع تشخیص با هر سلیقه سیاسی انتظار می‌رود در مورد پیمان‌های کارگروه ویژه اقدام مالی(FATF) تسلیم شانتاژهای مصلحت ستیز نشوند و با تصویب این لوایح، مانع تکرار مشکلات مشابه گذشته شوند آنان در نامه خود افزودند: چنانچه اعضای محترم مجمع در حمایت اکثریت قاطع ایرانیان از پیوستن کشورمان به کنوانسیون مزبور تردید دارند، می‌توانند رد یا تایید آن را به همه پرسی ملت ایران بگذارند.

امضا کنندگان این نامه اضافه کرده اند: البته اجزای یک کنوانسیون ممکن است مورد قبول کشوری نباشد، اما هنگامی که به تصویب همه کشورهای موثر جهان برسد، عدم عضویت در آن مشکلات عدیده در مناسبات آن کشور حتی با کشورهای دوست خود ایجاد می‌کند، زیرا آنها به‌دلیل عضویت در این کنوانسیون‌ها، ملزم به رعایت مقررات کنوانسیون‌ها در مناسباتشان با سایر کشورها از جمله کشورهای غیرعضو می‌شوند.

چهره های اصلاح طلب در نامه خود آورده اند: کنوانسیون پالرمو درباره مبارزه جهانی با جرایم سازمان یافته، تاکنون به تصویب ۱۸۰ کشور جهان رسیده است.عدم عضویت در آن به معنای منزوی کردن ایران و پذیرش اختلال در مناسبات جمهوری اسلامی با ۱۸۰ کشور جهان به شمول چین، روسیه، هند، همسایگان و سایر کشورهای دوست خواهد بود.

در این نامه همچنین آمده است: خروج از هر کنوانسیونی از جمله FATF هزینه‌ای بیش از عدم عضویت در آن ندارد ولی عدم عضویت در این کنوانسیون‌های متشکل از تقریبا همه کشورهای جهان بسیار پرهزینه است و باعث نوعی خود تحریمی برای همکاری اقتصادی با کشورها شامل دوستان جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

در بخش پایانی این نامه تصریح شده است: براساس براهین فوق از اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام با هر سلیقه سیاسی انتظار می‌رود در مورد پیمان‌های FATF تسلیم شانتاژهای مصلحت ستیز نشوند و با تصویب این لوایح، مانع تکرار مشکلات مشابه گذشته شوند. مشکلاتی که خسارات و اختلال‌های بزرگی در روند توسعه و پیشرفت کشور بوجود آورد. چنانچه اعضای محترم مجمع در حمایت اکثریت قاطع ایرانیان از پیوستن کشورمان به کنوانسیون مزبور تردید دارند، می‌توانند رد یا تایید آن را به همه پرسی ملت ایران بگذارند.

محسن آرمین، محمد ابراهیم اصغرزاده، محسن امین‌زاده، سیدمصطفی تاجزاده، علی تاجرنیا، رضا تهرانی، سعید حجاریان، محمد حسینی‌نیا، حمیدرضا جلایی پور، هادی خانیکی ، عبدالله رمضان‌زاده، داود سلیمانی ،عباس عبدی، فیض‌الله عرب‌سرخی ،علیرضا علوی‌تبار و…. از امضا کنندگان این نامه به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند.

پس از انتشار نامه اصلاح طلبان خطاب به اعضای مجمع تشخبص مصلحت نظام، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که امروز با خبرنگاران داشت، در واکنش به اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه پالرمو و CFT به رفراندوم گذاشته شود، اظهار داشت: کسی از اصل رفراندوم و همه پرسی هراس ندارد ولی تا زمانی که مراجع قانونی وظایف خود را انجام نداده اند، رفراندوم معنایی ندارد و ما باید در شرایط فعلی منتظر بررسی های مجمع در این باره باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سوالی درباره اینکه رئیس جمهور اعلام کرده شورای نگهبان با CFT و پالرمو موافقت کرده است، گفت: فکر می کنم در فرمایشات وی تسامحی بوده است چرا که شورای نگهبان ایراداتی به CFT و «پالرمو» وارد و به مجلس ارجاع داد و در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

وی افزود: ایرادات محتوایی شورای نگهبان به پالرمو مرتفع شده بود اما اشکالات هیات نظارت هم درباره آن مطرح شد و در نتیجه ما ایراداتی به این لایحه وارد کردیم و به دلیل اختلافی شدن مجلس و شورای نگهبان، این موضوع در مجمع در حال بررسی است و همچنین عمده ایرادات ما درباره CFT هم در مجلس مرتفع نشده و مجمع در حال بررسی این مساله هم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار